Översätta timlön till månadslön?

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Minns inte talet jag ska multiplicera min timlön med för att räkna ut månadslön. Någon som har det i huvudet?

Sen är jag lite fundersam över hur mkt högre lönerna ligger i storstadsområden, sthlm som exempel. Enl. statestik ligger snitt lönen ca. 11 kronor högre i sthlm än halmstad. Men det kan ju säkert skilja både mer & mindre beroende på vad man sysslar med.
Någon som jobbar inom service i byggbranchen i sthlm, kanske t.o.m med ventilation?

Tror att det beror på vilken fack du är ansluten till. Har för mig att man multiplicerar timlönen med 168 eller 176. 176 bör vara rätt siffra..:va

Kolla med ditt fack? Eller med ett aktuellt om du inte är medlem i något..

Man jobbar väl 160 timmar / månad så bara ta 160 * timmlönen och lägga på 13% semesterersättning och 2% semesterersättnings tillägg på dom 13 procenten

Cervantes skrev:
2459894 Man jobbar väl 160 timmar / månad så bara ta 160 * timmlönen och lägga på 13% semesterersättning och 2% semesterersättnings tillägg på dom 13 procenten

Nej det gör man inte. Beror ju på månad, skiljer ju hur helgerna kommer, om det är röda dagar osv.

Rash skrev:
2459883 Tror att det beror på vilken fack du är ansluten till. Har för mig att man multiplicerar timlönen med 168 eller 176. 176 bör vara rätt siffra..:va

Kolla med ditt fack? Eller med ett aktuellt om du inte är medlem i något..

176 känner jag igen.

Lite till saken är att facket (byggnads) inte har så bra koll på oss som jobbar inom service. Det är iaf min erfarenhet. Verkar vara bra spridning på vilket förbund samt avdelning vi är anslutna till. Jag har funderat på att byta, men eftersom försäkringar & annat va bättre för mig i & ingen annan jag varit i kontakt med va mer intresserade av att hjälpa till så har jag blivit kvar.

Last edited:
Barrett skrev:
2459945 Nej det gör man inte. Beror ju på månad, skiljer ju hur helgerna kommer, om det är röda dagar osv.

Nja är det röda dagar och helger i mitten kan man väl inte lägga till dagar :va

Vi har genom metalls avtal att man multiplicerar timlönen med 175 timmar.

175 timmar är det för att man ska göra ett genomsnitt på en 10 årsperiod med tanke på skottår och liknande. Samt även det här med 13 % semestertillägg.....

Ha en bra dag!

Om du är ute efter att veta en fast måndaslön eller genomsnittlig så:
Antalet abetstimmar i veckan X timpenning X 4,33= månadslönen

tex: 40 timmar i veckan X 100 kr/timme X 4,33 = 17320 kr i månade
eller: 40 timmar i veckan X 4,33 = 173,2 arbetade timmar i månaden

Jag har alltid räknat på 167,5 av någon anledning :va Och jag sa nej till förfrågan om fast lön/heltid pga sämre lön då jag tjänade i snitt 1500:- mer/mån som timanställd, knepigt som fan. Men det hade att göra med helg-ob och sånt skit har jag för mig, jag brydde mig inte så noga.

Cervantes skrev:
2460020 Nja är det röda dagar och helger i mitten kan man väl inte lägga till dagar :va

Nej, men dra ifrån kanske? Fast då inte hela dagar, då det finns ngt som heter helgdagsersättning osv.

Vill inte verka dryg men 160 h/m månaden förutsätter ju att alla månader exakt innehåller 4 veckor, dvs. 28 dagar. Men så är ju inte fallet.

Ang. lönenivåer. Ingen som jobbar inom ngt jämnförbart som vet?

Last edited:
*/ ?>
Back