Överhettning av däck ?

ApriliaCowboy

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Borlänge
Hoj
Honda CBR 1000RR
Slänger in en fråga som kanske inte platsar här riktigt...

Fattar inte alla beteckningar med RR allt vad det heter... står olika överallt ;)

På mitt däck står det "dunlop sportmax qualifier" utan tillägget RR eller II

Körde ett par dagar på gokartbana, vilket slutade med en vurpa utan att jag fattar varför, hojen försvann bara under mig )=
Min körstil är följande, knät i backen och nerslipade fotpinnar och hårda inbromsningar.

När jag nu känner på däcket så är det hårt och lite "bakelitaktigt", kan däcket ha blivit överhettat? och passar verkligen det där däcket min körstil?

Trevlig midsommar på er /Fredrik
 

"Rask"

Guest
Om du nu inte driver med oss (angående din körstil) så kan jag starkt rekommendera en SMC kurs. Många påpekar att det småsläpper och sladdar då de kör bana. I 99% av fallen beror det på fel körstil och inte att man kör snabbare tider än vad däcket klarar av.
Att överhetta ett gatdäck är inte speciellt svårt...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Oddsen att du som nybörjare kör för hårt för ditt däck på en gokartbana är nära nog noll. Att du inte får upp värmen är betydligt troligare.....
 

ApriliaCowboy

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Borlänge
Hoj
Honda CBR 1000RR
Angående körstilen så gäller den naturligtvis på bana, enligt SMC-instruktören så har jag "rätt" stil när jag kör.
Men jag kör nog rätt hårt med min hoj och läste någonstans i en tidning att en del däck bara klarar av ett visst antal upphettningar. Om jag kör så att däcket krullar sig så har man fått en bra temperatur i däcket, har jag fattat rätt då, det är iaf så jag har uppfattat saken.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Angående körstilen så gäller den naturligtvis på bana, enligt SMC-instruktören så har jag "rätt" stil när jag kör.
Men jag kör nog rätt hårt med min hoj och läste någonstans i en tidning att en del däck bara klarar av ett visst antal upphettningar. Om jag kör så att däcket krullar sig så har man fått en bra temperatur i däcket, har jag fattat rätt då, det är iaf så jag har uppfattat saken.

Du får tro precis vad du vill men ingen gatåkare/nybörjare på banåka kan känna skillnad på däck pga värmecykler. Värmecykler gör däcket säg 5% av det sista greppet och innan du tillhör den absoluta eliten är slitaget det som avgör greppet inte antal värmecykler. Lägg upp bilder på däcket så får man se slitaget, jag gissar på kallruggningar.....
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
"Knäskrap och nerslipade fotpinnar"?

Låter som du hänger ut för att få knäskrap inte för att räta upp hojen. Om den "bara försvann" i det läget har du antingen haft kalla däck eller lutat hojen över däckets greppvinkel, eventuellt i samband med (för mycket) gaspådrag.

Det är iaf min midsommarteori utan att ha sett det hända. Apropå värmecykler så har de däck jag kör på just nu gått 7 bandagar/kursdagar plus resorna till och från och det är vanliga gatdäck. De håller i som man kan förvänta sig fortfarande om man bara låter dem bli varma, vilket på en gocartbana faktiskt tar mycket längre tid än man kan tro...

Det är iaf inga problem att köra ifrån snabb grupp utan släpp på dem, och de är jämförbara med dina Qualifier (B-stone BT016) ;)
 
Last edited:

ApriliaCowboy

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Borlänge
Hoj
Honda CBR 1000RR
haha, det låter som att jag får avskriva min teori om överhettning.
Måste tillägga att mina fotpinnar sitter lägre än på en sporthoj, läste igenom mitt första inlägg och insåg att det kanske lät lite kaxigt.
Men jag blev lite oroligt när jag kände på däcken och blev osäker om jag vågade mig upp på dem igen.
Men jag ska knäppa ett kort på däcket vid nästa tillfälle, det här är ett ganska intressant ämne tycker jag om var gränserna ligger.
Som gammal enduroförare så har man gett sig in i ett nytt segment lixom.
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top