Öppnad luftburk?

Billson

South Coast Supermotards #95
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM 525 SM -05
Kan någon lägga upp lite bilder på sin öppnade luftburk så man får se hur det ser ut. :)
Jag har en aning om hur det ska göras men är inte helt säker.
Tack på förhand/ Billson
 

Billson

South Coast Supermotards #95
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM 525 SM -05
Långa farbron skrev:
Vad talar vi för hoj ? :7peta :)
Sättet man gör det på måste väl vara ungefär samma på de flesta hojar, jag själv kör ju CCM R30 men den är ju ganska ovanlig så jag hade tänkt mig se bilder på olika motarder med öppnad luftburk. Resten ska jag nog klura ut :tummenupp
 

Billson

South Coast Supermotards #95
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM 525 SM -05
Ingen som har lite bilder eller kan förklara exakt :confused: vad det är?
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
har ingen bild, men min luftburk har fått ett lufthål som är dubbelt så stort mot orginal.

Det är bara att ta fram kniv/borr och attackera orginalhålet! :tummenupp

edit: jag har även tagit bort gummibuffen som täckte hålet orginal.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Typ så här ser det ut på en TTR.

:)
Ovalt orginalhål längst bak,dessutom sitter det framåtgånde "snorklar" i orginalhålet från början.
 

Bifogat

  • luft.jpg
    luft.jpg
    73.6 KB · Visningar: 259
Last edited:

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Så här ser det ut i en Hayabusa hålet har varit ca 40 x 40 mm orginal och är nu ca 100 x 100 (uppskattat)
 

Bifogat

  • Luftfilterbox modd 003 (Medium).jpg
    Luftfilterbox modd 003 (Medium).jpg
    60.9 KB · Visningar: 164

Billson

South Coast Supermotards #95
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM 525 SM -05
Ok tack för alla svar.
Är inte luftburken avstämd till motorn som en slags högtalarlåda för att ge ett övertryck in i motorn, isf kan man sabba det genom att öppna upp den eller är det endast positivt då flödet ökar? :va
Tacksam för svar :tummenupp
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Billson skrev:
Ok tack för alla svar.
Är inte luftburken avstämd till motorn som en slags högtalarlåda för att ge ett övertryck in i motorn, isf kan man sabba det genom att öppna upp den eller är det endast positivt då flödet ökar? :va
Tacksam för svar :tummenupp

Jo luftburkar är avstämda mot motorn,sen handlar det om genomflöde.

I mitt fall så är TTR:en ombestyckad och utrustad med slipon dvs öppnare på utblås OCH insugssidan,då bromsar orginal snorklar och luftburk flödet genom att det blir för litet "hål" på insugssidan.

Dvs att bara öppna luftburken utan att göra något annat ger inga revoltionerande effekter,Men jag märkte dock att botten-mellan registret blev lite bättre efter lite sågande.

Men när det gäller stånkor så kolla med Boost2 här på forumet han verkar veta det mesta om dom.

Eller så hoppas vi på att någon av gurusarna kommer och förklarar för oss :)
 
Last edited:

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Ofta har stånkor dåligt flöde på insugssidan orginal pga gällande bullerkrav.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag själv är motståndare till att förstöra korrekt designade luftburkar, det lilla det ger är så väldans marginalt och påverkar körbarheten och injusteringen av förgasarna att det borde vara straffbart. "Brölet" som blir är ju bara hopplöst irriterande - och det är ju bara föraren som hör det. Det finns dock hojar som är helt hopplöst designade, som t.ex. Bandit 1200'an, där är allt bättre än originalluftburken.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Tycker det är dags att nån faktiskt mäter OM det blir lägre tryck i burken
innan man sågar. Ett litet hål i nåt hörn av burken och en kort U-rörs-manometer
är ju allt som behövs.
/u
 

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
Det kan bli problem med för lite motstånd i insuget också. Vakuumförgasare behöver ett visst motstånd för att fungera korrekt.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
andersbrink skrev:
Jag själv är motståndare till att förstöra korrekt designade luftburkar, det lilla det ger är så väldans marginalt och påverkar körbarheten och injusteringen av förgasarna att det borde vara straffbart. "Brölet" som blir är ju bara hopplöst irriterande - och det är ju bara föraren som hör det. Det finns dock hojar som är helt hopplöst designade, som t.ex. Bandit 1200'an, där är allt bättre än originalluftburken.

Håller fullständigt med dig där Anders
På hayabusan till exempel så är det förkastligt att karva i burken å ta bort vacumstyrda spjället det ger bara dålig gång i lågfart

om man nu inte trimmar på rejält med port+kam+pc2a (pc3a)
först då kan man påvisa nån riktig vinst
men det är klart vissa uppfattar ju brölet som blir som mer effekt hehe
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
andersson turbo skrev:
vissa uppfattar ju brölet som blir som mer effekt hehe

Vadå betyder inte mycket brööl mycket effekt? :va
Min brölar mycket och det måste betyda att det är mycket effekt. :rolleyes:
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
För liten öppning resp. var öppningen tar sin luft är inte riktigt samma sak.
Är den för liten får man ett tryckfall över öppningen, och det kan minska om
man fixar större öppning eller bättre utformning, t.ex. tratt.
Tar den sin luft från ett ställe m lågt lufttryck i fart så hjälper inte större hål.
Då borde den få sin luft från nåt bättre ställe alt. på ett bättre sätt.

(Övertron på 'luffarturbo' kommer förmodligen från att man blandar ihop dom här
sakerna. Den kan inte ge mer än ca 2 % i 200km/t resp. drygt 4 % i 300. Att fabrikanterna skryter med mer än så beror på att designen var dålig innan...)

Bästa stället är i nosen, men det finns andra sätt oxå, välkända sen länge från
flygplanssidan.

Sen gäller det att dosera soppa efter hur mycket luft man får in, annars får man
välja på för magert vid 300 el för fett vid 150. Ger kanske inga hk alls då.

Tryckfallen i artikeln ovan är måttliga. 10 mBar är 1 %.
/u
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Din luftburk liknar ju i mångt och mycket luftburken hos alla andra motarder så du skulle kanske snegla lite mot vad KTM åkare gör med sina luftburkar... Det finns massor av sidor om detta google är din vän....
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag kör med lösa K&N filter, dom brölar gött när man passerar 5K :D
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top