0-100 km/h hur snabbt?

halls

Medlem
Gick med
26 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster
Jag pluggar på KTH och där bygger vi en ren racerbil, detta år kommer det bli nummer 3. motor i denna skapelse är en yzf thundercat 600 motor som fått turbo men har en restriktor på 20mm. vi tar väll ut som runt 100 knappt på drivhjulen. och den gör väll 0-100 på under 3sek. det är då sittandes kanske 10 cm ovanför marken. enligt lite beräkningar så skulle den i ett mc chassi göra 0-100 påungefär 2,5 sek. frågan är nu hur pass snabbt det är, hur snabbt går en sport eller dragrace hoj 0-100, både tillverkar uppgifter och i verkligheten? skulle bara vara kul att veta.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag är själv en glad ägare av en Thundercat 600 och när jag bänkade min hoj hade jag ca 100 Hk på bakhjulet, ni borde väll få ut mer än 100 i så fall eller menar du KW?

3 sekunder är snabbt! Det är svårt att komma under det med en vanlig hoj eftersom den då stegrar eller inte greppar... Jag har dock inga bra siffror på vad det kan gå på om om man nu är en riktigt bra förare.

Jag pluggar också på KTH föresten :tummenupp
 

Asfaltbarn

*Fartberoende*
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Honda CBR 1000 F -95
Bland standardhojar var och är Suzuki RF900 riktigt svårslagen, 2,5 s til 100!
Många standardhojar av idag gör strax över det, men det hänger ju så klart mycket på föraren.
Vad dragracinghojar gör skiljer en del beroende på klass och typ osv, 0-100 är inte alltid viktigt i dessa sammanhang, 60 fots tid och däri reaktionstid är viktigare. men kolla i dragracingforumet där du säkert får ett bra svar!
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
0-100km/h hayabusa 3,28s
0-100km/h R1 3.3s
0-100km/h R6 3.38s
Inte hundra på tiderna men därikring iallafall
 

halls

Medlem
Gick med
26 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster
okej, kanske utryckte mig lite illa. eftersom vi ha en restriktor på 20 mm så får man inte hur mycket luft man vill och därför tar vi inte ut så mycket hästkrafter, däremot tar vi ut över 110Nm i vrid, och det är grymt. sen har vi en launch control, egen byggt antispinn och elektronisk växling. då när man ska köra är det bara att stämpla, trycka på knappen och låta elektroniken görra sitt under typ.
 

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Falun/Sockholm
Hoj
ktm 660 kameleont.
halls skrev:
okej, kanske utryckte mig lite illa. eftersom vi ha en restriktor på 20 mm så får man inte hur mycket luft man vill och därför tar vi inte ut så mycket hästkrafter, däremot tar vi ut över 110Nm i vrid, och det är grymt. sen har vi en launch control, egen byggt antispinn och elektronisk växling. då när man ska köra är det bara att stämpla, trycka på knappen och låta elektroniken görra sitt under typ.

har för mig att det har lite med friktion gummi / asfalt och detta förhållande inte tillåter att komma långt under 3sek.
 

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Borås
Hoj
Aprilia RSV Factory
Har klockat min ZX6R -03 från 0-100.. 3.4 sek och då var jag inte helt nöjd med starten. Hade lätt fått en tid under 3,0 sek hade jag varvat hojen lite mer... men inte mycket under 3 sekunder...
 

Pelleh

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSX-R 750
I vissa mc tester skriver dem 0-400 meter på 11.4 sek.
Hur kan man räkna ut 0-100 på det?
Hade varit intressant att veta.
 

PiT

Bilförare
Gick med
25 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 258a
halls skrev:
Jag pluggar på KTH och där bygger vi en ren racerbil, detta år kommer det bli nummer 3. motor i denna skapelse är en yzf thundercat 600 motor som fått turbo men har en restriktor på 20mm. vi tar väll ut som runt 100 knappt på drivhjulen. och den gör väll 0-100 på under 3sek. det är då sittandes kanske 10 cm ovanför marken. enligt lite beräkningar så skulle den i ett mc chassi göra 0-100 påungefär 2,5 sek. frågan är nu hur pass snabbt det är, hur snabbt går en sport eller dragrace hoj 0-100, både tillverkar uppgifter och i verkligheten? skulle bara vara kul att veta.

Kan ni inte köra men en 400 cc motor istället då? så får ni ner vikten på bilen.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Ricken skrev:
0-100km/h hayabusa 3,28s
0-100km/h R1 3.3s
0-100km/h R6 3.38s
Inte hundra på tiderna men därikring iallafall
Klockat R6 0-100, 2,9sek med mig som chaffis. Kanske är skillnad om någon på 100kg kör dock...

104,5hk på bakhjulet hade den
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
halls skrev:
okej, kanske utryckte mig lite illa. eftersom vi ha en restriktor på 20 mm så får man inte hur mycket luft man vill och därför tar vi inte ut så mycket hästkrafter, däremot tar vi ut över 110Nm i vrid, och det är grymt. sen har vi en launch control, egen byggt antispinn och elektronisk växling. då när man ska köra är det bara att stämpla, trycka på knappen och låta elektroniken görra sitt under typ.

Är det drivhjulsmoment eller motorns vridmoment du menar?
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Tvivlar starkt på en 0-100 tid på under 3 sekunder med bilen...
 

SFB

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Hojen såld! Ekonomisk kris
AeroSol skrev:
Man kan bara räkna ut medelhastigheten med de uppgifterna. 126,3 km/h.

Det är helt omöjligt att veta hur snabbt det gick upp till 100km/h
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top