Öka kubik Suzuki Bandit 12:a ?

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Hej, här kommer en lite okunnig fråga...

jag är ägare till en bandit 1200 -02 som är helt orginal och jag har fått lite tankar sedan jag läste om en Suzuki 1400 som konverterats till 1550.

Jag hör hela tiden att man bör byta till GSXR kammar osv för motorn har stängt inne många hästar som vill ut, dock är jag inte direkt ute efter mer toppeffekt (lite mer skadar kanske inte?) och jag vill inte försaka det massiva mellanregistret för mer toppeffekt.

Är det en bra väg att köpa ett kit med mer kubik? Min tanke är att då får jag ännu mer mellandrag och som bonus lite fler hästar på topp? :va

Finns det kit? Tänker jag rätt? Vad ger ett sådant kit och hur väldigt dyrt är det?? :confused:

Mer kubik är alltid mer kubik, krona per häst är dock rätt dyr, ca 1500 per hästkraft. När du installerar mer kubik plockar du av topplocket, be någon att kika över toppen och fixa till det som fabriken inte gjorde rätt från början. En bra portning ger mer vrid (dvs mer effekt) överallt i varvtalsområdet.

Topplocket får man fixat för ca 300 kronor per hästkraft. Med slipon för 4k på en 96-00 får man en hästkraft för 300. På 01- blir det ca 600 per häst med slipon. Med GSXR-kammar får man en häst för ca 700 kronor.

Det man ska undvika helt är att byta till annat fabrikat på luftfilter och Dynojet-kit, det ger i princip noll effekt.

Absolut billigast är att gå ned i vikt genom att träna aerobisk i långa pass i makligt tempo.

andersbrink skrev:
2110181 Mer kubik är alltid mer kubik, krona per häst är dock rätt dyr, ca 1500 per hästkraft. När du installerar mer kubik plockar du av topplocket, be någon att kika över toppen och fixa till det som fabriken inte gjorde rätt från början. En bra portning ger mer vrid (dvs mer effekt) överallt i varvtalsområdet.

Topplocket får man fixat för ca 300 kronor per hästkraft. Med slipon för 4k på en 96-00 får man en hästkraft för 300. På 01- blir det ca 600 per häst med slipon. Med GSXR-kammar får man en häst för ca 700 kronor.

Det man ska undvika helt är att byta till annat fabrikat på luftfilter och Dynojet-kit, det ger i princip noll effekt.

Absolut billigast är att gå ned i vikt genom att träna aerobisk i långa pass i makligt tempo.

Är det toppeffekt hästar du räknar priset på?
Som han säger är det maffigt mellanvrid han vill ha.
Hur stor är effektökningen vid 5000rpm?
Skulle tro att priset blir något annat då.

Mats757 skrev:
2111349 Är det toppeffekt hästar du räknar priset på?
Som han säger är det maffigt mellanvrid han vill ha.
Hur stor är effektökningen vid 5000rpm?
Skulle tro att priset blir något annat då.

Priset per häst blir det dubbla (eller halva hästen för samma pris) plus att gixxer-kammarna inte ger någon ökning alls vid 5000 varv.

Vid alla typer av trimningar så blir det kortsiktiga tänket våldsamt mycket dyrare än det övertänkta planerandet av "vad vill jag egentligen göra med min hoj".

Slipon är väl egentligen det enda man kan köpa utan att fundera på framtida konsekvenser.

Btw, jag har ett 13:1 1186-kit liggandes med cylle, ca 300 mil. Har även ett 1277 13.5:1 bigblock som gått ca 50 mil liggandes.

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...