Övervakningskamera

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Nu är det så att i vår by på 150 personer skall det bli ett behandlingshem/utslussningsboende för tungt kriminella missbrukare. Tidigare har det varit för kvinnor, på sin höjd 4-8 åt gången men då herr välfärdspirat inte kunde få tillräckligt med kunder så har han bestämt sig för att blanda män och kvinnor. Männen kommer från ett annat behandlingshem i grannbyn och skall alltså vistas här i slutfasen.

Som en bonnläpp som vuxit upp i en skyddad miljö tycker jag det är obehagligt, särskilt som dessa redan brutit sig in i ett hus hos ett äldre par som låg och sov i grannbyn. Det har också förekommit våld på det boendet samt stölder i byarna runt om.

Om jag fattat rätt så behöver man inte söka tillstånd så länge kameran inte filmar platser där allmänheten har tillträde, med andra ord jag får filma min gård men kameran får inte täcka landsvägen bredvid.

Jag har funderat på att ha en kamera inne i garaget på den bortre väggen som filmar portarna, eventuellt en andra kamera utomhus som täcker ingången till bostadshuset men vad skall jag köpa? Den måste kunna spela in på en hårddisk inne i huset, har den bara minneskort kan dom ju bara ta hela skiten. En del kör avancerade lösningar har jag hört men jag är inte haj på Linux
, Raspberry och embedded systems. Finns det någon enkel lösning till rimligt pris?

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Ett snabbt råd, ha 100% koll, om inte skaffa, på reglerna runt detta.
Att felaktigt inneha en övervakningskamera är i svensk lag nästan ett grövre brott än stöld/inbrott/misshandel..

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Man kan (skall) montera kameran så högt upp att det inte går att komma åt den eller gömd, så den inte upptäcks. Då är det inga problem med SD-minne i kameran. Sekundärlagring går att få över till tex ett nätverksanslutet NAS om man vill. En bra kamera sänder iväg bilder eller en filmsnutt vid larm via epost och har man eposten aktiverat i mobilen, så plingar det till direkt när larmet går och man kan spela upp filmen och sed vad som pågår (falsklarm händer ibland om en fågel flyger nära eller en fluga sätter sig på linsen :) ). Kameran står därmed för bevisföring och även rörelselarm. Inbrottslarm bör man ju också ha, men då är det ju ofta redan skada skedd så att säga.

En kamera som funkar bra utomhus och har vettig rörelsedetektion, är D-Link DCS-2330. Något instabil om den är igång länge har det visat sig, men sätter man en timer till den som startar om två gånger per dygn, så lirar det riktigt bra. Har bra nattinspelning, så kombinerar man med IR-strålkastare, finns det ingen som kan gömma sig.

EN bekant tog hem följande EasyN-kamera som dessutom kan panorera (beställde från någon annan firma, men det är samma modell): http://www.ebay.com/itm/EasyN-Outdo...Tilt-IR-20m-/171146085105?hash=item27d91a02f1
Den ska tydligen också vara riktigt bra. Hög upplösning så att man ser ansiktet för förövaren alt regskyltar och med funktioner med rörelseavkänning, automatlarm osv.

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Man kan (skall) montera kameran så högt upp att det inte går att komma åt den eller gömd, så den inte upptäcks. Då är det inga problem med SD-minne i kameran. Sekundärlagring går att få över till tex ett nätverksanslutet NAS om man vill. En bra kamera sänder iväg bilder eller en filmsnutt vid larm via epost och har man eposten aktiverat i mobilen, så plingar det till direkt när larmet går och man kan spela upp filmen och sed vad som pågår (falsklarm händer ibland om en fågel flyger nära eller en fluga sätter sig på linsen :) ). Kameran står därmed för bevisföring och även rörelselarm. Inbrottslarm bör man ju också ha, men då är det ju ofta redan skada skedd så att säga.

En kamera som funkar bra utomhus och har vettig rörelsedetektion, är D-Link DCS-2330. Något instabil om den är igång länge har det visat sig, men sätter man en timer till den som startar om två gånger per dygn, så lirar det riktigt bra. Har bra nattinspelning, så kombinerar man med IR-strålkastare, finns det ingen som kan gömma sig.

EN bekant tog hem följande EasyN-kamera som dessutom kan panorera (beställde från någon annan firma, men det är samma modell): http://www.ebay.com/itm/EasyN-Outdo...Tilt-IR-20m-/171146085105?hash=item27d91a02f1
Den ska tydligen också vara riktigt bra. Hög upplösning så att man ser ansiktet för förövaren alt regskyltar och med funktioner med rörelseavkänning, automatlarm osv.

Nja jag vill nog ha någon form av extern lagring. Inne I garaget är det svårt att gömma den och den kommer definitivt att vara åtkomlig. Jag ser att många bara klarar VGA vilket jag tycker verkar lite klent om man skall se detaljer fast i garaget funkar det nog. Garaget är ett kallgarage på ca. 8x9 meter med två portar. Inne blir det väl som kallast -20. Bor en bit upp så utomhus kan det bli -40 i Jan/Feb, verkar inte vara så många som fixar det. Pajar en kamera då eller slutar den bara fungera tillfälligt?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
D-Linken verkar ha överlevt -30 och eländes vinter i alla fall - utomhus. Får se hur många år den hänger med...

Minst 720p upplösning om det ska gå att se något. Helst full HD i 1080p.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är det inte bara batteriet som lägger av? -30 tror jag någon temp.sensor jag har ska klara med lithiumbatteri.

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Som novis så är jag lite osäker på vad speccen säger, det verkar finnas en L-version också med WiFi, betyder detta att man kan strömma över och spara i realtid på en PC som står inne i bostadshuset. Om nu signalerna klarar betongväggarna och avståndet.

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
Honda VTR1000F -98
http://www.ebay.co.uk/itm/Zmodo-Out...rity-Camera-/331619794130?hash=item4d36147cd2

Grymt nöjd med min.720p ger grymt klara bilder i dagsljus samt har stark ir på natten.bra app till mobilen samt program till datorn där du kan välja att spela in antingen hela tiden eller vid rörelser.

Enkel att installera samt tre års garanti.

Rekommenderas varmt

Kan tillägga att jag har haft min ute nu i cirka två år och med kraftiga minusgrader utan problem.

Last edited:

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
http://www.ebay.co.uk/itm/Zmodo-Out...rity-Camera-/331619794130?hash=item4d36147cd2

Grymt nöjd med min.720p ger grymt klara bilder i dagsljus samt har stark ir på natten.bra app till mobilen samt program till datorn där du kan välja att spela in antingen hela tiden eller vid rörelser.

Enkel att installera samt tre års garanti.

Rekommenderas varmt

Kan tillägga att jag har haft min ute nu i cirka två år och med kraftiga minusgrader utan problem.

Har tittat på denna också http://www.prylstaden.se/overvaknin...g3-utomhus-720p-hd-ip-kamera-20m-ir-p2p-onvif

Tänkte i så fall skaffa en enkel nvr till den.

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
Honda VTR1000F -98

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Det blev en Asgari, lyckligtvis var signalen genom betongväggen tillräckligt stark för att det skulle fungera. Är dock lite besviken på IR funktionen, man måste stå hyfsat i centrum på ljuskäglan och inte mer än 4 meter eller så bort för att säkert kunna känna igen ett ansikte. Har därför satt upp vanliga strålkastare med ljusvakt.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...