överladdning genom lmm?...

Baardh

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Hoj
ZX7R-TIC
håller på med att slänga på dubbel turbo på min calibra v6. då budgeten är låg så ska jag köra med org. sprut till att börja med. så min fråga är, vet nån hur det blir om jag kör lmm mellan ic och insug? blir lite mer jobb om jag ska flytta den till andra sidan motor rummet. då måste jag även dra ihop rören mellan luftfilter och turbo från 2 till 1.

mkt tacksam för snabba svar

//Baardh

Sluta larva er med den skitregeln. Inga människor online och ingen vill ha skiten.

Edit: Är det verkligen rätt maskin öht att vässa upp? Har för mig att saab,s v6a inte är av den grymmaste kvalisort.

vet inte hur det är hållbarheten på dom motorerna. kom över 2 s80 t6 turbos billigt så jag tänkte jag skulle prova... blir dock lågt laddtryck, 0,5 max.

gick inte ens komma in på den sidan när jag provade...

Spontant så nej. LMM bör sitta före turbon då variationen luftens temperatur antagligen påverkar mätningen en del och du har väl inte någon tempmätare där. Och om där fanns så hinner den säkert inte med. Instprutet är inte heler gjort för att hantera detta.

tack, då vet jag det. får dra om lmm kablarna lite då istället, iaf till ekonomin tillåter ett annat sprut.

Last edited:
vet inte hur det är hållbarheten på dom motorerna. kom över 2 s80 t6 turbos billigt så jag tänkte jag skulle prova... blir dock lågt laddtryck, 0,5 max.

tack, då vet jag det. får dra om lmm kablarna lite då istället, iaf till ekonomin tillåter ett annat sprut.

Tvivlar rätt starkt på att orginalsprut räcker till några 0,5bar. Orginalspruten brukar ju inte direkt vara ordentligt tilltagna. Spara du pengar till ett sprut först så slipper du att smälta ihop hela motorn.

Spontant.
Det går inte. LMM måste sitta före turbon av en enkel anledning.
LMM är oftast av varmtrådstyp. För att den ska kunna mäta luftmängden så måste den veta temperaturen eftersom man räknar fram luftflödet utifrån hur mycket tråden kyls. Efter turbon har man stora och snabba temperaturvariationer. Så antingen måste du ha en oerhört snabb temperaturprob installerat där kombinerat med att du har en styrbox i bilen som är ohyggligt snabb att uppdatera temperaturen. Inget av dom är fallet.
Med andra ord måste du placera LMM där du har en någorlunda stabil temperatur. Dvs före turbon.

Jag skulle dessutom våga sätta pengar på att du kommer att spränga LMM-huset om du sätter det efter turbon. Även om du bara laddar lite. Det blir hårdare påfrestningar än man tror när man börjar turboladda.

Varför i hela friden ska du stoppa in dubbelturbo och sedan inte ladda till mer än 0,5 bar. Det borde väl räcka med en turbo eller?
Styrning av två turboaggregat kräver en hel del kunnande och grejor. Det är inte bara att stoppa i grejorna och så funkar det.

För övrigt gissar jag att originalsprutet inte räcker till. Laddar du 0,5 bar så ökar du luftmängden i motorn med ca 50%. Då måste bränslemängden öka med lite mer för att du inte ska riskera att smälta/förstöra grejor i motorn på grund av överhettning. Jag är starkt tveksam till att originalsprutet har den mariginalen.
Jag skulle kolla specarna på sprutet så att det räcker till innan jag provar. Överladdning av motorer kan ytterst lätt förstöra hela motorn om man inte har koll på vad man gör. Framför allt genom värmeutveckling. Det blir ohyggligt varmt.

Last edited:
ser inte varför det ska vara svårare att bygga dubbel turbo? sätter en turbo på varje sida av motorn. då båda turbosarna har suttit på en s80 t6 så ska dom stämma överens med varann i grund ladd m.m... sjävklart så ska jag ställa upp soppatrycket med en BTR som följer laddtrycket.

vet inte riktigt vad grund laddet är på dom snurrorna men kan inte tänka mig att dom laddar mer än 0,5bar

ser inte varför det ska vara svårare att bygga dubbel turbo? sätter en turbo på varje sida av motorn. då båda turbosarna har suttit på en s80 t6 så ska dom stämma överens med varann i grund ladd m.m... sjävklart så ska jag ställa upp soppatrycket med en BTR som följer laddtrycket.

vet inte riktigt vad grund laddet är på dom snurrorna men kan inte tänka mig att dom laddar mer än 0,5bar

Spelar ingen roll om du ställer upp bränsletrycket då spridarna ändå inte klarar av att leverera den mängd bränsle som behövs vid 0,5 bars överladdning.
Sen så råkar jag ha sett på en polares bil (likadan som din) att det är knulltrångt i motorrummet, så med tanke på att du 'bara' skall ha 0,5 bars tryck så räcker en turbo mer än väl.

släpp tanken...

Bifogat

• popcorn[1].jpg
    popcorn[1].jpg
    14.5 KB · Visningar: 143
Jag skulle köpa några fler lmm's om du sätter det EFTER turbon, de är byggda för att klara av vårt atmosfäriska tryck på 1bar och inget annat.
Och dubbelturbo eller enkelturbo, inget är enklare än det andra på just denna modell kan jag tro men jag skulle nog gå på dubbelturbon om jag skulle göra något alls med en sådan motor. Lycka till, det är nog inga problem med att få det att rulla men köp dig ett piggyback-system för billig penning så har du minskat risken med härdsmälta för en liten stund iaf :D

För övrigt så ägde jag en b234f-motor med dubbelturbo, det om något borde fungera sämre än ditt val men det fungerade väldigt bra så kör på bara! Alltid kul att meka och prova sig fram så länge det inte kostar allt för mycket stålar.

Spelar ingen roll om du ställer upp bränsletrycket då spridarna ändå inte klarar av att leverera den mängd bränsle som behövs vid 0,5 bars överladdning.
Sen så råkar jag ha sett på en polares bil (likadan som din) att det är knulltrångt i motorrummet, så med tanke på att du 'bara' skall ha 0,5 bars tryck så räcker en turbo mer än väl.

hehe, att det är trångt har jag märkt. fick ur mig ett antal fula ord innan org grenrören var borta... det är tur att t6 snurrorna är larvigt små:) . ska ta å kolla lite på megasqiurt sprut. då slipper jag problemet med lmm iaf...

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back