åka fast på trimmad moped.. uppskjutet körkortstillstånd?

_isse_

auwtlaaw
Gick med
13 Jun 2006
Hoj
Husaberg fs650-04
tjenare jag håller på att ta mc kort nu och ska köra upp om nån dag men jag är lite orolig för hur det skulle bli om jag åkte fast med en urpluggad moped. Det är såhär att jag har en otroligt ful (honda sky) moped som egentligen får gå i 30 km/h men det känns ju otroligt segt så nu går den runt 65-70 km/h. Vad skulle hända om ja åkte fast? skulle körkortstillståndet bli uppsjkutet så ja får vänta med uppkörning osv?

//isse

isse_rs125 skrev:
2315035 tjenare jag håller på att ta mc kort nu och ska köra upp om nån dag men jag är lite orolig för hur det skulle bli om jag åkte fast med en urpluggad moped. Det är såhär att jag har en otroligt ful (honda sky) moped som egentligen får gå i 30 km/h men det känns ju otroligt segt så nu går den runt 65-70 km/h. Vad skulle hända om ja åkte fast? skulle körkortstillståndet bli uppsjkutet så ja får vänta med uppkörning osv?

//isse

jupp, 6 månader till 1 år. jag fick 1 år men det är preskiberat vid detta laget.

skippa moppen tills kortet är kirrat, då slänger du moppen :)

isse_rs125 skrev:
2315035 tjenare jag håller på att ta mc kort nu och ska köra upp om nån dag men jag är lite orolig för hur det skulle bli om jag åkte fast med en urpluggad moped. Det är såhär att jag har en otroligt ful (honda sky) moped som egentligen får gå i 30 km/h men det känns ju otroligt segt så nu går den runt 65-70 km/h. Vad skulle hända om ja åkte fast? skulle körkortstillståndet bli uppsjkutet så ja får vänta med uppkörning osv?

//isse

men satan....gå inte ens mot rött tills du fått lappen.

Nån som vet vad som händer om man redan har körkort?
Har B-kort, men åker moppe till jobbet för att spara lite bensin.
Känns ju dock inte värt det om man skulle torska B-kortet och möjligheten till att få mitt efterlängtade A-kort.

Bruno skrev:
2315083 jupp, 6 månader till 1 år. jag fick 1 år men det är preskiberat vid detta laget.

Tror inte det stämmer alls dedära..

När jag var ung o dum så körde jag o krocka med bil utan kort. :huvet
Veckan efter gjorde jag terorin, och ännu en vecka därpå gjorde ja uppkörningen.

Dock så fick jag körkortet indraget efter ca 6mån, och det drog dom i 2mån när ja väl överklagat.

isse_rs125 skrev:

//isse

Hur fan ska vi veta. Fråga på www.sportmoped.com

När jag torskade för trimmning (vilket var en jäkla massa år sen) så sa man att det var nåt som inte var så allvarligt första gången (alla fjuniga moppegrabbar gör ju det). Men däremot när jag torskade andra gången när jag hade ett halvår till min 18årsdag så åkte jag dit för grov olovlig körning eftersom det var den andra gången jag torskade, jag fick stora problem med att ta kortet för bil när jag fyllde 18. Slutsats! Sugen på kort, ge fan i trimmad moppe.

Vet inte om det är någon skillnad på Eu-moped och 30 moped men saxat från moppenet :-) :

"Får polisen plocka trimdelarna på 30-moppen även om man har lätt-mc kort?
Nej.
Anledningen till att polisen tar trimdelar är att brottet är olovlig körning.
Har man MC-kort och kör trimmad moppe, så blir det ju inte olovlig körning. "Bara" framfört oregistrerat fordon och 800:- i böter."

Vilket borde betyda att vi med körkort bara får "oreggat fordon", inte körkortsindragning.
Du utan borde skita i att köra eller ta bort/sätta tillbaka orginal

http://www.moppenet.com/arkiv.php?page=./articles/lagen/index

Mvh Stephenj

I dagens läge vet inte poliserna om moppen är trimmad eller inte (oftast).
Mest troligt är att du åker på en fortkörning, men är de nitiska så kan de få för sig att kolla upp (vilket brukar vara jobbigt).
Har hört något om variatorringen på de "nya" scootrarna, när de blir slitna så går moppen snabbare alltså så borde en sliten del då innebära trim. :rolleyes:

Kör på. Ta böterna i så fall.

