Övningskör Ninja utan intercom...

husakillen

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2011
Hoj
Husaberg Fc550 - 02
Övningskör med en kawazaki ninja..

Men måste fråga?

Måste man ha intercom?..jag tycker det funkar bra att köra några mil och sen gå igenom körningen.. Rätt eller Fel?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det går väl utmärkt att övningsköra med en ninja om man så önskar. Jag övningskörde med en polare på en fireblade.

Nej, det behövs ingen intercom.

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Thrux R
Klart att man inte måste ha intercom. Trådlösa intercomsystem har ju först blivit vardagsmat nu på senare år och det verkar ju bevisligen som att folk kunde ta mc-kort innan dess.

Däremot är det ju otroligt smidigt för handledaren att kunna prata med sin elev direkt. T.ex. när man gör ett dåligt filbyte, inte har ordentlig bromsberedskap osv. Kanske inte så lätt för båda parter att komma ihåg alla såna småsituationer några mil senare, så jag inbillar mig att det blir en effektivare övningskörning om man kan prata om såna saker direkt när de händer.

husakillen

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2011
Hoj
Husaberg Fc550 - 02
Tackar för svaren:) då fortsätter jag övningsköra som vanligt hehe

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Hoj
Snart
Jag har nyss varit handledare och första tiden utan radio men han köpte en och tyckte att han "lärde" sig mycket bättre om snacket kom direkt vid felet

Sen är det också möjligt att simulera en uppkörning via radio

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
De gånger jag har varit handledare så har sambandet löst sig meddelst intercom, typ Scala, eller att min elev haft snäcka i örat kopplad till sin telefon och jag har ring upp och pratat i mitt intercom.

Det senare är faktiskt att föredra tycker jag. Då blir kommunikationen enkelriktad, klar och med korta kommandon från mig. Ska man linda in sig i diskussioner så stannar man. Eleven har alltsom oftast fullt upp med att köra och lyssna.

Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Man MÅSTE inte men fan vad mycket bättre det är att kunna prata med passagerare/medåkare.

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Klart att man inte måste ha intercom. Trådlösa intercomsystem har ju först blivit vardagsmat nu på senare år och det verkar ju bevisligen som att folk kunde ta mc-kort innan dess.

Däremot är det ju otroligt smidigt för handledaren att kunna prata med sin elev direkt. T.ex. när man gör ett dåligt filbyte, inte har ordentlig bromsberedskap osv. Kanske inte så lätt för båda parter att komma ihåg alla såna småsituationer några mil senare, så jag inbillar mig att det blir en effektivare övningskörning om man kan prata om såna saker direkt när de händer.

Körde ni inte med sån pappersmugg och tråd mellan förr i tiden?

Fö. Ska nog gå bra och öva på ninja.

Kanske lite jobbigt på krypkörning sen vid uppkörningen.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning