Öhlins gaffel

PL

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Har precis läst igenom tråden här nedan om Öhlins dämpare,
Där skriver en del att man märker stor skillnad mellan en sån och en standard dämpare, även om man bara är en förare på amatör nivå.
En riktig Öhlins gaffel då? hur stor skillnad är det mellan en sån och en vanlig
standard gaffel med Öhlins kit?

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Åkte tisdagsträning på Sviestad med min SPS, moddad Showagaffel, bästa tid låg runt 57,2 eller så.. Anslutade med en redig sladd (ont i pungkulorna) i Sviestadböjen å åkte hem..

B-räjs söndag, hade skruvat dit en ny Öhlins R&T gaffel, första kvalpasset (egentligen det andra eftersom jag missade det första) 56,2 direkt ur karton å då tog jag inte i eftersom sladden från tisdagen fortfarande satt i , samma däck..

Framänden jobbade såpass bra att jag inte känner vad framjulet har för sig längre, men det går väl att skruva in lite feedback med hjälp av lite labbande på dämperiet kanske.

/B

grandmaster

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2-takt
Bj.O.rn skrev:
Åkte tisdagsträning på Sviestad med min SPS, moddad Showagaffel, bästa tid låg runt 57,2 eller så.. Anslutade med en redig sladd (ont i pungkulorna) i Sviestadböjen å åkte hem..

B-räjs söndag, hade skruvat dit en ny Öhlins R&T gaffel, första kvalpasset (egentligen det andra eftersom jag missade det första) 56,2 direkt ur karton å då tog jag inte i eftersom sladden från tisdagen fortfarande satt i , samma däck..

Framänden jobbade såpass bra att jag inte känner vad framjulet har för sig längre, men det går väl att skruva in lite feedback med hjälp av lite labbande på dämperiet kanske.

/B

ähh, det var ju inte kulorna du slog i, det var huet o du tappade några centiliter vett ... därför körde du fortare, fan så fort måste jag tillägga!

PL

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös

/B[/QUOTE]

Är en riktig race gaffel svårare att ställa in än en standard gaffel?
Det är ju en hel vetenskap det där,

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
PL skrev:
Är en riktig race gaffel svårare att ställa in än en standard gaffel?
Det är ju en hel vetenskap det där,

Nä, det bör det väl inte vara, har inte hunnit skruva nåt bara. Gaffeln var helt orörd ur kartong, plus att den definivt inte uppförde sig på samma (i jämförelse mediokra) sätt som Showan gjorde att jag tappade feedback, tyckte jag.. Mycket möjligt en vanesak som sagt..

/B

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Bj.O.rn skrev:

/B
Har med stort nöje följt din för tidiga julklapp och undrar bara : vem var det som lyckades "frälsa" dig ? :tummenupp Det är väl inte så länge sedan du påpekade att Öhlins var överreklamerat i en tråd. (minns ej ordagrant vad du sa) Eller har du vunnit på tips sedan dess? :D

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Kan väl säga som såhär, att efter en sommars tokskruvande på min showagaffel utan att få till det som jag velat ha det. Massa problem att antingen så gick gaffeln i botten, vilket gjorde att man bromsningarna vart lite för nervösa, eller så vart det för hårt och stötigt, samt understyrt. Så satte jag på öhlinaren och det blev en ren dröm, åkte betydligt lugnare och behagligare och 1-1.5 sekund snabbare.
Det mesta av det ligger i förtroende, och visst, hade jag skickat showagaffeln på ombyggnad hos wilbers eller öhlins hade jag nog fått likvärdiga resultat som att köpa en halvdyr öhlinare, men nu fick jag loss lite pesetas och köpte mig en beggad gaffel som funkade direkt ur lådan, eller snarare sagt, den var ombyggd för att passa min cykel och vikt redan från början.
Sen finns det ju givetvis dyrare och finare öhlinare än road and track gaffeln, men den duger långt.

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000 skrev:
Har med stort nöje följt din för tidiga julklapp och undrar bara : vem var det som lyckades "frälsa" dig ? :tummenupp Det är väl inte så länge sedan du påpekade att Öhlins var överreklamerat i en tråd. (minns ej ordagrant vad du sa) Eller har du vunnit på tips sedan dess? :D

Tror du tagit fel på person..

/B

PL

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Att köpa en riktig öhlins gaffel är kanske lite till att ta i, man skiter ju inte
pengar direkt,
Men vad kostar det att öhlins kitta original gaffeln på en gixxer?
Gör det nån skillnad med en öhlins kittad gaffel om emot en original gaffel?
och vad menas egentligen med att kitta, är det bara fjädrar och olja man byter?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
PL skrev:
Att köpa en riktig öhlins gaffel är kanske lite till att ta i, man skiter ju inte
pengar direkt,
Men vad kostar det att öhlins kitta original gaffeln på en gixxer?
Gör det nån skillnad med en öhlins kittad gaffel om emot en original gaffel?
och vad menas egentligen med att kitta, är det bara fjädrar och olja man byter?

Ett kit till gixxer kostar ca 6500:- monterat och klart av auktoriserad Öhlinsverkstad. Kitet består av shimsstack, fjädrar, olja och dessutom tar man bort hydraulstoppet. Ett alternativ är Wilbers för ett par tusen mindre, med nästan likadana prestanda.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
YamahaJojje skrev:
vet inte vad kostar men Öhlins framgaffel till Rettan kostar mellan 60 000- 120 000... hehe det e det värt *nog*

Visa mig EN framgaffel som kostar 120tusen.

Hoppas du vet att det finns framgafflar till Yamaha för 20tusen oxå....

750RR

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
maverick_750rr skrev:

750RR

Det gafflar finns i prisklasser upp till dom man inte kan köpa.. Dom som bara kan fås är nästa steg...

Kan dock tänka mig att en trycksatt WSB/GP-gaffel med extra magnesium överallt skulle kosta nåt sånt om inte mycket mer, per ben.. Om dom fanns till salu, fast det gör dom ju inte, dom fås ju som sagt..

/B

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
på min ex hoj hade jag först "bara" öhlins olja och fjädrar, till i sommras stoppade jag i (gjorde jobbet själv) ett helt kit, det blev en stor skillnad.
Skulle dock rekommendera wilbers, då får du hjälp med att ställa in grejorna, som ju som bekant varken kör eller ställer in sig själv.

PL

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
R2 skrev:
på min ex hoj hade jag först "bara" öhlins olja och fjädrar, till i sommras stoppade jag i (gjorde jobbet själv) ett helt kit, det blev en stor skillnad.

Hur är wilbers i pris? och är det jävligt att sätta i kitet själv?
Sparar man mycket pengar på att göra det själv?
Jag är ingen gaffel expert men jag lyckades i alla fall med att renovera gaffeln
på cross hojen, det var inte så jätte avancerat.
Behöver man pollera gaffel benen och sånt också?

Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
maverick_750rr skrev:

750RR

Watz Öhlinare kostade 92000:- med lite rabatter..
Det finns dyrare gafflar än så också givetvis.
Skölds öhlinare ryktas exempelvis ha kostat betydligt mer.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag vet inte riktigt men visst är det aningen billigare, men det viktiga i sammanhanget är att du får fortsatt hjälp under året av dom.
kolla www.wemi.nu
ja det är småjävligt att montera kittet själv, men igen omöjlighet om man är van mekaniker. det är en del moment som man måste va försiktig vid, polera skadar inte.

PL skrev:
R2 skrev:
Hur är wilbers i pris? och är det jävligt att sätta i kitet själv?Sparar man mycket pengar på att göra det själv?
Jag är ingen gaffel expert men jag lyckades i alla fall med att renovera gaffeln
på cross hojen, det var inte så jätte avancerat.
Behöver man pollera gaffel benen och sånt också?

Last edited:
Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...