Öm svullnad bakom vänster öra.

Zergh

Mmpfs... Bytte avatar igen =)
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
På jakt efter en ny Ducce, Cr250n är kvar.
Imorse när jag vaknade så hade jag grymt ont i huvudet, men jag tänkte inte mer på det och svalde 2 panodil innan jag drog till garaget, nu när jag kom hem för någon timme sedan så har jag ännu värre huvudvärk, och en stor svullen bula bakom vänster öra, som är i princip stenhård, och den gör grymt ont, och jag bor cirka 5-6mil från närmsta närakut, så är det någon här på sporthoj som möjligen vet vad det är? och om jag bör oroa mej, eftersom jag inte direkt orkar åka nu.

Tack på förhand.

Det här är knappast ett lämpligt ställe för sådana frågor...

Ta dig i kragen och åk till doktorn!!!

NoPinky skrev:
Det här är knappast ett lämpligt ställe för sådana frågor...

Ta dig i kragen och åk till doktorn!!!

Tänkte mest att det kanske finns några sjuksyrror eller doktorer här på sporthoj ;) så man slipper ringa och väcka polarn för att tigga skjuts.

Kul att bo i en by där sjukhuset är semesterstängt :3freak.

Edit: Hmpf har tydligen 39.8 graders "feber" men jag känner mej inte särskillt knackig, kanske dags att besöka herr doktor ändå, sitter och oroar mej som en kärring.

Last edited:
Böld med blodförgiftning som följd? Fast iofs så borde du kanske märkt av den tidigare? Skulle nog inte tveka att fara på akuten om jag vore du iallafall.

Tack för alla svar, nu skall jag bege mej till Da HoZpItaL!1, hoppas det inte är något allvarligt, har en hoj som skall plockas ihop till helgens körning.

Zergh skrev:
Tänkte mest att det kanske finns några sjuksyrror eller doktorer här på sporthoj ;) så man slipper ringa och väcka polarn för att tigga skjuts.

Problemet är att här kryllar det av självutnämnda "förståsigpåare" av alla de slag...

Polare är till för att utnyttjas vid sådana här tillfällen... :tummenupp

glöm inte o låt oss höra vad de va för nåt..nyfiken :banana

Nu rapporteras det tillbax :), kom hem från närakuten runt 5 i morse, och har försökt sova, funkade väll inte sådär jättegrejt.
Dom på närakuten visste inte vad det kunde bero på, dom "misstänkte" att det kunde röra sej om någon svullen körtel eller något, och dom gav mej rådet att om det inte gick över tills imorgon så skulle jag kika förbi igen.
Kan ju berätta att jag fortfarande har ont i huvudet, men nu är det mer av en dov smärta, och bulan är bra mycket större... suck, vettefan vad det kan bero på, har även feber, och är orolig som en gnu.
Hoppas det inte är hjärnan som har förflyttat sej bara :tungan

Edit: Huvudvärken kan ju bero på sömnbristen som gör sej påmind.

Last edited:
Svullen lymfkörtel det där. Händer vid infektioner ibland och vid puberteten.

Du får själv avgöra vad som drabbat dig. :tungan

Krya på dig!

xyx skrev:
Svullen lymfkörtel det där. Händer vid infektioner ibland och vid puberteten.

Du får själv avgöra vad som drabbat dig. :tungan

Krya på dig!

Puberteten.... i wish :(

Nä, puberteten har jag gått igenom för ett par år sedan, åtminstånde fysiskt, är väll någon jädrans infektion då, som tur är så tillåter vädret mej att vara inne :), regn och åska här, tror jag ska flytta datorn närmare sängen och glutta porrvåfflor hela dagen:hihi, om inte någon har något bra filmtips vill säja.
Tack för alla bra svar, sporthoj kan man alltid lita på ;).

Zergh skrev:
Nu rapporteras det tillbax :), kom hem från närakuten runt 5 i morse, och har försökt sova, funkade väll inte sådär jättegrejt.
Dom på närakuten visste inte vad det kunde bero på, dom "misstänkte" att det kunde röra sej om någon svullen körtel eller något, och dom gav mej rådet att om det inte gick över tills imorgon så skulle jag kika förbi igen.
Kan ju berätta att jag fortfarande har ont i huvudet, men nu är det mer av en dov smärta, och bulan är bra mycket större... suck, vettefan vad det kan bero på, har även feber, och är orolig som en gnu.
Hoppas det inte är hjärnan som har förflyttat sej bara :tungan

Edit: Huvudvärken kan ju bero på sömnbristen som gör sej påmind.

:banana

Jag drabbades av svullna lymfkörtlar nyligen. Det såg helsjukt ut, stack lixom ut stora klumpar på halsen på mig. Räkna med att det kan ta två veckor innan svullnaden går ner. Och har det inte gjort det, så är det kanske läge för en punktion för att kolla vad det är i.

/halvsyster anja

ja körtlar kan gö allt möjligt..
vad du än gör så sök inte på nå typ nätdoktorn.
då kommer du få fram 1000 grejer o du blir mer orolig :3freak

när man har feber kan dom mest konstiga grejer hända..som hon sa..säkert en körtel av nå slag som fått en infektion.

men du kankse ska ringa in igen o säga att den är större?
kanske måste in. man kan bli ganska dålig av infektioner i kroppen o en STOR bula som du säger är ju inte normalt.
ligg på dom hela tiden för sjukvården idag suger. ingen tar tag i saken förän de är riktigt illa.

jag fick körtelfeber o vart grymt sjuk..kunde inte äta o dricka..
morsan ringde in till akuten efter att jag börja hosta blod.
hon säger att nu kommer vi in..dom säger nä man får inte åka till akuten hur som helst...enda sättet vi släpper in er på är om han kommer i ambulans...morsan ringer ambulansen som jag får åka in.(klara av o gå typ 20m)
istället för att hon ska köra in..där kan man snacka slöseri på skattebetalarnas pengar.

iaf så låg jag där i i dropp i 2 dar...sen vart jag hyffsad...var helt slut pga näre/vätskebrist :rolleyes:

Last edited:
ozeo skrev:
ja körtlar kan gö allt möjligt..
vad du än gör så sök inte på nå typ nätdoktorn.
då kommer du få fram 1000 grejer o du blir mer orolig :3freak

när man har feber kan dom mest konstiga grejer hända..som hon sa..säkert en körtel av nå slag som fått en infektion.

men du kankse ska ringa in igen o säga att den är större?
kanske måste in. man kan bli ganska dålig av infektioner i kroppen o en STOR bula som du säger är ju inte normalt.
ligg på dom hela tiden för sjukvården idag suger. ingen tar tag i saken förän de är riktigt illa.

jag fick körtelfeber o vart grymt sjuk..kunde inte äta o dricka..
morsan ringde in till akuten efter att jag börja hosta blod.
hon säger att nu kommer vi in..dom säger nä man får inte åka till akuten hur som helst...enda sättet vi släpper in er på är om han kommer i ambulans...morsan ringer ambulansen som jag får åka in.(klara av o gå typ 20m)
istället för att hon ska köra in..där kan man snacka slöseri på skattebetalarnas pengar.

iaf så låg jag där i i dropp i 2 dar...sen vart jag hyffsad...var helt slut pga näre/vätskebrist :rolleyes:

Svensk sjukvård...... så jävla KASSSSS ibland....
Skar upp foten för en månad sen, satt i 3 (tre) timmar på SÖS akuten, det kosntiga var att det bara var jag & tre engelska killar, alla satt som frågetecken & tittade på varandra...har dom glömt bort oss?

Det satt en farbror på en soffa också, jag tror han hade gett upp & somnat, eller så var han död :rolleyes: .....det var i alla fall under all jävla kritik att få vänta så länge...såret läkte fan nästan medans jag väntade!!!

svensk sjukvård rockar fett. för några år sedan bröt jag underarmen, öppen fraktur. ringde in på kvällen och fråga om ja kunde komma in, nä sa dom. vi har haft en bilolycka, kom in i morrgon bitti :kocko . och, kom in vid 8 tiden och kom till röntgen vid 16 tiden, efteråt kläpper dom ur sig att jag väntat för länge, förlorat en massa blod och viss vävnadsdöd pga dåligt blodflöde mm.

men ursäkta då för fan att jag störde :fatta!

Svensk sjukvård är så bra som vi beslutar att den får vara. (PUNGT)

Vi har den vård/vårdpolitik som våra folkvalda politiker ger oss, är vi missnöjda har vi valt fel.
(kom nu för fan inte med "jag röstade minsann inte på dom vi har nu" för det är inte du ensammen som bestämmer, det är alla i sverige tillsammans, flera tyckte inte som du, så är det med demokrati, flytta om du inte trivs med det)
Alla jävlar gnäller om skattetrycket, sjukvård kostar, antingen höjer vi skatten, eller så ser vi till att dom pengar vi nu betalar in används effektivare, detta görs också genom att välja rätt folk till rätt post.
(och kanske framförallt genom att kräva folk att avgå om dom är inkompetenta)

När jag för en månad sedan behövde uppsöka akuten så fick jag sitta och vänta jävligt länge, det var bara ett par till i väntrummet, men jag VET att det både landade en helikopter och kom in flera ambulanser under tiden jag satt där, dom rullar inte in allvarligt skadade i väntrummet och låter dom komma in efter dig, utan klarar du att vänta så går andra före.

När jag äntligen kom in gick allt fort, sängläge, EKG, transport upp på röntgen, CT (skallröntgen), transport till medicin, inläggning OSV...
Jag har inget att klaga på.
(annat än att jag inte kunde köra MC på tre veckor för att balansen var åt helvete, men det var ju det jag sökte för oxo)

GuW skrev:
Svensk sjukvård är så bra som vi beslutar att den får vara. (PUNGT)

Vi har den vård/vårdpolitik som våra folkvalda politiker ger oss, är vi missnöjda har vi valt fel.
(kom nu för fan inte med "jag röstade minsann inte på dom vi har nu" för det är inte du ensammen som bestämmer, det är alla i sverige tillsammans, flera tyckte inte som du, så är det med demokrati, flytta om du inte trivs med det)
Alla jävlar gnäller om skattetrycket, sjukvård kostar, antingen höjer vi skatten, eller så ser vi till att dom pengar vi nu betalar in används effektivare, detta görs också genom att välja rätt folk till rätt post.
(och kanske framförallt genom att kräva folk att avgå om dom är inkompetenta)

När jag för en månad sedan behövde uppsöka akuten så fick jag sitta och vänta jävligt länge, det var bara ett par till i väntrummet, men jag VET att det både landade en helikopter och kom in flera ambulanser under tiden jag satt där, dom rullar inte in allvarligt skadade i väntrummet och låter dom komma in efter dig, utan klarar du att vänta så går andra före.

När jag äntligen kom in gick allt fort, sängläge, EKG, transport upp på röntgen, CT (skallröntgen), transport till medicin, inläggning OSV...
Jag har inget att klaga på.
(annat än att jag inte kunde köra MC på tre veckor för att balansen var åt helvete, men det var ju det jag sökte för oxo)

javisst fattar jag att man måste vänta o så..men dom bryr sig helt enkelt inte.
jag råka ut för virus på balansnerven o kunde inte ens gå på jobbet o då ville en läkare att jag skulle jobba ändå..fick inge sjukintyg.
han sa att jag trivdes nog inte på jobbet o bla bla..men de va mitt bästa jobb nånsin. jag tyckte om o gå dit.
men jag stog på mig fick en annan läkare som sjukskrev mig o skicka mig på remiss då han lyssnade.
de va då dom upptäckte att de inte stog rätt till.
har fortfarande problem av det idag o kommer säkert ha det till o från länge till.

ju mer folk det är som söker akut mitt i natten för svullna lymfkörtlar, desto sämre blir naturligtvis sjukvården för dom som verkligen behöver den bums. bor man i stockholm kan man ringa den ypperliga sjukvårdsupplysningen istället för att sätta sig på akuten direkt.

anja skrev:
ju mer folk det är som söker akut mitt i natten för svullna lymfkörtlar, desto sämre blir naturligtvis sjukvården för dom som verkligen behöver den bums. bor man i stockholm kan man ringa den ypperliga sjukvårdsupplysningen istället för att sätta sig på akuten direkt.

Umhpf.... Better be safe then sorry som det såfint heter, och _närakuten_ var inte särskillt upptagen klockan 1 på natten en vardag.
:tomten

*/ ?>
Back