Ölresa - hur göra - FAQ

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Polarn o jag planerar en resa till Tyskland för att inhandla sprit o öl.
Vad är bästa/billigaste resalternativet?
Vilka ställen gäller?
Vilka färjelinjer finns och vad gäller för dem? (scandlines hade att man måste åka hem efter 3 timmar)?

Glömde :fyllisar

FreddaAbborre skrev:
2284757 Polarn o jag planerar en resa till Tyskland för att inhandla sprit o öl.
Vad är bästa/billigaste resalternativet?
Vilka ställen gäller?
Vilka färjelinjer finns och vad gäller för dem? (scandlines hade att man måste åka hem efter 3 timmar)?

Glömde :fyllisar

tja, färjan till helsingör. kör sen vidare ner till rödby, färja till puttgarten och vidare en liten bit till burg och ligger det en bra butik som heter calles. funkar kanon.
brukar åka med scandlines, den där 3 timmars gränsen... klarar du den så får du tillbaka lite pengar, men du får vara snabb som fan för att klara den, så jag brukar skita i den och åka hem när jag anser mig färdig istället.

lycka till med resan, ska nog själv ner nästa vecka tror jag.

Jag har en fråga. Kollade upp hur mycket man får har med sig öl tex är det 13 flak, lock, kalla dom vad ni vill. Som man tillåts ta in. 13st är ju inga enorma mängder tar alla med sig mer eller? och sen orkar inte tulen räkna eller hur fungerar det? Tänker på folk som fyller skåpbilar, släppkärror osv.

mvh

Har själv åkt på 2 resor till tyskland för att köpa sprit.. Vi har de gångerna åkt färjan mellan rödby-puttgarden som redan nämnts. De där 3 timmarna blir rätt tight men åk till Bordershop så sparar du lite restid iallafall. Det ligger precis 100 meter efter du kört av båten och är en 4 våningar stor spritaffär.
De där 3 timmarna är relativt lugnt. För det mesta får du tillbaka pengarna även om du är senare än så. Vi har lyckats få tillbaka pengarna båda gångerna iallafall och enligt andra vi pratat med har även de fått pengarna trots att de varit sena.
Tullen är nog inga problem heller om man inte har lastat helt för tungt. Man ser ju en del bilar som varit i tyskland som har dämparna i botten iallafall.
Men lycka till med resan :tummenupp

korvgubbe skrev:
2285591 EU:s referensnivåer för alkohol är:

* 10 liter sprit
* 20 liter starkvin
* 90 liter vin (varav högst 60 liter mousserande vin)
* 110 liter öl

Är man två som åker får man alltså ta med dubbelt så mycket...
http://www.eu-upplysningen.se/templates/EUU/standardRightMenuTemplate____1707.aspx

.....
Det är referensnivåer ja. Ska du ha för enskilt bruk så får du ta med dig hur mycket du vill. Du kanske t.ex ska ha bröllop och 100 års kalas med 300 gäster, vem vet...

- Johan

http://www.poetzsch-padborg.dk/

De har jefla billig sprit. De har en stor konkurrent 100 meter rakt över gatan så där är öppet priskrig. Stället ligger i närheten av Flensburg, inte långt från danska gränsen. Var där för några månader sedan.

Man kunde bla köpa 6x0,75l vodka för 100 danska eller 3x3l vin (dunk) för 100 danska. Rätt ok vin för övrigt.

Åk via jönköping/markaryd ner till helsingborg, väl där viker du av och åker med HH-ferries som är billigare än scandlines. Du köper en shoppingbiljett och du hinner alltid tillbaka på den tid du har på dig (det är mellan tyskland/danmark tiden gäller).
Sen kör du genom Danmark ner till Rödby, åker på färjan där ner till Puttgarden.
När du kommer av i hamnen så åker du rakt fram, du ska inte svänga av någonstans till Burg för det är ett jävla skitställe. Du åker istället 1,5 mil in i landet och svänger av till höger in i en liten hamnstad efter en stor bro, där har du nu både Calles och DanDiscount bredvid varandra. Börja med att reka på första stället innan ni handlar (alltid Dandiscount/fleggard först, åk till calles och köp det som är billigare där) och ska ni ha mycket som tex en pall eller dylikt så betalar ni i kassan och ber att få det utkört. Då kommer de med truck till bilen och du visar upp kvittot och det är klart. Under tiden handlar ni spriten i en vagn.
Scandlines-shopen (båten i hamnen) ska ni inte ens gå in på, allt är dyrare och bara 70cl-flaskor. Ren turistfälla mao.
Överkvotering är inga problem så länge ni kan bevisa att ni ska ha det själva till typ fest eller dylikt (har ni typ 3-4 pallar med öl får ni nog förklara er) utan det är överlasten ni ska passa er för! Så länge ni kör lagligt på vikten så åker ni inte dit.