Trimmad moppe drar till sig uppmärksamhet med en massa ljud, kör lätt-mc istället! ;)

Bruno skrev:
2315083 jupp, 6 månader till 1 år. jag fick 1 år men det är preskiberat vid detta laget.

14 månader! :tungan

Dock 11 år sedan. Spärrtiden räknades från den dagen brottet begicks, så när man fyllde 18 så var den long gone.

Lugn skrev:
2317637 14 månader! :tungan

Dock 11 år sedan. Spärrtiden räknades från den dagen brottet begicks, så när man fyllde 18 så var den long gone.

muuhhhaaaaaa, fick inte ta körkort förren jag vart 19 :( . men tur var väl det, han mogna lite under tiden :D

isse_rs125 skrev:

//isse
Får man inte lära sig nåt alls i körskolan, detta borde du veta själv, jag tycker det verkar rätt korkat att åka trimmad moppe medan man tar körkort.

Länge sedan nu....men åkte dit 2ggr för trim och en gång för olovligt....undrar vad man tänkte med :huvet
Klarade mig som genom ett under (stort tack till vår dåvarande kvarterspolis) :Bugar

Å andra sidan hade jag kompisar som åkte dit en gång och fick spärrtid :rolleyes:

stephenj skrev:
2315293
"Får polisen plocka trimdelarna på 30-moppen även om man har lätt-mc kort?
Nej.
Anledningen till att polisen tar trimdelar är att brottet är olovlig körning.
Har man MC-kort och kör trimmad moppe, så blir det ju inte olovlig körning. "Bara" framfört oregistrerat fordon och 800:- i böter."

Vilket borde betyda att vi med körkort bara får "oreggat fordon", inte körkortsindragning.
Stämmer iaf ibland. Har en kompis som åkte dit för det en gång (iofs också för ganska länge sedan). Dom passade också på att sätta dit honom för ett undermåligt chassi och för dåliga bromsar i förhållande till effekten. Kommer inte ihåg den exakta lydelsen, men det var något i stil med trafikfarligt fordon, kostade honom körkortet iaf :huvet

Maciver skrev:
2317510 I dagens läge vet inte poliserna om moppen är trimmad eller inte (oftast).
Mest troligt är att du åker på en fortkörning, men är de nitiska så kan de få för sig att kolla upp (vilket brukar vara jobbigt).
Har hört något om variatorringen på de "nya" scootrarna, när de blir slitna så går moppen snabbare alltså så borde en sliten del då innebära trim. :rolleyes:

Kör på. Ta böterna i så fall.
Kan av egen erfarenhet (sonen) säga att så inte är fallet. Dom vet mycket väl vad som gäller, och dom drar sig inte för att riva och kontrollmäta variatorbrickan. Grabbens eu-moped gjorde 65 km/h i originalutförande. Polisen gjorde en kontrollmätning och konstaterade att den gick betydligt fortare än vad den fick. Blev en fortkörningsbot, en bot för att han hade överstigit lagstadgade 45Km/h samt besiktning på SBP. Dock ej för trimning då variatorbrickan inte var bytt eller ändrad. Vi invände mot ombesiktningen samt överskridandet av 45km/h med hänvisning till originalutförandet, vilket avslogs. Att generalagenten tar in mopeder som från början i så fall går alldeles för fort tog man ingen hänsyn till alls :va

Blev alltså ombesiktning där den inte fick gå fortare än 45km/h + någon procent i marginal, vilket medförde att vi fick låta tillverka en variatorbricka som var grövre än original för att komma ned i hastighet. Eftersom det blev två förelägganden på en fortkörning så var det ingen som kunde svara på hur det kommer att påverka sonens körkortstillstånd, enda svaret vi fick var att det kan komma att göra det. Bara att vänta och se alltså :rolleyes:

Slutsats:
Eftersom vissa (ex vis jag) kan åka dit mer en än gång och klarar sig, medans andra får tillståndet indraget efter en gång, görs bedömningen i alla fall ibland godtycklig = Låt Bli!

Vid framförandet av en trimmad moped kan man trots innehav av a-behörighet bli av med behörigheten beroende på hur hur mycket polisen väljer att skriva på = Låt Bli!

Vad gäller framförande av eu-moped (bytt variator bricka eller ej) som går betydligt fortare en lagstadgade 45km/h (+- någon km/h), är du också utlämnad till vad polisen väljer att rapportera dig för = Låt Bli!

Nu är det här givetvis en dum fråga redan från början med ett givet svar. Men om du väljer att chansa, gnäll inte sedan när du blir av med körkort eller tillstånd :fatta!

Last edited:
*/ ?>
Back