Öppet spår - har jag tränat för lite?!

Itssoeasy

Medlem
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ZX6R -11
Ska åka öppet spår, om ca 2 veckor. Tiden har gått fort på sistone och jag har inte kunnat få tillräckligt med träning, tror jag.
Har kört ca 15 mil på snö och kanske runt 5 mil på rullskidor, detta i januari.
Har en allmänt hyffsad kondition, springer 3 mil under 3 timmar, och tränar löpning ca 3-4 gånger i veckan, blandade distanser, och har så gjort i ca 1 år, med viss frånvaro pga skada, typ sept-dec.
Har inga ambitioner med öppet spår annat än att klara av det, dvs typ 10 timmar eller så.

Kommer det att gå??

/eder orolige skidåkare.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag skulle iaf inte ge mig på att åka nio mil med bara 20 mil i kroppen. Det skulle vara som att ge sig ut och köra Gotland Grand National efter att ha kört en timme i den lokala enduroslingan och i övrigt bara har kört landsväg.

Det är ju en viss skillnad på löpning och längdskidåkning, t.ex. hur man använder kroppen. Sedan beror det givetvis på hur van du är sedan tidigare år vid att åka klassisk stil. Ju bättre din teknik är - desto bättre kommer det att gå. Har du någon brist i din teknik så kommer det att straffa sig.

Fast iofs så är ju inte tio timmar något sprinttempo direkt. Snarare söndagspromenad. Så är du bara riktigt tjurig så ska det nog gå.
 

Zelin

RIDER
Gick med
24 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR600RR 08
Klart det kommer gå!:tummenupp
När min galna far var 48 år gammal (utan nån speciell grundkondition) fick han för sig att hänga på sina polare när dom skulle köra Vasa-loppet och tränade hela 1 gång 1 vecka innan loppet, kanske inte så smart men han gick iaf i mål efter 11 timmar och 11 min. Han mådde väl inte som bäst efteråt, men gick gjorde det...! :D
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Jag skulle iaf inte ge mig på att åka nio mil med bara 20 mil i kroppen. Det skulle vara som att ge sig ut och köra Gotland Grand National efter att ha kört en timme i den lokala enduroslingan och i övrigt bara har kört landsväg.

Det finns det folk som har testat :hihi
 

Itssoeasy

Medlem
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ZX6R -11
Det var ju så himla gott om tid efter lidingö så jag tänkte att det där tar vi vartetter, men sen bara flög tiden iväg.
Har inte stått på ett par längdskidor innan så det där med teknik är det nog ganska fattigt med. Tycker att det går skapligt på rullskidor, håller ca 4.30-4.45 min/km.

@zelin Då låter det som om det finns hopp trots allt!
 

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Kolmården
Hoj
Yamaha XT660r -05
Klart du klarar detta, jag hade tränat något liknande innan mitt 1a öppet spår och jag åkte på starx under 9h.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Klart det går.. Känner flera som klarat spärrarna utan nån vettig träning whatsoever.. Utan rimlig grundkondition och helt utan teknik.

Frågan är hur brutalt slut du är när du kommer fram på en skitdålig tid.
 

marsva83

I bury those cock-a-roaches!
Gick med
8 Oct 2005
Ort
Skövde
Hoj
långsammast i ledet
det är lugnt om du har bra kondis i övrigt! jag åkte ca 20mil skidor innan vasaloppet( inga rullskidor) och tog mej runt på 7timmar...

är det söndagens öppet spår du ska åka? tänk då isåfall på att komma tidigt till starten! va inte alls kul första gången jag åkte ÖS, där man hade uppfattnigen att det bara var att ställa ner skidorna i spåret o åka....hamnade bakom många långsamma gamla tanter som var ute på tur:huvet så kom TIDIGT till startområdet!

lycka till o hoppas det blir bra spår/väder
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Geeeh. Ska väl inte vara några problem. Kolla på de andra som kör. Det är allt från tantgäng till tjocka gubbar.......
 

smorgos

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2006
Ort
0325-
Hoj
Z750 -04
Vasaloppet är lika mycket en fråga om inställning som muskelkraft. Under 9mil blir du garanterat väldigt less och trött på det periodvis, vissa bryter då andra biter ihop och åker vidare till Mora..

Hade liknande träning som du första gången jag åkte och tog mig i mål på strax över 7 timmar.
 

Itssoeasy

Medlem
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ZX6R -11
Jaha då är loppet åkt och jag tog mig i mål på den eminenta tiden 11 timmar och 14 minuter. Va en skitdag med skitväder, skitspår, eller inga spår alls, skitvalla och jävligt mycket nysnö. Men nu är skiten gjort iallafall och jag tvivlar på att jag nånsin ställer mig på ett par skidor för att åka 9 mil igen!

/Eder invalido till vasaloppsåkare
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Hade det varit väder så hade det ju kanske varit skoj, föret var väl inte det bästa kan jag tänka mig :D Jag åkte störtlopp nerför svarta backarna igår och tyckte det gick för sakta, så dåligt var det...
Man kanske skulle pröva vasan nästa år, en ljudbok och bra valla är väl det enda man behöver :näsblod
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top