Överskrida belastningsindex?

hatarvinter

Medlem
Gick med
24 Nov 2010
Ort
göteborg
Hej, prata lite med några igår och kom in på det här med belastningsindex för däck, en hade problem att hitta lite smalare däck med bra belastningsindex och undrar därför hur noga det måste följas.

Siffrorna är fiktiva men hoj+förare har 170kg vikt på bakhjulet, hojen körs aldrig snabbare än 110km/h och i storstaden går det för det mesta 70km/h eller lägre.
Däck byts när det har skador, torrsprickor eller börjar bli slitet.

Kan man komma undan att köra med högre vikt än belastningsindex på ett däck om det har hastighetsindex(180km/h) en bra bit högre än vad hojen ens är kapabel till eller spelar hastighetsindex inte nån roll?
Mvh Hatarvinter

Tillagt.
En av deltagarna påstår ihärdigt att belastningsindex kan man bortse från helt och hållet(varför skulle belastningsindex finnas om det inte betydde något?) så har du en bra källa så posta gärna en länk till den.
 
Last edited:
Din kompis är en idiot. Man kan inte bortse från belastningsindex även om dom har goda säkerhetsmarginaler.

Visst kommer man sannolikt undan om man överskrider index, särskilt om man håller låg fart så däcket inte går varmt och om det sker tillfälligt. Men man tar en risk vilket kanske är ok om man tillfälligt ska transportera nåt tungt. Men för den som chansar kontinuerligt så är det bara en tidsfråga innan det osannolika sker.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top