Övertidsavlösning...vad är det egentligen i den här kontexten?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Fått erbjudande om ny tjänst, och då också övertidsavlösning mot 5 veckors semester.
Saken är den att jag idag, på mitt nuvarande jobb, redan har 5 veckors betald semester...så vad har jag att vinna på det? Eller inte vinna?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Istf ersättning vid ev övertid så får du fem veckors semester(istf fyra?).

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Får du samma eller signifikant ökad lön? Finns det några begränsningar på mängden övertid?
Det är ju ett tydligt tecken på att arbetsgivaren tänker klämma regelbunden övertid ur dig och inte är sugen på att betala för nöjet när de försöker förhandla in en övertidsavlösning.

Personligen hade jag aldrig godtagit ett sånt avtal, du är garanterat förloraren i det utbytet.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Får du samma eller signifikant ökad lön? Finns det några begränsningar på mängden övertid?
Det är ju ett tydligt tecken på att arbetsgivaren tänker klämma regelbunden övertid ur dig och inte är sugen på att betala för nöjet när de försöker förhandla in en övertidsavlösning.

Personligen hade jag aldrig godtagit ett sånt avtal, du är garanterat förloraren i det utbytet.
- Ganska bra lönepåslag ja. I övrigt vet jag inte så mycket ännu.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
- Jag trodde nog att de flesta har 5 v. semester?
Trodde jag med... och det säger väl semesterlagen.
Så det låtet som en dålig deal att du avtalar bort något och inte får något alls tillbaka mer än det du redan har lagstadgad rätt till.

Edit. Cowdriver har nog rätt. 5 veckor extra utöver de 5 som lagen säger.

Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag är övertidsavlöst. Inget jag rekommenderar om inte övriga villkor är väldigt bra.
Jag har ett fast lönepåslag som väl motsvarar 5-6 timmar ö-tid och 5 dagar extra semester.
Om jag räknar på att jag skulle fått betalt för övertiden och möjligt att spara kompledigt så hade det lönat sig i normalfallet.
Men under pandemiåren var min deal klart bättre.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Nu är jag egen men om jag skulle ta en anställning igen skulle jag aldrig förhandla bort övertiden. Slutar bara med att man jobbar väldigt mycket gratis.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har aldrig haft ett jobb där man får övertid, däremot skall du ha sex veckor semester. Fem veckor är lagstadgat.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det var länge sen jag hade övertidsersättning, å andra sidan har jag en arbetsgivare som är mån om man inte arbetar för mycket, utan har en bra balans mellan arbete och fritid. 6v semester, hygglig lön, och en del andra förmåner. Jag klagar inte.

Snurresprit

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2023
Hoj
KTM 690 Duke 2016, BMW R1200RS 2018, Kawasaki KLX230 2020, Ducati Multistrada V4 PP 2022, Kawasaki Ninja ZX-4RR 2024
Övertidsavlöst veteran (25 år) har 39 semesterdagar + lönepåslag. Jobbar i snitt 42 timmar per vecka och har stor möjlighet att välja när jag jobbar bara jag är anträffbar kl 9-15. Guldvillkor jag vet men skulle nog inte gå med på avlösning om ”förmånsvärdet” var hälften av det jag har.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Fick veta idag att det gäller för 6v. semester om jag är flexibel med helgjobb.
Helgjobben är lågfrekventa, och arrangemanget kan omförhandlas när jag vill.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Enda jobben jag har haft övertidsersättning på var på Ericsson i början på 2000-talet och ett par konsultuppdrag. Alla riktiga tjänster utöver det har varit övertidsavlösta mot en extra semestervecka och möjligen något högre lön. Jag har aldrig upplevt att någon arbetsgivare utnyttjat detta fr att lägga oskäligt mycket jobb på mig. Stundtals har det varit mycket att göra och då har man fått jobba fler timmar, men överlag under snart 20 år på det viset så har jag tjänat rejält på det i form av mer ledighet utan att behöva lägga övertid annat än i undantagsfall. Det beror ju helt på vad det är för företag, arbetsuppgifter och hur man själv är som person med att fördela sina timmar på jobbet effektivt.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag har övertidsersättning (började 1998), men min kollega som började två år efter (men bytte jobb för ca 5 år sedan) hade inte. Dock hade vi en del frågor med HR ang hur han skulle registrera sin övertid. Spelar ju ingen roll om man inte får extra ersättning eller inte, företaget har ju skyldighet att hålla reda på antal övertidstimmar i alla fall, då man måste söka dispens om man jobbar mer än 75 timmar (är det väl, eller är det 150?) Men de hade ingen lösning så han körde eget excel-blad för att hålla reda på det.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Ny undran till expertpanelen här, eftersom jag fick en fråga från ev. nya arbetsgivaren.
Vad är rimligt lönepåslag om man väljer bort "normal" arbetstid för icke-övertids-dito?

Jag har redan lämnat ett ganska saftig lönekrav, och vill inte utnyttja situationen när jag givits två lönealternativ i nuläget.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ny undran till expertpanelen här, eftersom jag fick en fråga från ev. nya arbetsgivaren.
Vad är rimligt lönepåslag om man väljer bort "normal" arbetstid för icke-övertids-dito?

Jag har redan lämnat ett ganska saftig lönekrav, och vill inte utnyttja situationen när jag givits två lönealternativ i nuläget.
Menar du hur mycket det är värt i fast lön jämfört med övertid?
Går ju inte att svara på, beror på hur mycket pengar det är i lön och hur mycket du tror du skall jobba "övertid"

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det känns som ett läge där arbetsgivaren efter du har skrivit kontraktet kommer att låta dig jobba så mycket övertid att det blir fördelaktigt för honom.
Så ju mer du begär ju mer övertid blir det.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin