Övningsköra privat eller trafik skola?

Biffen_86

Emil
Gick med
26 Jan 2004
Ort
Vagnhärad
Hoj
2007 Kawasaki ER6N
vad tycker ni är bäst eller hur gjorde ni?...övingsköra privat eller köra på trafik skolan och sen köpa en hoj när man fått kortet?




//biffen
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Biffen_86 skrev:
2376627 vad tycker ni är bäst eller hur gjorde ni?...övingsköra privat eller köra på trafik skolan och sen köpa en hoj när man fått kortet?




//biffen

Övningsköra privat och trafikskola är det bästa enligt alla, typ.
 

Nicks

LIVE ON THE EDGE
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Sala
Hoj
hojlos
köpte hoj innan jag hade kort! övningskörde med farsan samt tog totalt 5 lektioner på bilskola!!

Lycka till!!
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Privat ska man naturligtvis alltid köra, men sen är det inte dumt att komplettera med körlektioner efter behov och plånbok.
 

Marytwice

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2005
Ort
Uppsala/Salabackar
Hoj
VFR 750
instämmer med föregående talare...

Övningskör mestadels privat och ta några lektioner så att du får lite koll på främst konbanorna. Trafiklärarna är riktigt duktiga på att visa hur det skall gå till:)
 

Vurpan 40

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA-08
Köp en gammal hoj...jag köpte en Suzuki GSX 750 EF-84...man grinar inte om man välter...sen övningskör du så mycket du bara kan privat..och varvar med trafiklektioner...de brukar vara bra på att ge tips vad man ska öva på när man kör privat...
 

0scar

Guest
Ja en kombination av privat körning och lektioner är väl, om inte annat, billigast... men man kanske inte alltid har tillgång till privat övningskörning av olika anledningar.

jag har enbart kört på trafikskola och börjat från scratch, hade alltså knappt suttit på hoj innan. mitt kort tog 2 månader (inte helt lätt att få tider + det var dyrt...) och 20 lektioner på 70 min vardera. greja uppkörning på första försöket.
 

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha mt-09 2017
Jag tog lektioner via trafikskola för att få en bokad tid därigenom, samt övningskörde några mil privat... Helt klart en bra kombination.
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Personligen övningskör jag privat och ska komplettera med lektioner, köpte Sv:n för att öva med, det gör inte så mycket om man välter den:tungan
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Köpte hoj och körde privat några hundra mil, sen tog jag 4 lektioner för att fixa till krypkörningen med deras hoj. Funkade tydligen :yoparty
 

Aprilia_125

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Nässjö
Hoj
Aprilia Rs 125 -03, suzuki dr350, kines
Skulle nog rekomendera att ta några lektioner. Körde upp idag som privatist och kuggade. Anledning: Körde för snabbt på krypkörningen.. Klarade den fint enligt mig. Ingen for i eller vält kona men de hade tydligen gått lite för snabbt. Dom letar tydligen fel på privatister.
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Jag hade ingen möjlighet att köra privat!

Tog 5 eller 6 lektioner på körskola innan jag klarade det!
 

Joockey

Med lem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Ängelholm
Hoj
Honda NSR 125 R -91
Som sagt är det bäst att övningsköra privat och sedan ta någon/några körlektioner på körskola. Ett hett tips är att ha egen hoj att övningsköra med. Blir billigast så! :tummenupp
 

.mac

Hajjper Spårts
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Norra Sthlm
Hoj
Gixxer 750 -98
Körde intensivvecka och sedan uppkörning. Hade inte möjlighet att köra privat. Gick finfint.
 

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
eller är så har man en bra lärare (som dessutom råker vara ens pappa) så slipper man betala körskolornas ockerpriser :tummenupp

Tog både A1 och A-begränsad 100% privat och det fungerade jätte bra för mig, men då är jag å andra sidan en naturbegåvning också! :tungan
 

PTR

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Retta -07 å minimoto....Blåa så klart :P
Jag övningskörde privat med en trafikskole-lärare :tummenupp
Billigt å bra !! :)
 

knorrhane

Eutrigla gurnardus
Gick med
31 Jul 2006
Ort
Boden
Hoj
Triumph Speed triple -06
Jag köpte hoj på våren -99. Körde ca 200mil privat, samtidigt som jag läste teori. Skrev teoriprovet. Tog sedan 3 lektioner på körskola då läraren sedan sa att det var dags för uppkörning. Körde upp på hösten och fick kortet.

Mitt tips köp en hoj och övningskör privat (mycket). Då får du rutin på att hantera en hoj. Detta kräver ju åtskilliga mil på vägen. Dessutom kan du öva själv med bromsprov, balansövningar o.s.v.
:tummenupp
 

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
BMWs
Kan du få ta i en handledare som är villig att köra med dig så köp en hoj och övningskör mycket privat kombinerat med ett par körlektioner. Bäst är väl en äldre kåplös hoj och över 700 (om du inte ska ha mellankort). Välta kommer du att göra under övningskörningen eller första tiden med hoj.

Något som är lätt att göra och jag gjorde var att köra för mycket privat... alltså antal mil. Körde ca 500 mil innan uppkörningen. Ska du ut och köra privat se till att ALLTID starta med en del teknikträning på garageplan typ 15-30 minuter. Det är tråkigt men betydligt mer lärorikt än tuffa massa landsväg hela tiden. Det är oxå betydligt vettigare än att avsätta 2-3 timmar till enbart träna teknik. Och det är lättare få en handledare gå med på en kortare tid på garageplan innan körning än hela pass där (om inte han/hon oxå tycker det är lärorikt och kul köra där)
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top