är detta en bra hjälm ?

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Den är nog bra så länge du inte vurpar i den. Man brukar få ungefär vad man betalar för, gissa vad du har köpt?

Berit

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2005
Hoj
Bmw 1150gs
Mattias skrev:
Den är nog bra så länge du inte vurpar i den. Man brukar få ungefär vad man betalar för, gissa vad du har köpt?

du kanske har rätt, men jag tror den är mkt dyrare annars, den är byggd lite som en shoei, har samma visir osv.

BridgeMill

SSEMSE #10592
Gick med
26 Nov 2005
Hoj
Aprilia RSV MILLE R -00 Race
Mattias skrev:

Precis, när man köper skyddsutrustning ska man inte snåla, hellre vänta tills man har råd med de lite dyra sakerna. Jag gav 21000:- för hela min utrusting.

Skulle vara kul att höra vad resten av SH har pröjsat för sin utrusting, (kanske har varit uppe innan, vad vet jag...)

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
Lånar tråden lite!

Den här hjälmen?
AGV XR-2
34311-2851939.jpg

Jag vet allt det där om att den ska sitta skönt osv och skall såklart prova den först.

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Berit skrev:
du kanske har rätt, men jag tror den är mkt dyrare annars, den är byggd lite som en shoei, har samma visir osv.
Nope. Googla lite så ska du se att den kostar runt tusenlappen i andra länder. Det är en billig plasthjälm helt enkelt. Det behöver inte betyda att den är helkass, men den är troligen inte i närheten av en Shoei.

Winston

Motardägare
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
Buell XB9R
Berit skrev:

Tja
Jag vet inte så mycket om din hjälm, men SHOEI är inte samma som polycarbonat hjälm tyvärr! Kanske inte var så du menade, men men. Den eviga diskussionen angående plast hjälmar kan fortsätta i evigheter. :corn Beror väl lite vilka hastigheter man tänkt köra i och hur man tänkt trilla! :tungan

//Winston

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
IXS:en är en polykarbonat-hjälm, dvs. tillverkad av plast. Skräp. En riktig hjälm är tillverkad av någon form av kolfiber/glasfiber/kevlar-blandning.

-ah

Lasciate ogni speranza voi ch'entrate
Gick med
19 Mar 2005
Hoj
Moto Guzzi 750 '03
McB skrev:
IXS:en är en polykarbonat-hjälm, dvs. tillverkad av plast. Skräp. En riktig hjälm är tillverkad av någon form av kolfiber/glasfiber/kevlar-blandning.

Riktigt så enkelt är det tyvärr inte. Om man bara ser till säkerheten i form av slag är en ny 1000 kronors Takischi TK 30 polykarbonathjälm säkrare än en ny Shoei XR 1000. *)
Däremot kommer alla aspekter av komfort som även inverkar på säkerheten, samt även hållbarheten, och därmed säkerheten efter ett par års användning antagligen att spela roll.
For den som kan tänka sig att investera i en bra fiberhjälm utan att ha råd just nu, är det kanske inte fel att investera i en polykarbonathjäm att använda under något år eller två, tills ekonomin tillåter större investeringar.

*) enligt Motorrads stora hjälmtest i nr 16/05. Noggrannaste hjälmtest som gjorts.

Last edited:

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
-ah skrev:
Riktigt så enkelt är det tyvärr inte. Om man bara ser till säkerheten i form av slag är en ny 1000 kronors Takischi TK 30 polykarbonathjälm säkrare än en ny Shoei XR 1000. *)
Däremot kommer alla aspekter av komfort som även inverkar på säkerheten, samt även hållbarheten, och därmed säkerheten efter ett par års användning antagligen att spela roll.
For den som kan tänka sig att investera i en bra fiberhjälm utan att ha råd just nu, är det kanske inte fel att investera i en polykarbonathjäm att använda under något år eller två, tills ekonomin tillåter större investeringar.

*) enligt Motorrads stora hjälmtest i nr 16/05. Noggrannaste hjälmtest som gjorts.
Herregud !!! Hur vågar du häda på detta sättet ? Det vet du väl att ALLA plasthjälmar är totalt värdelösa och att Shoei alltid är bäst. :D

Eminent inlägg f.ö :tummenupp

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
BridgeMill skrev:
Precis, när man köper skyddsutrustning ska man inte snåla, hellre vänta tills man har råd med de lite dyra sakerna. Jag gav 21000:- för hela min utrusting.

Skulle vara kul att höra vad resten av SH har pröjsat för sin utrusting, (kanske har varit uppe innan, vad vet jag...)
Spelar ingen roll vad utrustningen kostar, vissa fixar ju bättre pris på grejjerna än andra!
Min utrustning kostar 25k på lelles, men jag har lyckats få tag på allt för halva det priset.

