0-100km/h Aprilia vs sporthoj?

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Om din kompis har en Speed Triple och du en SXV så är det väl väldigt enkelt för er att testa vilken som tar sig snabbast upp till 100km/h?
 

sportbike

Guest
En GSXR 1000 gör ju 160 på ettan.
Gissa vem som vinner.
 

sportbike

Guest
Fast man måste slira rätt långt på kopplingen med en supersporthoj innan man kommer upp i 100 km/h, motarden kan ha visst övertag där.

Nja,vore kul att prova,men motard-chaffisen sitter ju högre upp med en massa fjädring som ska komprimeras.
Båda måste ju dock hänga som bananer över framändan.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Nja,vore kul att prova,men motard-chaffisen sitter ju högre upp med en massa fjädring som ska komprimeras.
Båda måste ju dock hänga som bananer över framändan.

Enligt ett BIKE-test så gör Aprilian 0 - 100 på ungefär 4,5 sekund, vilket innebär att en Gixxer med rätt förare bör vara nästan en sekund snabbare. Så rent teoretiskt bör det inte vara nåt snack men en duktig supermotoförare tar lätt en mindre duktig superbajkförare i ett 0 - 100-rejs. :)
 

sportbike

Guest
Enligt ett BIKE-test så gör Aprilian 0 - 100 på ungefär 4,5 sekund, vilket innebär att en Gixxer med rätt förare bör vara nästan en sekund snabbare. Så rent teoretiskt bör det inte vara nåt snack men en duktig supermotoförare tar lätt en mindre duktig superbajkförare i ett 0 - 100-rejs. :)

Visst,allt handlar ju om tajming och kontroll.
För länge sen gjorde en Suzuki GSX 1100 R noll till hundra på 2,85 sekunder.
Ös på :tummenupp
 

mekbom

Medlem
Gick med
16 Sep 2004
Ort
gävle
Hoj
R6 + szr660
Ingen Aprilia men så här kan det gå...

[YOUTUBE-ID]3Zx70lLmeUk[/YOUTUBE-ID]
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag har tränat ganska många starter med aprilian och problemet är att hålla nere framhjulet. Fick man ha förlängd sving så tror jag att sporthojen skulle ligga risigt till. Hade vart kul och prova dra 80-110km/h. Tror fan min prilla skulle kunna vinna. Körde gokartbana förra helgen både med min cykel och med en Daytona 675 och i spannet 60-100km/h så accelererade sxvn hårdare.

Provade göra några starter på fyrans växel också, det går bra men man får liiite för lite effekt just innan man släpper ut kopplingen, kanske går bättre på en 550. Det blir lite enklare att hålla ner den då. ;)
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jag har tränat ganska många starter med aprilian och problemet är att hålla nere framhjulet. Fick man ha förlängd sving så tror jag att sporthojen skulle ligga risigt till. Hade vart kul och prova dra 80-110km/h. Tror fan min prilla skulle kunna vinna. Körde gokartbana förra helgen både med min cykel och med en Daytona 675 och i spannet 60-100km/h så accelererade sxvn hårdare.

Provade göra några starter på fyrans växel också, det går bra men man får liiite för lite effekt just innan man släpper ut kopplingen, kanske går bättre på en 550. Det blir lite enklare att hålla ner den då. ;)

:ajjabajjasamma förutsättningar borde väl gälla olof ,eller?
problem o få ner framänden är nog inte mindre på sportisen heller
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Om man tänker intervallet 0-70km istället så kan man nog hävda sig gott med en motardhoj med runt 70 kusar. Men när en R1:a får upp flåset och ner effekten i marken är det nog kört.:D

Mvh Christer
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Aprilian får spö. Åtminstodene har jag fått den känslan efter lite starter emot sporthojar rakt fram.
 

Garga

Punami Racing
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Degerfors
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k9 Yoshimura R-77 Carbon.
Fast man måste slira rätt långt på kopplingen med en supersporthoj innan man kommer upp i 100 km/h, motarden kan ha visst övertag där.

På dom nyare Gsxr 1000 från -07 o uppåt har du 3 olika motorlägen(mappar) A=max effekt B=snällare upp till ungefär 8000rpm sen och läge c= som en 600cc ungefär, bara o dra helt full rulle på ettan utan en tendens till stegring.
Tror faktiskt Aprilian blir rökt villket som haha:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu har ju inte jag ngn sporthoj, men jag har dragit mot en ung och lättare garagekompis med sin nya 09-Aprilia SVX550 mot min HD. Han är rätt bra på att köra Han sa att han var chanslös när vi drog från stillastående, hd:n var snabbare i starten och ännu snabbare sedan.

Men helt klart är jag impad över hur vass och rapp Aprilian är. Den höll bara några hundra mil efter inkörningen dock, sedan havererade motorn. Garantireparation

Men rent allmänt för spontandragrejsing vid rödljus är ju så mycket föraren.
Gör ngn en miss så är man ju lätt kokt på ett par meter direkt.

Jag är övertygad om att om en duktig dragrejskille/tjej på sin Aprilia 550 skulle fara runt i Sthlm och bjuda upp till rödljusrejs mot average sporthojspiloter en vecka så skulle nog Aprilian kunna vinna 0-100 rätt många gånger, varje gång Apriliapiloten mötte en sporthojspilot som var tillräckligt dålig på att starta närmare bestämt. 0-100 är mer körtteknik än effekt. Även om en hög motard har det kämpigt med hög tyngdpunkt.

Tror jag.
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top