Överklaga fortkörningsbot i efterhand

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Min tjej klantade sig och körde 57km/h på 50-väg och fick en skön bot på 2000:-. Och trots att jag har förklarat att hon aldrig får skriva under så gjorde hon det ändå :förlitestryk
Men nu har hon fått hem ett papper som förklarar att polisassistenten utfärdade bötesföreläggandet felaktigt, en rättelse av godkänt föreläggande av ordningsbot har hon fått helt enkelt.
Kort sagt så har de skrivit att det hela skedde 2001-01-14 istället för 2011-01-14.
Och jag vet att brottet inte blir ogjort trots detta utan att endast boten i sig stryks OCH att det blir ett mål hos åklagaren istället.
Och visst är det väl så att man antingen infinner sig i tingsrätten eller så godkänner man det redan vid första utskicket från tingsrätten? Om man inte vill åka dit och bråka menar jag?

Frågan lyder som följer; Måste man ändå betala in beloppet eller ska man bortse från detta? Inbetalningskortet gäller ju trots allt boten som nu visar sig vara ogiltig.
Ett skriftlig yttrande ska inkomma senast inom 8 dagar från det att skrivelsen har kommit henne till känna/mottagit brevet.
Vad ska man skriva?
Nåt i stil med "Eftersom polisassistenten inte har lärt sig det svenska kalendersystemet på ett korrekt sätt så tvivlar jag på att han har lyckats lära sig hantera ett instrument som läser av bilars hastighet"?

Självklart ska jag bestrida denna (i min kära sambos namn) då jag alltid har för avsikt att smita undan dylika förelägganden från myndigheter så några pikar om motsatsen behövs ej.

Och självklart skulle jag kunna fråga polisen men efter ett första samtal till vederbörande polisassistent så blev jag inte mycket klokare och inte fan orkar jag sitta i telefonkö igen :(

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
skriv endast att ni inte har något minne av denna händelse 2001 och att ni även mistänker att presbriktionstiden har gått ut. boten är ogiltig iom felaktiga datumet och det kommer läggas med.
börjar ni retas så retas dom tillbaka.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Polisens fail!

Gör som ovan talare sagt. Om polisen skrivit fel datum så får ju den stå för det :D

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
skriv endast att ni inte har något minne av denna händelse 2001 och att ni även mistänker att presbriktionstiden har gått ut. boten är ogiltig iom felaktiga datumet och det kommer läggas med.
börjar ni retas så retas dom tillbaka.

Jodå, boten är så klart ogiltig men brottet kan ju fortfarande styrkas och de lägger inte ned det så enkelt tyvärr.
Så frågorna återstår fortfarande, någon med liknande erfarenheter?

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
då boten uppenbarligen är felskriven finns det heller inga belägg för att resten utav uppgifterna stämmer? :fakta

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
Jodå, boten är så klart ogiltig men brottet kan ju fortfarande styrkas och de lägger inte ned det så enkelt tyvärr.
Så frågorna återstår fortfarande, någon med liknande erfarenheter?

liknande erfarenheter:
sket i betala en p-bot där de skrivit peageut på en renault. inget hände.

motsatte mig en vårdslöshet i trafik, bla för att polisrapport skrev att jag hade collage-tröja på mig och en kompis vittnade på att jag hade linne. åtalet nedlagt.

förhoppningsvis har du en så ung tjej att hon inte ens hade körkort 2001 så det kan du oxå lägga till. tror iofs det räcker med att slänga den i papperskorgen.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Felaktiga bötesuppgifter=ogiltig bot. De kan inte gärna göra något åt det, annars skulle man ju kunna "korrigera" de flesta böteslappar tills de faller poliserna i smaken. Nej, böteslappar ska skrivas på plats och vara korrekta, annars gills de inte:)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Efter en del brev och beslut från tingsrätten så fick hon för en tid sedan ett brev där det stod att det var nedlagt.
Skönt trodde vi. Men icke.

För några dagar sedan dök det upp nya papper med en stämning till tingsrätten, en förenklad delgivning helt enkelt.
Nu ska hon besvara denna inom 15 dagar annars kommer de delgiva henne på annat vis.
Hon vill ju inte hålla på och bråka längre och vill inte försöka hålla sig undan delgivning i 2 år för den delen heller.

Så, hur ska man göra? Besvara delgivningen och sedan infinna sig i tingsrätten med förklaringen att de med största sannolikhet inte kan hantera en radarpistol om de inte ens kan skriva rätt datum?

Tips mottages. Det är förvisso bara 57km/h på 50-sträcka vi talar om så 2000:- i böter men har de gjort fel så ska de få veta det också...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Betala in böterna och lägg det bakom er. Vet man med sig att man kört några km/h för fort och det inte får några övriga konsekvenser än att det svider till i plånboken är det inget att bråka om även om nu datumet inte stämmer som polismannen uppgett. Välj att strida för rätt saker. Det här är inte en av dem tycker jag.

tommi

Guest
Klart man ska strida,man har ju alltid rätt till en prövning det blir inte dyrare för er iallafall.
Nackdelen är ju om man måste ta ledigt för rätten dock men eftersom polisen skrev fel och tjejjen inte skrev på rättelsen kanske ni klarar er i rätten.

sen kan man ju alltid begära att få se protokollet för den aktuella mätstreckan och om polismannen var utbildad på laserpickan och att den var kalibrerad och godkänd vid datumet,ja det finns ju en del att göra men troligen åker ni på det iallafall som privatperson mot polisen är man i många fall rättslös..:gnissla

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Betala in böterna och lägg det bakom er. Vet man med sig att man kört några km/h för fort och det inte får några övriga konsekvenser än att det svider till i plånboken är det inget att bråka om även om nu datumet inte stämmer som polismannen uppgett. Välj att strida för rätt saker. Det här är inte en av dem tycker jag.

Skitsnack, inte en chans att jag lägger mig platt och betalar. Det är bara en struntsumma, 2000:-, men det handlar mer om att jag har möjlighet att överklaga ett fel från deras sida och då tar jag chansen.
Nu ser det ju så klart mörkare ut men än är det inte kört.
Det är ju inte så att jag lägger ner speciellt mycket energi på att överklaga det eller ens tänker på det mer än just nu.

Och missförstå mig rätt; Jag har inget polisförakt eller dylikt, utan det här är en högst personlig strid som jag driver bara för att jag aldrig vill betala böter. Jag betalar för en speciell försäkring för att slippa betala mina böter, för 500:-/år så gör någon annan det åt mig och då jag drar på mig en del så är det skönt att det finns sådana. Dock täcker den inte detta :(

Så, om någon annan faktiskt har ett tips eller två så mottages det tacksamt. Lämna diskussionen angående att jag bör betala och se glad ut. Eller min sambo rättare sagt.

Klart man ska strida,man har ju alltid rätt till en prövning det blir inte dyrare för er iallafall.
Nackdelen är ju om man måste ta ledigt för rätten dock men eftersom polisen skrev fel och tjejjen inte skrev på rättelsen kanske ni klarar er i rätten.

sen kan man ju alltid begära att få se protokollet för den aktuella mätstreckan och om polismannen var utbildad på laserpickan och att den var kalibrerad och godkänd vid datumet,ja det finns ju en del att göra men troligen åker ni på det iallafall som privatperson mot polisen är man i många fall rättslös..:gnissla

Hon behöver inte infinna sig i rätten verkar det som då tingsrätten avser att avgöra målet utan huvudförhandling om hon godkänner det. Hon kan slutföra sin talan skriftligt till tingsrätten.

Platsprotokoll och dylikt har hon fått skickat till sig för länge sedan, inga fel upptäcktes där.

Last edited:

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Hur skulle Perry Mason lagt upp det?

Om boten är felaktigt ifylld är den ogiltig.(om de inte kan fylla i datumet rätt, vad är det som säger att övriga uppgifter stämmer?)

Alltså borde bevisvärdet av den vara nästan noll.

Alltså måste polismannen vittna om vilken hastighet just din sambo klockades för. (och att det var hon).
Polisen kommer självklart att vara tvärsäker på uppgifterna och ha en tydlig minnesbild av gärningsman och hastighet....

Om man nu ber polisen rabbla upp övriga bötfällda den dagen, något han borde komma ihåg om han är så säker på just din sambos uppgifter.
Givetvis failar han på detta, rätten inser att polisen ljuger och sambon blir frikänd...

Nä, det hade nog bara funkat på TV, någon jurist i församlingen?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hade det varit din bot hade jag kört på din linje och stridit för den.

Din sambo (oavsett vad han/hon säger till dig) kanske inte tycker att det är värt det dock och helst av allt vill betala och glömma skiten.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Sen undrar folk varför vi betalar så mycket skatt i Sverige...

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Sen undrar folk varför vi betalar så mycket skatt i Sverige...

Precis, om polisen gjorde rätt skulle vi ju slippa sådana här situationer....

Men, för rättsäkerheten är det viktigt att medborgarna står upp och inte godtar vad som helst.

Å andra sidan såg jag på nyheterna igår om ett fall där en kvinna blivit våldtagen av ett polisbefäl, bevis fanns, befälet erkände i ett kort förhör. Efter tre(3) års utredning lade åklagaren ner fallet...
Hur stor är sannolikheten för att detta skulle ske om gärningsmannen tillhört någon annan yrkesgrupp...

Nä, stå upp och kämpa på Anders, likhet inför lagen ska gälla alla!

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
För några dagar sedan dök det upp nya papper med en stämning till tingsrätten, en förenklad delgivning helt enkelt.
Nu ska hon besvara denna inom 15 dagar annars kommer de delgiva henne på annat vis.
Hon vill ju inte hålla på och bråka längre och vill inte försöka hålla sig undan delgivning i 2 år för den delen heller.

Strunta i delgivningen med. Tror inte dom orkar jaga henne i två för att delgiva henne denna bot.

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Tänk på att en delgivning oftast skickas ut när det finns kött på benen. I det här fallet för polisen. Annars är det bara att kliva in i rätten och spela dum, det kan säkert funka.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Gör som man gör i Slöddertälje.
Du är säkert hemvärnsman och har en gammal AK4 ståendes hemma i garderoben, så åk iväg och öppna eld mot polisstationen. Om inte det funkar så sätt fyr på en bil (traktor funkar oxå för er Arbogabor) och eventuellt nån lokal skola, skrik att du är segregerad.

Ge dig aldrig för aina! A.C.A.B!!!one!1!

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Men, för rättsäkerheten är det viktigt att medborgarna står upp och inte godtar vad som helst.

Som ett felaktigt datum, på en bot som blivit erkänd på plats? Tänk vad som skulle hända om folk började acceptera sånt..

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år