Översättare behöver hjälp med motorcykeltermer

översättare

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2022
Hoj
Har ingen.
Hej!

Jag jobbar som översättare och just nu översätter jag undertexterna till ett program om motorcyklar. Jag kan inte så mycket om det själv och skulle därför vara tacksam om nån har lust att hjälpa mig med termerna nedanför. Det är svårt att veta om de översättningar man lyckas googla fram stämmer, så jag hoppas att jag kommit rätt. Jag undrar också om det finns nåt kortare sätt att säga att en motorcykel är kul att åka, som är vanligt bland mc-entusiaster, typ att den är "ett härligt åk" eller nåt sånt.

billet = metallstänger?
a stripped back bike = en avskalad hoj?
trellis frame = nån typ av ram? (finns det nåt svenskt namn för just denna typ av ram?)
tail section = bakkropp?
600 cc lung =en motor på 600 cc?

Tack på förhand!

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Billet=ett metallstycke, dvs man gör något från en homogen bit och inte från sammanfogade småbitar
Trellis frame=egentligen spaljé, men jag hade nog kallat det fackverksram på svenska
Tail section hade jag kallat bakdel, får man gissa att det är något som är bortkapat...

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ah.
Billet är _egentligen_ ett stort gjutet metallstycke (alltså typ en metalltacka) som används för att fräsa fram detaljer ur. Så som begreppet brukar användas så menar man att det är en utrustningsdetalj som är fräst (normalt i CNC-fräs), tex fotpinnar, handtag, motorkåpor etc.

stripped back, ja, på svenska säger man ofta ”strippad hoj”, dvs en båge där man tagit bort allt onödigt, typ pakethållare, passagerarfunktioner, stänkskärmar, blinkers och ibland t.o.m. fjädring och bromsar när man snackar om de värsta custom-byggarna…

trellis frame = fackverksram, tex lite äldre Ducati och många KTM har detta.