Lycka till!

mr_rockster skrev:
2286033 Du kanske t.ex ska ha bröllop och 100 års kalas med 300 gäster, vem vet...

- Johan

Ja, förvisso, men överskrider du referensnivåerna så måste du kunna påvisa att du har ett giltigt skäl, som bröllop. Men så sent som under våren så rapporterades ju om två fall där två personer hade ungefär lika mycket med sig(ca 400l). Den ena kunde visa på fest/bröllopsinbjudningar, lokalbokningar o.s.v. och den andra använde samma bortförklaring men utan några bevis.. Den första fick behålla spriten och den andre blev av med den...

Så referensnivåerna följs av tullen om man inte kan påvisa giltiga skäl.

Köp kvalitetsbärra på bolaget istället.

Skiter du i kvalitén så kan du handla sofiero istället.

juha01 skrev:
2288622 Köp kvalitetsbärra på bolaget istället.

Skiter du i kvalitén så kan du handla sofiero istället.

Gör det inte bara för att få köpa billig öl. Blir en kul resa med polarna. Stopp på vägen är inplanerat sas.

FreddaAbborre skrev:
2288635 Gör det inte bara för att få köpa billig öl. Blir en kul resa med polarna. Stopp på vägen är inplanerat sas.

Då är det en annan sak!

Visst är svenskar ett fantastiskt folk: Så fort någon frågar om vi ska köpa tysklandsöl så svarar folk jaaa, oavsett vad det kostar... 150:- för en platta royal är ju inte ovanligt, dvs. samma pris som sofiero på bolaget. Man kan även köpa spendrups på bolaget för 177:-/flak 33cl.

Nu är ju inte detta allt. När jag jobbade på en utlastning dit det kom en massa utländska chaufförer och sålde bärs så köpte folk allt utan att tänka. Har sett folk handla 20st 25cl polsk fulöl för 200:-!!! (40:-/liter)

Jag kan förstå dom som själva åker ner för att tjäna på att sälja det igen, men skulle aldrig själv betala dessa ockerpriser för det dom tar in.

Har sett samma saker vad gäller billig bensin... Folk åker flera mil för att det är billigare bensin på en annan mack, utan för en sekund tänka på vad åkandet kostar.

Varför spammar jag sönder tråden med mina personliga åsikter?

juha01 skrev:
2288658 Då är det en annan sak!

Visst är svenskar ett fantastiskt folk: Så fort någon frågar om vi ska köpa tysklandsöl så svarar folk jaaa, oavsett vad det kostar... 150:- för en platta royal är ju inte ovanligt, dvs. samma pris som sofiero på bolaget. Man kan även köpa spendrups på bolaget för 177:-/flak 33cl.

Nu är ju inte detta allt. När jag jobbade på en utlastning dit det kom en massa utländska chaufförer och sålde bärs så köpte folk allt utan att tänka. Har sett folk handla 20st 25cl polsk fulöl för 200:-!!! (40:-/liter)

Jag kan förstå dom som själva åker ner för att tjäna på att sälja det igen, men skulle aldrig själv betala dessa ockerpriser för det dom tar in.

Har sett samma saker vad gäller billig bensin... Folk åker flera mil för att det är billigare bensin på en annan mack, utan för en sekund tänka på vad åkandet kostar.

Har tänkt i samma banor!

Får väl någon att tänka till!

juha01 skrev:

Om någon vill sälja en pava Gin till mig för 250:-, dvs samma som på bolaget, så köper jag hellre av honom än av bolaget. Så tror jag många tänker, ingen vill stödja något av fettona som har hand om det där. Och att vi sänker oss själva spelar mindre roll, vad gör min andel i spritskatt per år ändå?

Dee_cati skrev:
2290766 Om någon vill sälja en pava Gin till mig för 250:-, dvs samma som på bolaget, så köper jag hellre av honom än av bolaget. Så tror jag många tänker, ingen vill stödja något av fettona som har hand om det där. Och att vi sänker oss själva spelar mindre roll, vad gör min andel i spritskatt per år ändå?

Precis. Varför ska jag gå och rösta eftersom min röst lär ju inte påverka ett skit... :näsblod

PS: Jag gillar systembolaget. Vi skulle aldrig kunna ha så mycket god öl till dom priserna om det avskaffades. Dessutom importerar dom det du vill ha.

juha01 skrev:
2291750 Precis. Varför ska jag gå och rösta eftersom min röst lär ju inte påverka ett skit... :näsblod

PS: Jag gillar systembolaget. Vi skulle aldrig kunna ha så mycket god öl till dom priserna om det avskaffades. Dessutom importerar dom det du vill ha.

Ja d e klart, d har du ju rätt i. men jag tar nu en KUNG från bolaget. 5,2% 50cl 8,70kr ink pant. D e ju f..n inte dyrt!

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick