Übergrümt trumsolo av 12-åring!

Solid snake

Guest
Chris Ash skrev:
Jordan Rudess,Kevin Moore eller Derek Sherinian. Den sistnämnde har dessutom släppt både soloplattor och medverkat på allsköns projekt.

Portnoy är bra, men jag tycker han är för omständig, han skulle må bra av att dämpa sig lite ibland och satsa lite mer på groove istället för att spela konstiga takter bara för sakens skull. Trumhjältarna framför andra heter alltjämnt Ian Paice och Cozy Powell.

Tack för namnet, har ju grubblat på det ett tag nu.

Tycker det är fräck när portnoy spelar sina konstiga takter, det bevisar ju att han har kontroll.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Chris Ash skrev:
Inte så lätt att rekommendera när man inte vet vilken typ av musik du är ute efter. Rock?, Metal?, Jazz/fusion? Blues?

Sedär ja! Skippa metalbiten så är jag med på det mesta!!

JOSAFAN: Ok nu fattar jag vad du menar! Håller med, men jag har rätt kass koll på det man laddar ner men man tycker ju att det borde lyckas ibland...
Ska börja kolla efter dessa 192:eek:r.

Edit: Lyssnar på Dream Theater, men skulle vilja ha lite mer med skumma solon och dylikt. Jazz brukar vara bra live om dom kommer igång riktigt!!

Solid snake

Guest
juha01 skrev:
Edit: Lyssnar på Dream Theater, men skulle vilja ha lite mer med skumma solon och dylikt. Jazz brukar vara bra live om dom kommer igång riktigt!!

Chick corea spelar rätt bra har jag för mig, inte lyssnat så mycket på honom.

Det är jazz förresten.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
juha01 skrev:
Sedär ja! Skippa metalbiten så är jag med på det mesta!!

JOSAFAN: Ok nu fattar jag vad du menar! Håller med, men jag har rätt kass koll på det man laddar ner men man tycker ju att det borde lyckas ibland...
Ska börja kolla efter dessa 192:eek:r.

Jag tror Mahavishnu orchestra kan vara något för dig! De spelar sinnesjuk musik med mycket skumma grejor, ruggigt skickliga instrumentalister! "Birds of fire" och "Inner mounting flame" rekommenderas.

Sen har vi Yes på plattorna när de är fulländade/har ballat ut totalt, beroende på hur man ser det. "Close to the edge", "Tales from topographic ocean" och "Relayer" heter skivorna du ska kolla upp.

King Crimson är ett annat band som vränger ut och in på sig själv ibland. "In the court of the crimson king" och "Lark tongues in aspic" rekommenderas framför andra.

Bland gitarrister bör du kolla upp framförallt Al Dimeola och Paco De Lucia. Jazz/fusion med latinska vibbar och överjävligt guraspel, speciellt det akustiska.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Solid snake skrev:
Tack för namnet, har ju grubblat på det ett tag nu.

Tycker det är fräck när portnoy spelar sina konstiga takter, det bevisar ju att han har kontroll.

Japp, koll har han. Det är det nog ingen som förnekar. Tycker annars att en riktigt stor trummis är den som får det svåra att låta enkelt istället för vice versa.

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Solid snake skrev:
Chick corea spelar rätt bra har jag för mig, inte lyssnat så mycket på honom.

Det är jazz förresten.

Är inte Chick Corea fusion? Iofs en form av jazz...mest nyfiken, ingen tanke på att vara messerschmitter... :)

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Josafan skrev:
Som jag sa tidigare så bör man leta efter rippar som ligger på 192k eller över. Sedan så spelar ljudkort och kabelval in för att få bra kvalitet ut genom högtalarna.

Men är man hifiguru så kommer man nog alltid att föredra CD/LP, dels för att kvaliten är bättre, även om det är små skillnader, men även för känslan att lägga på en platta istället för musklickningar.

Det jag ville kommentera är att många tror att det är bara att klicka på första bästa fil i ett fildelningsprogram och därmed få bra kvalité. Ofta finns det okunskap inom mp3 och dator/ljud. Om man har ruttet ljudkort så kan man glömma det, dels för distorsion från kortet själv men även dist. från nätaggregatet i datorn med mera. Själva mp3:an kan vara ganska likvärdig CD, det beror bara på att kedjan som den distribueras i skall hålla hög kvalité, dvs. rippning, dator, ljudkort, kabelval.

Mvh

/F

Riktigt så enkelt är det inte. mp3 är en förstörande komprimeringsalgoritm, vilket innebär att information som inte "behövs" försvinner. Detta kanske inte märks på den direkta ljudkvaliteten, såsom signal/brus-förhållande, men det märks i dynamiken. CD-mediet som sådant är redan komprimerat eftersom dynamikomfånget är såpass lågt, och en ytterligare komprimering förstör ännu mer. Jämför med jpg-komprimering som fungerar på samma sätt. Information som inte "behövs" tas bort, och i början märker man ingen större skillnad. Spara om ett par gånger med samma komprimeringsgrad och kvaliteten försvinner ganska snabbt.

Med ett riktigt bra ljudkort och bra kablar går det att få hyfsad kvalitet med HiFi-mått mätt även från en dator, men då skall inte källan vara mp3, utan ett okomprimerat medium.

Solid snake

Guest
Josafan skrev:
Är inte Chick Corea fusion? Iofs en form av jazz...mest nyfiken, ingen tanke på att vara messerschmitter... :)

Vet väl inte jag! :tungan

Som sagt så lyssnar jag inte på honom, brorsan lyssnar på honom. :)

Men det måste vara minst 2 år sen jag hörde chick corea sist. :)

Chris ash: vad är chick corea för musik? (Jag vet att det är jazz men vilken form?)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Solid snake skrev:
Vet väl inte jag! :tungan

Som sagt så lyssnar jag inte på honom, brorsan lyssnar på honom. :)

Men det måste vara minst 2 år sen jag hörde chick corea sist. :)

Chris ash: vad är chick corea för musik? (Jag vet att det är jazz men vilken form?)

Jag är ingen jazz/fusionkännare men vad jag vet så lirade Chick Corea både klockren storbandsjazz i början av hans karriär, har för mig han lirade med Miles Davis ett tag med. Sen så var han ju en av pionjärerna inom fusionvågen på 70-talet. Tillsammans med bla DiMeola. Så man kan nog räkna honom till fusiongenren.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
McB skrev:
John Bonham och Ian Paice, för att nämna två. :Bugar

Paicey är verkligen en mästare. Satt och lyssnade på "Bananas" häromdagen, versen går i 5/4 och sedan går refrängen i 7/4 och så tillbaka igen. Ingen kan få det att låta så enkelt och nästan få det att gå obemärkt förbi som Paicey.

Jonathan

Guest
Allt av Angus Young! Den lilla killen kan smeka en gitarr som en gud :Bugar

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
juha01 skrev:
Jag har laddat ner en hel del musik och ibland artister som jag redan har på cd, och då märker jag en STOR skillnad!

Inte har mina mp3 harit några hifi-upplevelser iaf... Visst, knappt hörbar skillnad i köksspelaren men på en riktig anläggning så märks det på en gång.

Vill du lyssna på bra trummisar så ladda:

1.Dave Weckl
2.Terry Bozzio

Gitarrister:

1.Al Di Meola (extremt sköna låtar)
2.Steve Vai

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Chris Ash skrev:
Jag tror Mahavishnu orchestra kan vara något för dig! De spelar sinnesjuk musik med mycket skumma grejor, ruggigt skickliga instrumentalister! "Birds of fire" och "Inner mounting flame" rekommenderas.

Håller med om allt du skrev (som vanligt)..kul att höra någon nämna Mahavishnu också..:)

Några högst personliga åsikter om roliga musiker:

Trummisar:
Ian Paice
Cozy Powell
Neil Peart
Matt Sorum (gjort en hel del kul grejer med bla L.A Session har jag för mig)
Steve Gadd
Buddy Rich
Gregg Bisonette
Marvin Smith
Dennis Chambers

Gitarrister:
Steve Morse
Ia Eklund
Gary Moore
Steve Howe
Al Pitrelli
Brian Mantia

Bassister:
Dave LaRue
Billy Sheehan
Geddy Lee
Les Claypool
Stuart Hamm

Ja..några stycken iallafall...har säkert glömt någon självklar...

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Var inte Mahavishnu ett gäng toppmusiker som man syltade ihop i nån konstig form...

Tack för alla tips!!! Verkligen bra!!!

Bj

on the road again....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld
RED_LiME skrev:
Alltså den ungen kanske har tränat på just det solot så länge han har spelat, är ju inte ens säkert att han förstår musiken själv och kan variera sin spelning utefter det...

Smått liknande Jackson5

Edit: Inte sett filmklippet men antar att det är Royster Jr. eller vad han heter..

Jamen vafan... :rolleyes:
menar du att du aldrig sett klippet med royster eller att du inte kollade upp just denna länk?
Solot är 7 MINUTER och inte så jävla monotont direkt, vad kallar du variation då?
Har man den talangen och lärarna tror jag inte det är några problem med variation eller att spela precis vad som helst.

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Lite fler kul musiker som spontant dyker upp....

Trummisar

Lee Kerslake
Bill Bruford
Bill Ward
Scott Rockenfield
Alan White
Phil Ehart
Clive Burr
Pete Sandoval
Tommy Lee
Tony Laureno
Chris Slade
Barriemore Barlow
Richard Christy

Basister

Gary Thain
Geezer Butler
Steve DiGorgio
John Patitucci
Jaco Pastorius
Chris Squire
Glenn Hughes
Rudy Sarzo
Trevor Bolder

Gitarrister

Criss Oliva
Robben Ford
Jake E Lee
Tommy Bolin
Richie Blackmore
David Gilmour

osv...

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Tjenare igen!

Nu har jag tankat några Gb av "erat" musikval som har postats i tråden. Skall ta och lyssna snart. Hittade bl.a. Al DiMeola i en 320 kbps-ripp. :) Men det var inte huvudsaken. Eftersom vi nu ändå är inne på lite mer "udda" musik än majoriteten lyssnar på så tänkte jag fråga: Är det någon här som lyssnar på experimentell elektronisk musik?

Skulle vara kul att få och ge lite tips! :Bugar

Edit: Senaste jag har laddat ner som verkar bra är Forss - Soulhack. Ladda ner o lyssna...bl.a. på flickermood. Allt är enbart gjort via samplingar från andra artister. Var inte rädda för att ladda ner, han delar själv ut den på internet, sök bara på google.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...