"FUBAR"

Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Berit skrev:
Var på en mc butik idag och hittade en IXS hjälm billigt ca 900kr
hjälmen heter IXS 244 ( någon som vet något om hjälmen ? ) är den bra / säker eller har jag köpt en moppe hjälm ? skicka en länk med mer info

http://www.ixs-fashion.com/b2c.asp?PageNo=DEFAULT

tack

Så här står det ang IXS hx240 (nog motsvarande) i hjälmtestet som -ah refererade till.

"IXS
HX240
Pris: 1095:-
Webb: www.ixs.com
Omdöme: Tydliga svagheter i praktiskt handhavande och i kategori sikt, dessutom svagheter i stötupptagningsprovet.

GODKÄND"

Då ska man tänka på att skalan ser ut så här.

Mycket bra!
Bra
Tillfredställande
Godkänd

Jag hade aldrig vågat köra runt med den krukan på skallen iaf.

Faizty

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
929 Bläjd
FUBAR skrev:
Så här står det ang IXS hx240 (nog motsvarande) i hjälmtestet som -ah refererade till.

"IXS
HX240
Pris: 1095:-
Webb: www.ixs.com
Omdöme: Tydliga svagheter i praktiskt handhavande och i kategori sikt, dessutom svagheter i stötupptagningsprovet.

GODKÄND"

Då ska man tänka på att skalan ser ut så här.

Mycket bra!
Bra
Tillfredställande
Godkänd

Jag hade aldrig vågat köra runt med den krukan på skallen iaf.

Han kan få köpa 5 meter aluminumfolie att linda runt knoppen! endast 895:-
återanvändningsbar. fick betyget godkänd av tinas matkök, klart prisvärd.
Pm:a om ni har intresse!

Last edited:

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
McB skrev:

Enligt Nolans infoblad så är inte plasthjälmar skräp. Det finns en massa skrönor om att en plasthjälm studsar och lever när den stöter i marken. Givetvis tror jag att en kolfiber/glasfiber/kevlar-hjälm är en bättre hjälm att krocka i. Men man får ju väga in andra saker också, ex hur hjälmen sitter på huvudet, hur många gånger den fallit från styret och ner på marken (vilket inte en dyr hjälm klarar) mm.

Vad har du för belägg för att plasthjälm=skräp?
Vad är det som säger att kolfiber/glasfiber/kevlar-hjälmar är så himla mycket bättre?

-ah

Gick med
19 Mar 2005
Hoj
Moto Guzzi 750 '03
Ja, antagligen är det samma test. Jag observerade inte överensstämmelsen i IXS-modellbeteckningen. Det är ju en djungel därute!
Men jag reagerar mot att döma ut alla plasthjälmar över en kam. Vet man med sig att man kommer att ha råd att köpa bättre saker framöver tyckar jag inte att man ska avstå bara av den anledningen. Återigen: den hjälmen som slutar bäst kring knoppen är sannolikt den bästa.
Testet var ju oerhört omfattande. Det ingick utrustning i 13 delmoment, stötdämpning i 6 delmoment, dessutom fördelade på 2 olika hjälmstorlekar, sikt i 4 delmoment, "Ytterligare olycksfall-skydd" i 7 delmoment, aerodynamik och akustik i 10 delmoment, handhavande i 16 delmoment......
Men observera dock att alla hjälmar är godkända enligt EC-norm, och att inga av de deltagande 19 hjälmarna fick omdömet "icke godkänt".
Och att Shoei inte blev bäst i test, utan det var Schuberth S1.... :blah :blah :blah

(Och nej. Jag har ingetdera, utan kör med en BMW-hjälm..)

Last edited:

"FUBAR"

Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Faizty skrev:
Han kan få köpa 5 meter aluminumfolie att linda runt knoppen! endast 895:-
återanvändningsbar. fick betyget godkänd av tinas matkök, klart prisvärd.
Pm:a om ni har intresse!
:va

Du kan inte vara speciellt bra på affärer om du tycker 5m alufolie för 895:- är prisvärt. :rolleyes:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
-ah skrev:
Och att Shoei inte blev bäst i test, utan det var Schuberth S1.... :blah :blah :blah

(Och nej. Jag har ingetdera, utan kör med en BMW-hjälm..)
Och skillnaden är gigantisk mellan Schuberth och BMW? :rolleyes:

-ah

Gick med
19 Mar 2005
Hoj
Moto Guzzi 750 '03
Esquire skrev:
Och skillnaden är gigantisk mellan Schuberth och BMW? :rolleyes:

Åtminstone mellan den testade Schuberth S1 och min BMW EVO, ja!

(-och faktisk även mellan Schuberth S1 och BMW Sportintegral, även om likheten vid första påseende är slående. Schuberth tillverkar BMWs hjälmar, men det är,enligt testet, faktiskt den enda gemensamma nämnaren)

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...