Öhlins dämpare priser? Köpa på ebay eller sverige??

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Jag funderar på köpa öhlins dämpare fram o bak till min honda cbr600rr 2008. Det jag undrar är o ursäkta om det låter dumt men har inte så
Stor erfarenhet av detta ämne men e det nån vits för en som mig som. Väger endast 55/60 kilo? Eller funkar orginal
Bra för mig? Lite tips på varför man byter o ad fördelarna e med öhlins?

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Vore bra att förklara vad du har hojen till Gata/bana?
Som det låter nu, nej!

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Mest gata men tänk köra en del bana med.. Vore trevlig med en förklaring i vilket fall vad fördelar o nackdelar e bana/gata?

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
Brutale 1078RR
Ska du inte tävla har öhlinsfjädring inget större syfte förutom att det ser porrigt ut. Orginalfjädringen på din 600 är ganska stöddig orginal och duger gott att åka 1,38-39 på Anderstorp.

Mitt tips, lägg pengarna på däck och bandagar istället. Tror du har roligare för det och det ger dig mer. :tummenupp

/Andreas

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Du är alltså lite av en nybörjare på bana?
Öhlins köper man först när man börjar bli riktigt snabb, eller att man har överflöd med pengar och vill ställa in hojen för sin vikt.
Kostar ju 35000:- nytt, original funkar till riktigt snabba varvtider!!!
Att tänka på, jag körde snabbare på originalfjädring än en felinställd dyr fjädring!
Du behöver någon som kan hjälpa dig ställa in fjädringen för nästan varje bana, byta fjäder + justering! = kostar flis!
Lägg pengar på att köra köra köra istället!
Kanske bättre däck....
:)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag håller med Söderen, lägg pengarna på gummi och bantid istället, det ger mycket mer!

Men, när bakdämparn börjar bli utsliten, eller styrdämparen har gjort sitt, då finns det ju ingen större anledning att köpa original igen. Fast dit har du måååånga mil, om du inte kör sönder grejerna vill säga :)

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Håller med föregående skrivare. Lägg pengar på bra gummi och bantid. Justera in din orginalfjädring så räcker den långt! Hur man gör står på t.ex Öhlins hemsida. Dina grejer ställs in på samma sätt.

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Som ni märkt så e jag nybörjare för bana ja:) men tack för alla bra svar lite klokare nu;)

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
En fördel med att köpa en Öhlinare är att man får den med en fjäder som är anpassad för ens vikt. Jag ligger på dryga 100 pannor och kör max förspänning på originalfjädringen, men har ändå för slapp fjädring för hårdare körning på bana.
I ditt fall skulle det ju kunna vara tvärt om. Dvs att du är så pass lätt att du får problem åt andra hållet. Originalfjädern är väl anpassad för en medelperson på 70-75 kilo skulle jag tro. Men lär dig hojen på bana med originalgrejorna först så får du ju en uppfattning om var flaskhalsarna sitter för att det ska gå snabbare!

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife