hatarvinter
Medlem
- Gick med
- 24 Nov 2010
- Ort
- göteborg
Hej, prata lite med några igår och kom in på det här med belastningsindex för däck, en hade problem att hitta lite smalare däck med bra belastningsindex och undrar därför hur noga det måste följas.
Siffrorna är fiktiva men hoj+förare har 170kg vikt på bakhjulet, hojen körs aldrig snabbare än 110km/h och i storstaden går det för det mesta 70km/h eller lägre.
Däck byts när det har skador, torrsprickor eller börjar bli slitet.
Kan man komma undan att köra med högre vikt än belastningsindex på ett däck om det har hastighetsindex(180km/h) en bra bit högre än vad hojen ens är kapabel till eller spelar hastighetsindex inte nån roll?
Mvh Hatarvinter
Tillagt.
En av deltagarna påstår ihärdigt att belastningsindex kan man bortse från helt och hållet(varför skulle belastningsindex finnas om det inte betydde något?) så har du en bra källa så posta gärna en länk till den.
Siffrorna är fiktiva men hoj+förare har 170kg vikt på bakhjulet, hojen körs aldrig snabbare än 110km/h och i storstaden går det för det mesta 70km/h eller lägre.
Däck byts när det har skador, torrsprickor eller börjar bli slitet.
Kan man komma undan att köra med högre vikt än belastningsindex på ett däck om det har hastighetsindex(180km/h) en bra bit högre än vad hojen ens är kapabel till eller spelar hastighetsindex inte nån roll?
Mvh Hatarvinter
Tillagt.
En av deltagarna påstår ihärdigt att belastningsindex kan man bortse från helt och hållet(varför skulle belastningsindex finnas om det inte betydde något?) så har du en bra källa så posta gärna en länk till den.
Last edited: