gthyni skrev:
FZ750 och 1000 är mer prisvärda isf. Från 20 lapp.
Känns modernare också, IMHO.
Ninjaboy skrev:
Värderaset stannar ju av förr eller senare. Det är när flashfaktorn är noll och man betalar för att den fortfarande gör sitt jobb, då brukar det kosta 25-35'. Sällan man ser hojar billigare än så, då brukar det vara en 400:a eller en som är väldigt risig.
Vissa modeller vänder ju också, en CB750 från 70-talet i originalskick lär väl vara värd en del i dag.
Vad gäller Gixxer 1100 skulle jag hellre ta en FZR1000 av motsvarande årsmodell.
Gixxer 1100 vs FZR 1000
För mig är det ett tok lätt val: GIXXER 1100!
(men jag är iofs helt insnöad på gamgixxrar)
Tidiga FZRár hade kopplings, växelådsproblem vevstaks problem. Och sedan beror det på vad man skall ha hojen till. Vill man trimma och fixa lite är Gixxer helt överlägsen allt, vilken annan hoj kan du ta bakre bromsoket och skivan från 03 och sätta det på en 85á och det passar rakt av. Eller ta kolvarna från 99 (Hayabusa) och sätta i en 86á???????? Eller gaffeln från en 04 och med ganska små modifierinar sätta det på en 85á????????? osv, osv
Och det är en helt underbar motor att trimma, det är den ända gammel hojen som i standard skick håller för att monter turbo på.
Och hittar ni GSXR 1100 för 20000kr så är det bara att handla, då har ni bara betalat för motorn. MC-skrotarna tar 13-15000kr för en motor utan starmotor, generator och förgasare.
Sedan så börjar det bli kult status på gammla Gixxers oxå, det finns flera modeller som jag gärna skulle äga:
GSXR 1100 86 Blå o Vit (för modellen)
GSXR 1100 88 Svart o Guld (sk Jubileumsmodellen*)
GSXR 1100 89 (den busigaste årsmodellen i stort sätt en 1100 i 750 chassi)
* Jubileumet som ingen vet vad det var för jubileum för????