"Övervaknignskamera" för vindkraftverk

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ponera att man ändå råkar äga ett vindkraftverk där huset ligger på en 75 meter och får för sig att man för skojs skull vill ha en rörlig kamera däruppe för att "se på utsikten". Vad behöver man i kameraväg? Enligt lag får man väl ändå inte kunna identifiera personer på marken men för att se landskap (vi snackar platta Skåne) så torde man väl ändå kunna se ganska långt på rimlig upplösning, dvs inte megapixel?

Räcker IP66-klassning eller behöver man tyngre doningar för det utsatta läget? Är vibrationerna (som jag antar är ganska lågfrekventa) ett problem? Sitter ju exempelvis redan en väderstation och en helikopterlampa på ett befintligt stativ som borde gå att använda. Men överlever den de vindar i kombination med kyla? Föga förvånande råkar verket stå på en ganska blåsig plats...

Edit: Den billigare av dom där verkar inte alls vara pan/tilt/zoom så den dyrare kvarstår som den enda för utomhusmodell som jag hittar under 10000. Axis billigaste är 14000 enligt senare inlägg.

Som lokalpatriot hade jag gärna rekommenderat personen i fråga en Axis 6032-E eller liknande ur deras sortiment men då snackar vi upp emot 30 papp vilket kanske är lite väl. Kombinationen IP66, "riktig" PT(Z) och IP gör att urvalet begränsas något, vill inte köra analogt via en encoder så de jag hittar i Sverige (utöver Axis dyringar) är:

http://www.overvakningsbutiken.se/ip-kameror/utomhuskameror/standard-vga/ip-kamera-ptz
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746444#extra

Lär väl krävas att den åtminstone överlever förvaring i -20 även om den inte behöver vara på när det blir allt för kallt, många är specade mellan -10 och +50. Trevligt med PoE men det mesta man behöver finns uppe i tornet så det är nog inga problem om den behöver separat drivspänning, går ju redan ut kablar.

Hittar en hel del betydligt billigare kameror som klarar temperaturkrav men inte är IP66-klassade. Skulle ju gå att bygga någon form av vattentät huv till dessa men då riskerar man väl kondensproblem som kräver element etc så det ändå blir dyrare. Misstänker att budget är uppåt 10 papp men billigare är bättre, fick förvisso höra "det får kosta" men då det inte egentligen tillför något i driften så finns det väl gränser, är mest bara för en man som ändå gillar att kolla på grannskap från veranda och bil och nu får göra det från ovan.

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Tackar för input.

Dock var där ingen PTZ, dvs pan/til/zoom. Då följer kameran bara hur verket råkar stå vilket blir mot vindriktningen.

Är just kombon utomhus + PTZ som är svårt att hitta IP/digitalt, nästan allting är analogt. Visst kan man gå via en videoencoder som dessutom kan styra PTZan (åtminstone Axis encoders vet jag kan det, antar att det är samma för andra) men då är det ju ett onödigt mellansteg som både kostar och ökar komplexiteten så hittar man en digital under 10000 så är det att föredra.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kolla Foscam FI8906W. Billig att testa med och har en hyfsat bra antenn. Man får den för under tusenlappen.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Kolla Foscam FI8906W. Billig att testa med och har en hyfsat bra antenn. Man får den för under tusenlappen.
Också utan pan/tilt , så det blir lite svårt när verket vrider sig och man inte kan flytta kameran åt det håll man vill. Men visst var priset bra, ska kanske ha det som förslag när/om han inser att det blir för dyrt med styrbar kamera när det ändå bara är för att det är kul.

Hittade några billigare axis än den Q6032/33/35 som jag snackade om i början (och som kostade närmre 30')

Axis M3025-VE går att hitta för 5500
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2185251

Axis P5512-E går iof på 14000 i Sverige, men 10000 utomlands
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=926473

dvs den första i prisklass med det jag länkade i början och den andra klarar sig med lite vilja och tänjd budget. Frågan är hur man vet hur bra det blir på den höjden, är ju inte bara upplösning utan optik, åtminstone när ljuset inte är perfekt.

Edit: Ops, den billiga axisen var en sån där digital pan/tilt/zoom, går ju bort på grund av det.

Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Vill man bara "se på utsikten" varför inte skaffa en radiostyrd helikopter och flyga upp med lite då och då?

Nu har jag ingen aning om vibrationer i ett vindkraftverk men fast monterad lär en kamera ge rätt suddiga bilder om det vibrerar något. Sen får man nog räkna med att blixten slår ner i kameran ibland också så det gäller nog att skydda för det.

Av erfarenhet brukar det inte bli skitroliga bilder från såna kameror heller. Oftast tråkiga färger och minsta skit på linsen har en tendens att fucka upp fokus och sånt. En fågeljävel som skiter på den så får man ju klättra upp och putsa. Eller regn som torkar och lämnar prickar.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO