är denna hjälm lämplig för mc körning?

ruffrida

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
husaberg
kan även tilläga att den inte skall va till mej utan till en ev medpassagerare!

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
jag testade Lazer (century) 2 ggr i 150 ungefär. första gången gick det bra och då va det ändå huvet som tog emot. andra gången fick jag hjärnskakning men det va nog mest för att frigoliten hade tryckt ihop sig men jag ger ändå plasthjälmar ett bra betyg.
klart att glasfiberhjälmar är att föredra om man har pengarna men jag tycker att det är lite prylbögsvarning på dom

yxjoel

Lebowski
Gick med
3 Jun 2008
Hoj
Kawa ZX6R -96
självklart är väl glasfiber att föredra men jag tycker att är dom godkända så är dom väl ändå godkända...
visst det är en undre gräns vad som får passera, men tror inte dom sätter en sån gräns "för lågt" bara för att jävlas

däremot till skillnad från ett tidigare svar så tycker jag att har du drattat i backen med den en gång så släng hjälmen och köp en ny... den har gjort sitt då

Ess2

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Hoj
Flera
Prova och köp den som passar Dig bäst, om det sedan är en polycarbonat, eller fiber har inte direkt med hur säker den är att göra, det enda Du och jag kan kolla är att den uppfyller Europanormen E 22.05.
Att sedan "vissa experter" tycker att "plasthjälmar" är kass får stå för dem (båda typerna är plast om än i olika former) Har sett inlägg som att "plast hjälmar" studsar vilket inte en fiberhjälm skulle göra, hur eller varför de skulle göra det framgår inte (prova med en pingis boll (hårt skal) och en "pappersboll" (mjukt skal))

TriumphRock

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2008
Hoj
Triumph
Kolla in på vikinghelmets.se annars. De har 40% rabatt nu i juni på en del hjälmar de har överskott på...Där kan du ju hitta en komposithjälm för samma pris :)

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Det finns även andra faktorer än säkerhet som är viktiga vid val av MC hjälm.
Dyrare hjälmar har ofta bättre stoppning och visirmekanism m.m. Det gör dom ofta tystare i höga farter. Den stabilare inredning gör även att hjälmen sitter som "gjuten" även i höga farter. Den billiga hjälmens "brister" på dessa punkter är något som saknar betydelse i moped fart.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy