Skulle precis starta en tråd om denna tävlingen! Lyckades hitta en lucka i min kalender för att gå ner till bibloteket och låna en dator. (Varit utan internet en månad nu, varit på race 12 helger i rad varav det blir 4 race i rad jag själv kör på)
Håller med Stensmo om att det är det roligaste arrangemanget jag kört på och även att det är en störtskön bana att köra på! Läs racerapporten från förra året som Stensmo länkade till! La den i 2-t forumet då för att det var mest om våran racing det var meningen att skriva om då. Den Tyska 500cc 2-t serien IG Koenigsklasse kör sin final där och 2-t klasserna är dom största och mest intressanta klasserna för publiken där. Men det finns ett par andra klasser för 600 och 1000 med. Så vi får väll skriva om dom med nu!
Någon som läste våran racerapport från förra året var min Finske teamkolega från Kga EM-deltävlingen ifjol - Tukka. Han blev själv sugen på att köra där i år och fick med sig den Finske föraren Olav, som skriver lite här på SH ibland. Även Roffe från Uppsala, som körde där ifol, kommer tillbaka i sin klass 50cc. Såg även en Dansk anmäld till 125cc, Jespen Levinsen. Även Dansken Anders Blacha i 250cc är anmäld dit. Så 7st Nordbor kommer köra på detta landsvägsracet vad jag kan se!
Något som är grymt med detta arrangemanget är att VM-förare/EM toppförare kör ihop med förare som tar sin licens på plats på denna banan! Ingen klagar och alla är glada. Tiderna sköts med Tyskt atomursprecision och det är ordning och reda överallt! Stämmningen i publiken är som att vara på ett MotoGP eller marknad/festival. Full fart hela tiden och man är som en stor hjälte för publiken och arrangörerna där nere!
En fjolårs VM-förare som kommer till start i våran klass, 250cc, är Dirk Heidolf! Ska bli kul att få se hur en sån kör! Även 4st från Irland är anmälda i 250cc. Tror dom kan det här med real roadracing..
Hoppas bara på bra väder nu! Men ser ut att kunna bli lite risk för någon regndroppe på söndagen eventuellt.
Vem bjuder på öl och varför?
En granne i depån tyckte vi skulle prova stadens öl. Så han kom med några öl efter kvalen. Några Danskar kom och bjöd oss till deras tält för att ta en öl och prata lite. Sen fick vi öl vart vi än kom. Hos det Tyska teamet Pirate Racing hade dom en hel trailer som var inredd till en bar för alla dom som gillar chassietillverkaren Burning Blood. Ölen var gratis där för alla oss som är så tokiga.
Joakim tyckte det var nog med dom ölen han hade fått så han fråga om det fanns någon läsk/vatten. Men det kostade då! Men han lyckades deala med att få den gratis om han lämnade tillbaka flaskan!
Så gratis öl fanns det gott om! Annars var priset helt överkommligt om man skulle betala den. Öltälten var öppna dtygnet runt i depån!
Alla som vill är såklart välkommna dit till 46 ADAC Frohburger Dreieckrennen - Joe Dunlop Open och hejja på oss Svenskar/Nordbor! Vi har kontakterna till gratis öl osv!
Hoppas kunna uppdatera snabbt om läget där nere och fixa många foton. Min egen kamera gick sönder i Våler. Men det ska nog lösa sig på nått sätt!
Något som blir lite kul är även att våran teamchef Nordgren numera är Tysk. Han kommer att jobba i Tysklandet till Maj eller vad det nu blev. Så han bor inte aldeles så långt ifrån banan. Så han kommer dyka upp den här gången med sin Tyska firmabil. Så vi kanske är ett Tyskt team nu som kör på en av våra hemmabanor?
Målet i år för mig får väll bli att kvala in i dom först 4 startleden ( av 11st startled i 250cc!!) Stensmo och Olav borde klara topp 5-8 eller bättre hoppas vi på!