Ögonlaseroperation

moltospazioso

Same shit different day
Gick med
14 Feb 2009
Hoj
Ducati SS 1000 DS
Hej
Funderar på att fixa mina ögon för jag är så j-a trött på glasögon och linser.
Är det någon här som har gjort det och kan berätta lite om hur det har funkat för er. T.ex vilken klinik, metod ev. nackdelar

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Har inte gjort det... Men jag tycker det är sjukt att dom klarar av att fixa synen med att köra med laser... Bara hoppas att inte läkarn är bakis o skakis bara... :gnissla

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Mitt ex gjorde en sån på Koskelas ögonklinik här i Umeå.

Det blev så bra att hon rekomenderade alla sina vänner och bekanta, så i slutaändan var dom väl ca 10st i hennes och min bekantskapskrets som hade gjort det på den kliniken.

Ingen har ångrat sig, ingen har haft några komplikationer.
Dom bäst investerade pengarna någonsin enligt henne, hon ångrade bara att hon hade väntat så länge.

Om du har problem med blindtarmen opererar du den, om du har problem med en tand så opererar du den, varför inte operera ögonen och slippa dom problemen?

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Brosan gjorde det för 15-20 år sedan och han är nöjd och har inte haft några besvär (hade minus 9).

Själv har jag jobbat www.medocular.se och rekommenderar dem.
(kliniken brosan opererade sig på finns inte kvar i Jönköping längre utan har flyttat, osäker på vart). Jag har funderat på att göra det nu när min synfel har varit stabilt i några år vilket är en förutsättning.

Mitt tips är att ta en kontakt med en utförande klinik och få en bedömning om hur man ska gå till väga just för dig. Du kan få lugnande inför ingreppet ;)

Last edited:

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Lasek. Smärtsam (relativt), räkna med att vara hemma 3-7 dagar.
Vårda. http://www.varda.se/
Två år sedan
Ångrar bara en sak...att jag inte gjorde det tidigare.
Hade -3.50 o -3.75.
Ser nu otroligt bra i mörker och såg 1.2 på slutundersökningen efter ett år.
Värt vartenda öre...:Bugar

Jag valde Lasek då det skall vara "mer" hållbart och p.g.a. vissa krav från jobbets sida. Men det var värt att ha lite ont.

velo

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2008
Hoj
1995, Suzuki, VS1400
Min kompis gjorde det, första två dagarna har man rejält ont sa han. Och i början får man också problem med "ljus i mörker", dvs gatubelysning m.m. som lyser mycket starkare och blir då jobbigt för ögonen.

Nisén

Lite vass ;)
Gick med
3 Jul 2008
Hoj
FireBlade Repsol
:tummenupp Gjorde en Lasek-operation förra hösten på Memira-kliniken i Karlstad. Hela operationen var klar inom en kvart, några sekunder laser per öga. det läskigaste var att få in vätska i det vidöppna ögat, men det gjorde inte ont. Sedan var det till att använda bedövningsvätkor och smärtstillande tabletter för att slippa smärta. Efter ett par dagar var man nästan smärtfri, ögat återhämtade sig förvånadsvärt snabbt! Ångrar inte en sekund av att jag gjorde operationen! Jag njuter av frihetskänslan varje dag!! :rock Skönt att slippa linser, linsvätskor och glasögon samt alla utgifter för detta!! :öga Tveka inte, läkarna är fantastiskt duktiga!! :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Skönt att slippa linser, linsvätskor och glasögon samt alla utgifter för detta!! :öga Tveka inte, läkarna är fantastiskt duktiga!! :)

Mitt ex räknade på det där, hon hade linser men var ändå tvungen att ha glasögon på jobbet, för henne skulle operationen ha betalat tillbaka sig på ett antal år, förutom då att slippa allt besvär.

Det var när hon räknade på det hon ångrade att hon inte hade gjort det tidigare, och således sparat in dom årens utgifter...

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Hoj
Kawasaki zzr600
Jag gjorde det här: http://www.cityakuten.se/ogonlaser/ i våras..
Toppen!
Opererade mig fredag eftermiddag och jobbade lite drygt en halvdag på måndagen. Men jag sitter framför en dataskärm hela dagarna, vilket var väldigt påfrestande för ögonen pga ljuset. Hade solglasögon på hela tiden..
Det tog nästan en vecka innan jag hade synen tillbaka, men jag kollade runt ganska mycket innan och kom fram till att den metod som de använder är den bästa.

Jag är supernöjd!:)

Nisén

Lite vass ;)
Gick med
3 Jul 2008
Hoj
FireBlade Repsol
Det som förvirrar mig är alla olika metoder som finns. Vilken "ska" man ha?

Det är synfelet som avgör vilken typ av operation du ska göra. Det vet man inte förrän efter en ögonkontroll. I mitt fall var det enbart LASEK som skulle funka. Har läst om att i USA får de som arbetar som piloter enbart göra denna typ av operation, för den anses som mest tillförlitlig. Vet inte om det är så, men det gav iaf mej "råg i ryggen" inför operationen. :tummenupp

MikkE

Guest

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Det är synfelet som avgör vilken typ av operation du ska göra. Det vet man inte förrän efter en ögonkontroll. I mitt fall var det enbart LASEK som skulle funka. Har läst om att i USA får de som arbetar som piloter enbart göra denna typ av operation, för den anses som mest tillförlitlig. Vet inte om det är så, men det gav iaf mej "råg i ryggen" inför operationen. :tummenupp

Finns någon metod som, om jag inte kommer ihåg helt fel, till och med NASA tillåter att deras piloter använder.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM