Öland - vad ska man se?

Lind

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-09 SR 2014
Blir en mini hojsemester i år med mig, syrran och en kompis på våra hojar till öland. Planeringen låter som följer. Dag 1 blås till Kalmar (ca 35 mil). Dag 2 över till öland och titta / se / gör skoj saker och dag 3 hem igen.

Så vad ska man inte missa på öland? Själv är jag sugen på att se fyren i söder tex, lätt att komma till den även om man inte har allroad hoj? (Vi kör ER6, Gixxer och Triumph Sprint).

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Öland är trevligt med hoj!

Jag brände ner dit från Sthlm förra året.. inte för hojåkning primärt, men tog en utflykt en dag.

Jag tycker att du ska åka till Böda.. riktigt fin sandstrand.
Själv tog jag iofs inte hojen just dit. Men min hojsightseeing blev "öland runt".. det går att köra som ett varv så att säga. finns en kustväg till väster och en till öster.

den östra kustvägen är väl lite roligare.. jag tog den när jag åkte söderut, då kommer man till fyren (går fint att åka hoj dit).. Trevligt ställe att fika/käka på oxå.. sen från fyren åker man norrut och kommer tillbaka till borgholm.. Tror min slinga blev lite drygt 20 mil.. (blir längre om du åker till ölands norra udde)

När du åker på den östra kustvägen. se till att ta dig ner till vattnet vid nåt ställe.. ganska mäktigt att se havet öppna sig. Bidrar med en kass bild.

Bifogat

• IMGP3530.jpg
    IMGP3530.jpg
    237.4 KB · Visningar: 316
Last edited:

BOMBO

Fullt ös
Gick med
16 Sep 2009
Hoj
ktm 990 superduke 2011
Du kan köra ända fram till fyren finns ett cafe där med.

Jag bor ju i kalmar så har ju kört där några gånger men kör västra sidan ner till fyren och sen tar ni östra sidan upp till den andra fyren=) och så västra sidan till bron igen. Trafiken brukar vara lugnare på östra sidan.

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Hoj
BMW R1200R -11
Är ni i Borgholm så missa inte att ta en glass på Ölandsglass, korsningen Storgatan/Slottsgatan.

1,5 mil norr om Borgholm, på väg 136 precis i höjd med kamelfarmen, är det läge att svänga vänster mot Äleklinta. Det är som bäst i slutet av dagen då solen går ner. Är ni där tidigare och inte rädda för lite grus så kan man ta kustgrusvägen upp sex mil till Byxelkrok - underbar vägsträcka och egentligen den sträcka på Öland jag gillar bäst.

Som tidigare nämnt By(e)rums raukar på västra sidan i närheten av Löttorp, går att ta sig till med alla typer av hojar. Avnjuts också detta bäst på kvällen.

Om ni är ute efter sköna hojvägar på asfalt så är de ganska lätträknade. Minnesregeln är väl att undvika 136 så mycket som möjligt.

Lind

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-09 SR 2014
Vi chansade att vi skulle slippa regnet och for i lördags men ja ni vet ju alla vilken storm det varit. På öland bidde det bara en snabbtitt på Långe Jan och resten av långhelgen var vi i Kalmar där vi spankulerade runt på stadens gator och torg och bla tittade på slottet, åt god mat samt såg på bio.

Bifogat

• blött.jpg
    blött.jpg
    65.5 KB · Visningar: 222
  • pang.jpg
    pang.jpg
    63.2 KB · Visningar: 187
  • mat.jpg
    mat.jpg
    68.4 KB · Visningar: 154
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping