Ökat utblås - effektförlust?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Om jag öppnar upp ljuddämparen - ex. borrar upp hålen längst bak en aning - kommer det påverka effekten negativt på en 950-kubikare? (XV950 Bolt)
Jag vet att mopeder går sämre när de får minskat motstånd utan andra korrigeringar, men har hört att det har med kubik att göra...eller 4-taktningen kanske?

I mitt fall är inte orsaken att jag vill ha mer eller annat ljud ur hojen, utan för att jag ökat inflödet av luft via luftboxen o tänker att det kanske är gynnsamt att minska motståndet i slutburken en smula? Vill inte byta avgassystem än, så detta är en variant om det funkar.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Vad har du för hål längst bak egentligen? Dom ljuddämpare jag har varit i närkontakt med har alla haft ett rör ut, som inte är så mycket att borra i (om man inte gillar avgassystem väldigt mycket, gärna iklädd raffset).

En aning är också ett minst sagt diffust mått på vad du har idag och vad du tänker öka diametern till. Det enklaste är att antingen räkna på det, det finns massor med information att läsa om det på nätet, eller vänta på experterna här. Men du vill inte ha för lågt mottryck ens på en 4T, och den största effektförbättringen får du troligen i ett väl anpassat grenrör. Ett för öppet system tenderar ju att flytta effekten till högre varvtal och mer gas, dvs mer anpassat för full mutter konstant = racing, inte gatbruk.

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Beror väl också på utformningen av hela systemet. Tänk lite som vattenflöde, det rinner bra i en bäck men blir det en damm mitt i och sedan ett utlopp så kommer du sabba flödet genom systemet. Det kommer sakta ner i dammen och bli turbulens osv.

Man vill ha så jämnt och fint flöde som möjligt hela vägen och istället för slutdämpare kan en lång tratt fungera bra liksom dom gamla racehojarna utan krav på ljuddämpning. Eller främre halvan på tvåtaktsrören.

exhaust-vintage-race-car-tyres-66374295.jpg

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Om jag öppnar upp ljuddämparen - ex. borrar upp hålen längst bak en aning - kommer det påverka effekten negativt på en 950-kubikare? (XV950 Bolt)
Jag vet att mopeder går sämre när de får minskat motstånd utan andra korrigeringar, men har hört att det har med kubik att göra...eller 4-taktningen kanske?

I mitt fall är inte orsaken att jag vill ha mer eller annat ljud ur hojen, utan för att jag ökat inflödet av luft via luftboxen o tänker att det kanske är gynnsamt att minska motståndet i slutburken en smula? Vill inte byta avgassystem än, så detta är en variant om det funkar.
Borra inte sönder din ljuddämpare. Kommer inte ge något. Testa hellre att köra utan.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Ett öppet system kan ge något lite på topp men tappar ofta på låga rpm just att mottrycket inte finns.

Och även i 4T system så finns resonanser så påverkar flödet, så personligen med egen bromsbänk så har jag sett ett antal gånger då folk slänger på ett fränt slipon dynojet öppen luftburk o dyligt.

Man får ljudet minus hästkrafter. Ett senario jag sett är en 600 som tappat 14 hp mot original med just luft och buller men ägaren ansåg att den ändå gick bättre med massor av väsen.

Bänken sa något annat.

En annan historia var också en 600 som inte orkade alls på höga växlar, o hade en öppnad luftburk.

Vi letade o ägaren hävdade att det enbart var en borrad luftburk. Införskaffades en beg o borrad luftburk som sattes på cv föggarna som undertiden visade sig vara dyno kittade.

I den upp borrade luftburen hade även kanten som ansluter mot cv föggarna anpassats fillats upp med dremel. Där finns 2 små hål som släpper in luft till emulgeringsröret o dyligt. Dessa hål skall inte ändras på då ändras hela bestyckninen ungefär samma händer med podfilter men det låter fränt.

Så från luft trimmad till original igen var nästan 25 hp på topp som kom tillbaka i stallet när allt var som dom bestämt i fabrik.

Finns även en gammal tråd om en kåtte twin med allt som rotwhiler kunde Leverera till den modellen med luft buller helsystem dongel ja rubbet för en ansenlig massa 10,000 kronor.

Resultat - 2hp mot original lätt snopet när man pyntat stora pengar på ingenting.

Borra o se glad ut och var nöjd med ditt jobb. Bromsa dock före o bromsa efter.

Det brukar vara Höjda ögonbryn åt det negativa hållet.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Ett öppet system kan ge något lite på topp men tappar ofta på låga rpm just att mottrycket inte finns.
- Jag tänkte att detta mindre ingrepp inte skulle påverka mottrycket så mycket att det märktes av, med tanke på att jag ökat inflödet en aning samtidigt.
Eller hur kompenseras mottryck egentligen i system där man både ökar luftintag och utblås, som man väl vill för att få in så mycket syre/bränsle i förbränningsrummen samtidigt som man vill ha ut den ökade mängden så fort som möjligt?
Är det alltid på bekostnad av sämre effekt i lågregistret?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Du får ju alltid så mycket som cylindrarna drar in. Ökar du det däremot, tex med ökade ventiltider, större borrning eller högre varv - ja då har det betydelse.

Annars begrunda inlägget ovan.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Du får ju alltid så mycket som cylindrarna drar in. Ökar du det däremot, tex med ökade ventiltider, större borrning eller högre varv - ja då har det betydelse.
- Om jag ökar inflöde och samtidigt utblås, hur säkerställer man att man har nödvändigt mottryck? Är det då ombestyckning av förgasare eller mappning som gäller för att bibehålla balansen i flödena där?
Det lär väl annars vara svårberäknade venturi-formler för den ekvationen,

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
- Om jag ökar inflöde och samtidigt utblås, hur säkerställer man att man har nödvändigt mottryck? Är det då ombestyckning av förgasare eller mappning som gäller för att bibehålla balansen i flödena där?
Det lär väl annars vara svårberäknade venturi-formler för den ekvationen,
Det är ju just det som är grejen, det är teoretiskt ganska enkelt, men att realisera det i verkligheten är otroligt komplext, och kräver stora mängder kunskap och erfarenhet. Det går inte att bara räkna fram en siffra med en formel och borra lite.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Det är bara att borra.
Här en okänd decibeltrimmare från USA.

Ganska vanligt här hemma också. Bromsbänken sitter i öronen.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
- Jag tänkte att detta mindre ingrepp inte skulle påverka mottrycket så mycket att det märktes av, med tanke på att jag ökat inflödet en aning samtidigt.
Eller hur kompenseras mottryck egentligen i system där man både ökar luftintag och utblås, som man väl vill för att få in så mycket syre/bränsle i förbränningsrummen samtidigt som man vill ha ut den ökade mängden så fort som möjligt?
Är det alltid på bekostnad av sämre effekt i lågregistret?
Det är här reflektionerna kommer in. Trimmar man så ändras förutsättningarna som fabriken lagt 100/1000 tals timmar på att förfinas för att få ett så gämt register som möjligt, då använder man ett program och matar in alla parametrar som prog behöver, men sedan behöver ju den som räknar o ber prog att räkna också veta vad hen gör, för prog gör endast det som man ber det göra.

En 4T som är högtrimmgrad på är lika känslig som en 2T.

Men att borra är aldrig fel borra löser många bekymmer, borrar man fel kan man bli far o då får man ändå inte köra hoj mer.

I ditt fall borra jag tror inte du utnyttjar den effekt som finns på långa vägar dom flesta av oss väg åkare gör inte det. Och om du skulle tappa bort någon kuse vid något register märker du knappt det du har ju fränt ljud.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
På vissa hojar gör mer öppet utblås mycket. Ex på en hoj som svarar ovanligt bra på större filteryta och max öppet avgas är KTM smr/sm smr/Duke/ adventure 990. De ökar från 115hk på veven till 130-135hk men då gäller det att mappa in dem perfekt. Utan mappning ger de nog bara 120hk och då går de farligt snål och rycker i jämn fart.
På de flesta crossar 450-550cc ger öppnad ljuddämpare ca 2- max 3hk men då måste man bestycka upp i förgasaren ca 5% på de flesta märken. Även lågfartsmunstycket byter man till 5% större, de gäller större stånkor också. Om vi tar KTM Husqvarna 690/701 som har insprut kan man hitta uppimot 10hk på lägre varv runt 6000v och ca 2-6hk på topp genom att byta luftfilter och sätta dit slipon. En 19- har ca 68 hk på hjulet och med slipon samt större filter samt en bra mapp kan de ge 72-74 hk på topp och ca 10 mer runt 6000v. Utan mappning ger de inget alls i mellanreg och max 2-3 på topp. Men den hojen går inte så snålt att den tar skada utan mappning.
Har ts tur kan den gå bättre i hela registret även utan mappning, men den kan bli ryckig i jämna farter.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det är ju just det som är grejen, det är teoretiskt ganska enkelt, men att realisera det i verkligheten är otroligt komplext, och kräver stora mängder kunskap och erfarenhet. Det går inte att bara räkna fram en siffra med en formel och borra lite.
I praktiken, för oss lekmän, är väl testa en modifiering och bänka det enda som svart på vitt visar hur bra det blev och det ger resultat till slut. Men man lär få testa sig fram några gånger innan man hittar rätt… så det beror på hur mycket intresse, tid och pengar man har?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
På vissa hojar gör mer öppet utblås mycket. Ex på en hoj som svarar ovanligt bra på större filteryta och max öppet avgas är KTM smr/sm smr/Duke/ adventure 990. De ökar från 115hk på veven till 130-135hk men då gäller det att mappa in dem perfekt. Utan mappning ger de nog bara 120hk och då går de farligt snål och rycker i jämn fart.
På de flesta crossar 450-550cc ger öppnad ljuddämpare ca 2- max 3hk men då måste man bestycka upp i förgasaren ca 5% på de flesta märken. Även lågfartsmunstycket byter man till 5% större, de gäller större stånkor också. Om vi tar KTM Husqvarna 690/701 som har insprut kan man hitta uppimot 10hk på lägre varv runt 6000v och ca 2-6hk på topp genom att byta luftfilter och sätta dit slipon. En 19- har ca 68 hk på hjulet och med slipon samt större filter samt en bra mapp kan de ge 72-74 hk på topp och ca 10 mer runt 6000v. Utan mappning ger de inget alls i mellanreg och max 2-3 på topp. Men den hojen går inte så snålt att den tar skada utan mappning.
Har ts tur kan den gå bättre i hela registret även utan mappning, men den kan bli ryckig i jämna farter.
- Jag gillar exempel o inte enbart teorier (y)

I stycket under rubriken "Experimentation" ges ett antal exempelmätningar vad gäller just mottryck och rördimensioner/flödesförändringar:

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

I stycket under rubriken "Experimentation" ges ett antal exempelmätningar vad gäller just mottryck och rördimensioner/flödesförändringar:
Googla på Sörman racing/vedbodtrimmarens handbok, det är en guldgruva kring allt som har med optimering av förbränningsmotorer att göra.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

Ja då har du svaret och alla motor konstruktörer sätter in en massa dyra saker bara för att vara djävliga mot dej.

Sa ju att du skulle borra du märker aldrig om du tappar en kuse på låga rpm o kanske vinner en kuse på max rpm.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Ja då har du svaret och alla motor konstruktörer sätter in en massa dyra saker bara för att vara djävliga mot dej.

Sa ju att du skulle borra du märker aldrig om du tappar en kuse på låga rpm o kanske vinner en kuse på max rpm.
- Borra upp lite grand i slutburken menar du? Ja jo, det lär kanske bli så ändå. Fast egentligen är det ju vrid i låg- och mellanregister jag uppskattar mest.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin