är ni rädda för psykiskt sjuka

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 - 06=)
Nepp, de allra flesta som har en psykisk sjukdom är inte farliga. Men sen beror det ju på vad man har för sjukdom och om man medicinerar eller inte.

Sen finns det ju en massa andra människor utan psykiska besvär som är farliga med. Men varför gå runt och oroa sig för det?

Sedis
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Nej, den här debatten har spårat ur något tycker jag.

Svårt psykiskt sjuka är visserligen överrespresenterade i våldsbrottsstatistiken jämfört med övriga befolkningen, men det är knappast de står står för den största delen av våldsbrotten. Här är den mer diffusa psykiska ohälsan hos långtidsdrogmissbrukare/kriminellt belastade som brukar benämnas som olika typer av personlighetsstörningar otäckare.
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Man räknar med att närmare en miljon mäniskor lider av psykisk ohälsa. Detta innefattar allt från depression till grav skizofreni. I merparten av fallen så innbär detta ingen risk för det omgivande samhället. Problemet med psykisk sjukdom blir när det blandas med missbruk. Men även bland de som lider av psykisk ohälsa och har missbruksproblem är det en väldigt liten del som innebär risk för samhället.
Gissningsvis finns det nog bara en handfull individer som är att betrakta som farliga. Så, nej jag känner mig inte rädd.

gladh
 

Polly

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Nä, den är såld :(
Har själv råkat illa ut pga en riktigt sjuk människa. Det enda man kan göra är att fortsätta leva sitt liv och hoppas på att de som är sjuka (och ofta farliga) får hjälp. Samhället måste ta sitt ansvar!




Jag är varken rädd för Anneli eller Mattias. Jag har silvertejp och polygrip.
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
berggren_martin skrev:
Nej, den här debatten har spårat ur något tycker jag.

Svårt psykiskt sjuka är visserligen överrespresenterade i våldsbrottsstatistiken jämfört med övriga befolkningen, men det är knappast de står står för den största delen av våldsbrotten. Här är den mer diffusa psykiska ohälsan hos långtidsdrogmissbrukare/kriminellt belastade som brukar benämnas som olika typer av personlighetsstörningar otäckare.

:fatta!

vi med personlighetsstörningar är inte alls farliga.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Man kan för fan inte gå och vara rädd för allt som kan vara farligt.

Det är farligt att leva.
 

Polly

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Nä, den är såld :(
gladh skrev:
Gissningsvis finns det nog bara en handfull individer som är att betrakta som farliga. Så, nej jag känner mig inte rädd.

gladh

Din gissning är tyvärr fel. Jag vet dessvärre att det är betydligt fler än en handfull som är att betrakta som farliga. Det är bara så att vi är glatt ovetande om dessa människor. Det behöver inte vara psykisk ohälsa i kombination med droger utan det finns stora grupper med olika typer av psykiska problem i vårt samhälle som utgör en fara för andra människor.

Liksom de flesta i vårt samhälle har varken du eller berggren_martin nån aning om vilket stort problem detta är. Var gladh för det säger jag bara! :)
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
gladh skrev:
Man räknar med att närmare en miljon mäniskor lider av psykisk ohälsa. Detta innefattar allt från depression till grav skizofreni. I merparten av fallen så innbär detta ingen risk för det omgivande samhället. Problemet med psykisk sjukdom blir när det blandas med missbruk. Men även bland de som lider av psykisk ohälsa och har missbruksproblem är det en väldigt liten del som innebär risk för samhället.
Gissningsvis finns det nog bara en handfull individer som är att betrakta som farliga. Så, nej jag känner mig inte rädd.

gladh
Ungeför 20 % av Sveriges befolkning lider av psykisk ohälsa, som det ofta definieras idag (finns olika definitioner). Psykisk ohälsa kan visserligen korreleras till våldsbrott, men sambandet är precis som du säger knappast så starkt att vi skulle behöva gå runt och vara rädda för en så stor del av befolkningen.

I mina ögon är det sen ett stort steg att gå från begreppet "psykisk ohälsa" till "psykisk störning". Det som har hänt i media sista tiden är att de svårt psykiskt sjuka hängts ut som syndabockar för i princip alla våldsbrott, vilket också är uppåt väggarna fel. Visst, de är överrepresenterade i statistiken, men det finns andra faktorer som förutsäger benägenheten för våldsbrott bättre än allmän "psykisk sjukdom" i sig. Som antyds ovan är det också en mycket grov generalisering att dra dom alla över samma kam.

Edit: hmm, vart var jag nu... är jag rädd, nej
 
Last edited:

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Hurdan är man om man är psykiskt frisk då? Får man kissa i duschen då? :confused:
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
UrbanTiger skrev:
Jag är rädd för mig själv, gills det :skrämd
Å andra sidan finns det psykopater runt omkring som gör jävelskap åt andra på annat sätt än bara risk för fysikt våld. Vad de ställer till det på tex. arbetsplatser är inte många som tänker på.
Jag är rädd för din avatar. Den där ungen ser ut att ha fått en överdos av valfett :skrämd
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Gustav1 skrev:
Hurdan är man om man är psykiskt frisk då? Får man kissa i duschen då? :confused:
Bra fråga... vad som anses vara friskt och inte har mycket att göra med gällande normer i samhället. Det var exempelvis inte så mycket längre än 20 år sen som homosexualitet fanns med som diagnos i dåvarande motsvarighet till DSM-IV.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top