Övningsköra med egen Hoj på körskola

Conny

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Eventuellt KTM 660
Hej!

Jag undrar om ni veta några körskolor runt GBG / Udeevalla trakten där man kan ta körlektionerna på sin egen motorcykel samt köra upp på den?

Tacksam för svar!

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Antar att det är för att spara en slant och rimligen borde det kunna fungera för bankörning samt eventuellt uppkörning. Det måste nämligen i dagsläget vara en lärare per körande elev på allmän väg så där vette tusan om de rabbaterar så mkt.

Bana däremot betyder det däremot att de troligtvis kan ta in en extra elev per lektion och då är det en vinst för dem och rabattering kan ges.

Samma regler torde gälla för uppkörning som för allmän väg = körning dit fast när jag körde upp var det en lärare på två körande elever då. Vilket fall kan du ju naturligtvis ta din hoj på transport.

Bästa måste väl ändå vara att ta det sakligt med berörda körskolor och se vilken som kan erbjud bästa erbjudandet.

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
Försäkring.

Jag talade med en trafiklärare om detta förra veckan, fast det var inför risk 2:an som min hustru ska ta nån gång i framtiden. Svaret jag fick var att det inte skulle gå för henna att använda egen hoj för försäkringarnas skull. Detta i sin tur leder till att hon måste gå nån lektion på körskolans hoj först för att lära sej den innan risk 2.

/A

PS: detta var dock inte i götet, men så ligger det till här hemma. DS

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Jag talade med en trafiklärare om detta förra veckan, fast det var inför risk 2:an som min hustru ska ta nån gång i framtiden. Svaret jag fick var att det inte skulle gå för henna att använda egen hoj för försäkringarnas skull. Detta i sin tur leder till att hon måste gå nån lektion på körskolans hoj först för att lära sej den innan risk 2.

/A

PS: detta var dock inte i götet, men så ligger det till här hemma. DS

Han/hon har fel,, det kan hända att din vagnskadeförsäkring inte gäller om det är en tävlingsbana(kolla det), någon annan försäkring påverkas inte.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Han/hon har fel,, det kan hända att din vagnskadeförsäkring inte gäller om det är en tävlingsbana(kolla det), någon annan försäkring påverkas inte.

Kanske menade körskolans försäkring då de bedriver kursverksamhet och har ett visst ansvar för eleverna.

Men med tanke på vilka klantsaker jag lyckades lägga körskolans hoj på så skulle jag inte vilja göra just de simpla nybörjarmisstagen på min egen hoj... :gnissla

Indian

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2009
Hoj
Honda Cbr1000rr -09
frågade min körskola här nere i Halmstad om det...
Dom ger ingen rabbatt om man kör på egen hoj förutom på risk2

Dessutom e det ju mycket bättre att man sliter på deras saker och OM olyckan är framme behöver man inte betala självrisk o saker vilket man får stå för sjlälv om man kör med egen hojj.... i princip bara nackdelar med att köra egen....

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Kanske menade körskolans försäkring då de bedriver kursverksamhet och har ett visst ansvar för eleverna.

Men med tanke på vilka klantsaker jag lyckades lägga körskolans hoj på så skulle jag inte vilja göra just de simpla nybörjarmisstagen på min egen hoj... :gnissla

jag har drivit trafikskola...

frågade min körskola här nere i Halmstad om det...
Dom ger ingen rabbatt om man kör på egen hoj förutom på risk2

Dessutom e det ju mycket bättre att man sliter på deras saker och OM olyckan är framme behöver man inte betala självrisk o saker vilket man får stå för sjlälv om man kör med egen hojj.... i princip bara nackdelar med att köra egen....

förutom att du blir bättre att hantera din hoj.

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...