Öronpluggar?

Stev-O

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2006
Hoj
Hornet 600 -05
Hallå,

Har börjat köra med öron pluggar då det brusar på rätt bra emellanåt
Men tycker att man tappar hela känslan, som om man tittar på...
Någon annan som tycker likandant? Och är det något man vänjer sig av, vilket jag hoppas, för jag tycker inte att jag har samma uppmärksamhet med dom i...

ps. Det är alltså inte musik pluggar

/Stefan

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02
Har man Stev-O som nick får man fan ta lite obehag emellanåt :)
Har samma problem som dig när jag använder hörselkåpor(ja inte när jag kör hoj då såklart) men inte med öronproppar.
//P

Gothmog

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Bandit 1200S 2004
Du lär vänja dig. Använder själv proppar, åtminstone på längre turer.
Fast jag är ju van att ha dem på jobbet också.
Vindbruset är ju för jävligt iaf på min hoj...

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
kör med öronpluggar och funkar apbra förutom att bruset kan vara irriterande, störande emellanåt. kan ju också vara så att jag/du ska investera i lite bättre pluggar helt enkelt.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag tycker snarare tvärt om: Man kan fokusera mycket bättre på själva körningen när man slipper störande och tröttande vindbrus:tummenupp

På sikt är risken för tinnitus faktiskt påtaglig vid körning i högre hastighet utan pluggar.

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Man blir juh helt trasig om man kör utan pluggar... under 80 är okej... Ninjan är rätt diskret mot motarden iaf.. Sennheiser CX300 har jag börjat köra med på långtouring... räddar mycket tristess :p

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Det är bara att stoppa in de gula EAR, du vänjer dig.
Med rätt MC & Ljuddämpare hör du bra ändå :)

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
Jag tycker likadant, men det är förhoppningsvis en vanesak.
Kanske skulle leta efter bättre proppar.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag tycker snarare tvärt om: Man kan fokusera mycket bättre på själva körningen när man slipper störande och tröttande vindbrus:tummenupp

På sikt är risken för tinnitus faktiskt påtaglig vid körning i högre hastighet utan pluggar.

:fakta

Tappar ni känslan så låter hojen för lite - eller så får ni bara vänja er. Även om det kanske inte känns högt så förstör man hörseln bit by bit när man gazzar runt utan öronproppar.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Jag började köra utan proppar, men sen provade jag med och sen dess vill jag inte vara utan.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Gjorde hörselkontroll på företagshälsovården och fick reda på att jag hade sämre hörsel i ett visst frekvensintervall, ett intervall jag kan tänka mig bruset i hjälmen ligger kring, så jag antar att det beror på att jag hittills alltid kört utan proppar. Efter det beskedet började jag med proppar när jag kör längre sträckor.

Inne i stan är det dock bäst utan öronproppar. Kan ju vara kul att höra när de snygga tjejerna busvisslar efter en! Har inte hänt hittills, men den dagen det händer då vill i alla fall inte jag missa det. :D

(Första inlägget här på Sporthoj för mig, så det återstår bara att se om det fungerar som det ska och att jag lyckats.)

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Det är bara att stoppa in de gula EAR, du vänjer dig.
Med rätt MC & Ljuddämpare hör du bra ändå :)

Appotekets gula är snäppet bättre än EARS classic (imho - fast det kanske är samma tillverkare...) :tummenupp

Enda gången jag kör utan proppar är om jag bara ska ner till stan. Tycker jag tappar helt känslan av att inte ha proppar. Med proppar så kan jag koncentrera mig på det viktiga. Körningen.
Hojen hör jag fin fint :hihi
Jag hör till och med ventilslammret under normalkörning, fast, drar jag på är det bra ett fett krescendo av skönt V-Twinn muller :yoparty :rock

Last edited:

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Kör med pluggar för hojjen går mycket bättre då.
Utan pluggar: Rassel i topparna och en massa andra nojjiga ljud.
Med pluggar: Tyst och mjukt. Motorn går som en dröm. Världens billigaste motorfix!

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag har kört mycket utan "öronprofylax" tidigare och det har sabbat hörseln en del. Det blir mycket bättre körning om man dämpar vindbrus och annat småstörande oljud. Hojen och trafiken hörs ändå tillräckligt...

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Bara höja avgasljudet till "lagom nivå" motorljud vill man höra men inte massa djävla brus.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Någon gång ibland har jag upplevt att pluggarna påverkar balanssinnet, vilket givetvis inte är helt bra, men inte heller jättekonstigt.

Det finns ju såna där formgjutna öronproppar som filtrerar vissa frekvenser. Möjligt att de är mer öppna och påverkar balanssinnet mindre...?

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Om jag inte skall köra mer än i 50 ner till stan så kör jag alltid med öronproppar. Jag tycker inte nån känsla försvinner alls, snarare tvärtom eftersom huvudet inte ekar av en massa otrevligt brus.

Jag är övertygad om att du vänjer dig!

Jag känner flera som jag försökt övertyga att köra (eller åka) med öronproppar. Det har varit svårt som fan att ens få dem att testa men när de väl testat så vill de inte vara utan! :)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati