Hejsan hoppsan!
Nu är det nära till säsongstart och lilla projektet är igång. Detta blir mitt första hojprojekt någonsin, så jag ber om ursäkt för kommande stök! Oplanerat att dokumentera detta men så får det gladeligen bli. Nöjet på min sida ju.
Med det sagt så introducerar jag min lilla Triumph Daytona 675. Inhandlad för exakt ett år sedan helt original och ganska så allmänt risig. Den har i skrivande stund gått 4000 mil och stora servicen är i full gång. En del har redan gjorts men mycket återstår.
Före:
Planer:
Fullständig makeover, dvs omlackering kåpor och fälg, snabba stickers och tonade rutor.
Custom made lowboy med rakt rör utan katalysatorn och exup-ventilen.
+ Lite annat smått och gott.
Slutligen ska den mappas och bänkas när jag är nöjd.
Jag vill vara någorlunda klar med motorn innan jag bestämmer mig för vilken eller vilka enheter jag ska koppla in i systemet och för vilka syften. Dit kommer vi.
Med lite tur så kammar vi hem ett någorlunda positivt resultat.
Problemen som tidigare varit med hojjen är följande...
1. Trasiga packningar/läckage i framgaffel. Löstes med en fullständig service på framgaffel.
2. En död laddningsregulator. Fick köpa en ny som löste alla mina problem. Ni som vet, ni vet.
3. Det typiska exup-ventil problemet. Skruvade och tog loss hela avgassystemet i veckan och då hördes ett skrammel i den vilket gav svar på tal. Ut föll två små stålpinnar som gått av invändigt på ventilen.
Nu har sängen väntat för länge. Kommer att uppdatera här minst ett par gånger i veckan och ladda upp bilder. Just nu går det inte att ladda upp bilder för mig men det får jag lösa imorgon. Imorgon ska även lackeringen börja.
Hej sålänge!
Torsdag 28/02
Idag tillbringade jag kvällen i verkstan. Slipning och lackning stod på schemat.
Jag har för det mesta använt mig av våtslipspapper 600-1000p till kåporna, köpt på colorama. På fälgarna slipade jag med fin torrslip.
Det blev liiite fusk med slipningen i överlag...
Fuska för fan inte med det om du vill ha ett bra resultat..
Slänger upp lite bilder!
Nu hänger allt på tork. Imorgon ska vi finputsa och snygga till lite..
Hoppas även att CCT'n dyker upp imorgon...
Det här med att beställa från Amerikat har ju sina fina sidor!
Hörs vidare!
Lördag 02/03
Inte hänt så mycket mer nu. Under kommande vecka dyker nog lite nya delar upp, inklusive delar till avgassystemet från SP Engineering i England. Ska även beställa ett nytt drivpaket till bettan.
Jag måste komma på en snygg lösning till den nu öppna fula ytan undertill där slutburken var. Ska man kapa och putsa till en tunn plastskiva för montering kanske? Tips mottages
Hörs vidare
Nu är det nära till säsongstart och lilla projektet är igång. Detta blir mitt första hojprojekt någonsin, så jag ber om ursäkt för kommande stök! Oplanerat att dokumentera detta men så får det gladeligen bli. Nöjet på min sida ju.
Med det sagt så introducerar jag min lilla Triumph Daytona 675. Inhandlad för exakt ett år sedan helt original och ganska så allmänt risig. Den har i skrivande stund gått 4000 mil och stora servicen är i full gång. En del har redan gjorts men mycket återstår.
Före:
Planer:
Fullständig makeover, dvs omlackering kåpor och fälg, snabba stickers och tonade rutor.
Custom made lowboy med rakt rör utan katalysatorn och exup-ventilen.
+ Lite annat smått och gott.
Slutligen ska den mappas och bänkas när jag är nöjd.
Jag vill vara någorlunda klar med motorn innan jag bestämmer mig för vilken eller vilka enheter jag ska koppla in i systemet och för vilka syften. Dit kommer vi.
Med lite tur så kammar vi hem ett någorlunda positivt resultat.
Problemen som tidigare varit med hojjen är följande...
1. Trasiga packningar/läckage i framgaffel. Löstes med en fullständig service på framgaffel.
2. En död laddningsregulator. Fick köpa en ny som löste alla mina problem. Ni som vet, ni vet.
3. Det typiska exup-ventil problemet. Skruvade och tog loss hela avgassystemet i veckan och då hördes ett skrammel i den vilket gav svar på tal. Ut föll två små stålpinnar som gått av invändigt på ventilen.
Nu har sängen väntat för länge. Kommer att uppdatera här minst ett par gånger i veckan och ladda upp bilder. Just nu går det inte att ladda upp bilder för mig men det får jag lösa imorgon. Imorgon ska även lackeringen börja.
Hej sålänge!
Torsdag 28/02
Idag tillbringade jag kvällen i verkstan. Slipning och lackning stod på schemat.
Jag har för det mesta använt mig av våtslipspapper 600-1000p till kåporna, köpt på colorama. På fälgarna slipade jag med fin torrslip.
Det blev liiite fusk med slipningen i överlag...
Fuska för fan inte med det om du vill ha ett bra resultat..
Slänger upp lite bilder!
Nu hänger allt på tork. Imorgon ska vi finputsa och snygga till lite..
Hoppas även att CCT'n dyker upp imorgon...
Det här med att beställa från Amerikat har ju sina fina sidor!
Hörs vidare!
Lördag 02/03
Inte hänt så mycket mer nu. Under kommande vecka dyker nog lite nya delar upp, inklusive delar till avgassystemet från SP Engineering i England. Ska även beställa ett nytt drivpaket till bettan.
Jag måste komma på en snygg lösning till den nu öppna fula ytan undertill där slutburken var. Ska man kapa och putsa till en tunn plastskiva för montering kanske? Tips mottages
Hörs vidare
Last edited: