är pulverlack värmebeständigt?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
som rubriken säger, är pulverlack värmebeständigt efter härdningsprocessen?:va funderar på att pulverlacka lite prylar och funderade då på om man kan skicka med ett par avgasrör också... sjävla härdningsprocessen sker väl vid omkring en 150 grader eller så, men hur pass hög värme tål det efter det? skulle pulverlack på ett par avgasrör brännas bort eller kan det fungera?:va
tack på förhand!
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
efter lite sökande på google så hittade jag att det består utav polyesterpulver, epoxipulver eller en blandning av båda. kan tänka mig att det klarar 200-300 grader.

vilken del utav avgasröret skall du lacka? testa att köra hojjen för att sen mäta temperaturen där
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Pulverlack är ingen hit på saker som blir riktigt varmt. Det är inte en bra ide att öht lacka avgasystem. Finns en del lacker som fungerar hyggligt men icke lackbaserad ytbehandling är att föredra.
 

Nils82

Det var bättre förr....
Gick med
8 Nov 2008
Ort
Lindesberg
Hoj
Suzuki gs 550M - Suzuki gsx 1100E
Hittade faktiskt en till synes bra aktör inom område, dock handlar det om coating som har både praktiska och estetiska fördelar. Verkar som de pulver lackar vissa detaljer också.

Själv har jag tänk mig vit coating på min tänkta caferacer, för att få lite nostalgilook:yoparty

Kolla in:http://www.weirdperformance.se/


Yihhaaa/Nils82
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
ok, det verkar inte så värmebeständigt med andra ord... synd:( fast det där på weirdperformance verkade ju nästan lite intressant... får ta och kolla med dem. grejen är att jag vill ha en snygg och rostskyddande yta på ett par avgasrör så det ska ju gärna vara ett "tätt" färglager som inte bränns bort... hur varmt blir ett avgasrör förresten?:va
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top