1.49promille och frias från rattfylla !!!

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,877410,00.html

Vad ska man säga?
Hur kan man överhuvudtaget bry sig om en motorcyklist som kör för fort
när sånt där går utan straff (i nuläget iaf)?

hmm iofs vänta lite nu, kan ju vara till fördel eg.

"
Konstapel Klang: Hej du, gick lite fort det där.

Mc-olle: Hej konstapeln, mm men jag fick hallucinationer, planerar att begå självmord (gör alla hojåkare enligt vissa eftersom dom valt att köra hoj) och körde mc fort för att lugna mina nerver.

Konstapel Klang: Jasså, ok ja dåså varsågod att fortsätta köra då,
lycka till.."

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
...
Jag dödade en skolklass igår, men jag minns det inte för jag var full och hade psykiska problem så det är ok.

I sverige är det som vanligt alltid brottslingarna som är offrena. Det var ju synd om killen. Han hade väl en taskig uppväxt och då har man rätt att göra vad man vill.

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Hör ofta att man ska döma folk som begått brott under allvarlig psykisk sjukdom. Tycker ni verkligen så eller är det någon macho-kultur bland lågutbildade som gör att man måste ha den åsikten?

Ska vi döma barn också? Femåringen som går in i grannens hus ska dömas för olaga intrång?

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Sandstrom skrev:
2410002 Hör ofta att man ska döma folk som begått brott under allvarlig psykisk sjukdom. Tycker ni verkligen så eller är det någon macho-kultur bland lågutbildade som gör att man måste ha den åsikten?

Ska vi döma barn också? Femåringen som går in i grannens hus ska dömas för olaga intrång?

På något sätt måste man visa att samhället inte accepterar det. Kan ju inte låta det vara bara för att en person lider av en sjukdom.

cleaner

Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Sandstrom skrev:
2410002 Hör ofta att man ska döma folk som begått brott under allvarlig psykisk sjukdom. Tycker ni verkligen så eller är det någon macho-kultur bland lågutbildade som gör att man måste ha den åsikten?

Du är ute och cyklar nu.

Han ska definitivt dömas till iaf psykvård om han nu är så allvarligt sjuk att
han inte ska straffas för sin rattfylla.

Sen undrar jag lite stilla vad du menar med lågutbildade personer?

Sen förstår jag överhuvudtaget inte vad en femåring har med rattfylla
och psykiskt sjuka personer att göra.

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Sandstrom skrev:
Psykisk sjukdom ska aldrig få vara en ursäkt för att få göra vilka dumheter som helst och sedan komma undan ostraffad eller med ett milt straff. Om vi lever i ett samhälle där psykiskt sjuka i största möjliga mån ska bo själva ute i samhället så ska det även gå att straffa dem precis som vilken Svensson som helst.

Jag ser det dessutom som det absolut värsta trafikbrottet som finns när någon väljer att köra berusad.

sandstream

Guest
Han borde ha dömts till vård och körkortet (om han hade något) skulle ha dragit in tills han vart friskförklard.

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Hoj
D675R
Rättning i ledet! Det är AFTONBLADET ni läser...han friades från _rattfyllan_ men dömdes säkert till psykvård eller något liknande. Klart som fan aftonbladet vill få det till han gick visslande ut ur rättsalen, öppnade en ny flaska Jeltsin Vodka o körde därifrån i sin gamla mazda.

cleaner

Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
illebror skrev:
2410102 Rättning i ledet! Det är AFTONBLADET ni läser...han friades från _rattfyllan_ men dömdes säkert till psykvård eller något liknande. Klart som fan aftonbladet vill få det till han gick visslande ut ur rättsalen, öppnade en ny flaska Jeltsin Vodka o körde därifrån i sin gamla mazda.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=568070&previousRenderType=6
http://www.expressen.se/index.jsp?a=666699
http://www.folkbladet.nu/index.asp?vf=1&x=41958

Inte bara AB som vill få det till att han gick visslande.

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Frågan man borde ställa sig är väl hur i helsike en psykiskt sjuk, alkoholgillande människa har möjlighet att köra bil? Är man så illa däran borde både körkort och bil vara förverkade plus att man borde ha någon form av tillsyn.

För den som har en humanistisk syn: Männisor far illa därför att vården varken vill eller kan!

För de med en ruffigare människosyn: Det går alldeles för många dårar lösa!

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Frågan är väl i grunden om man ser påföljden primärt som ett medel att straffa den som gjort något fel eller som en möjlighet att behandla personen ifråga så att han/hon inte gör om det.

Personligen tycker jag att påföljden ska innehålla en del av av varje men att det primära målet alltid är att personen inte gör om samma sak så fort påföljden är över. Jag tror dessutom att detta är det som gynnar samhället mest i ett längre perspektiv även om det inte uppfyller offrens (ofta) krav på hårda straff.

lerqa

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
Husaberg Fs650 -04
Är man psykisktsjuk och inte får fängelse så ska man först få vård tills man är frisk och sedan avtjäna sitt straff i svenskt fängelse!

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Man kan ju undra.......

Är inte alla som begår mord och all annan grov våldsbrottslighet, just vid tillfället, helt säkert
allvarligt psykiskt sjuka ?

Om svaret är ja så är ju följden ju att man inte straffa någon för dessa brott. Det är om något sjukt !

sandstream

Guest
DR-Zätare skrev:
2410151 Frågan är väl i grunden om man ser påföljden primärt som ett medel att straffa den som gjort något fel eller som en möjlighet att behandla personen ifråga så att han/hon inte gör om det.

Personligen tycker jag att påföljden ska innehålla en del av av varje men att det primära målet alltid är att personen inte gör om samma sak så fort påföljden är över. Jag tror dessutom att detta är det som gynnar samhället mest i ett längre perspektiv även om det inte uppfyller offrens (ofta) krav på hårda straff.
Sådär kan du ju inte skriva här på SH, det var ju vettigt.
Nej, nakcskått direkt bara :yoparty

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg
En sjuk sak att fundera på:
En psykiskt sjuk person begår ett grovt brott (t.ex. mord) men blir inte tagen av polisen förrens långt senare.
Personen har då fått hjälp mot sin psykiska sjukdom och är för närvarande klassad som frisk.
Hur dömmer man i domstol?
Han var vid brottet sjuk och borde därmed dömmas till vård, men nu är han ju frisk och kan således avsluta vården och gå hem som en fri man?
(Han kan ju inte dömmas till fängelse, för han var som sagt sjuk vid tiden för brottet).

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
cleaner skrev:
2410025 Du är ute och cyklar nu.

Han ska definitivt dömas till iaf psykvård om han nu är så allvarligt sjuk att
han inte ska straffas för sin rattfylla.

Sen undrar jag lite stilla vad du menar med lågutbildade personer?

Sen förstår jag överhuvudtaget inte vad en femåring har med rattfylla
och psykiskt sjuka personer att göra.

Jag trodde att det var självklart vad barnet hade med saken att göra.

Varför straffar vi inte barn? Enkelt: de är inte kapabla att ta ansvar för sina handlingar.
Varför straffar vi inte allvarligt psykiskt sjuka? Enkelt: de är inte kapabla att ta ansvar för sina handlingar.

Om vi nu ändå ska straffa psykiskt sjuka som inte är kapabla för att ta ansvar för sina handlingar - varför ska vi då inte också straffa barn som begår brott? Om vi inte bryr oss om gärningsmannen är kababel att ta ansvar för sina handlingar så gör vi inte... så är det ju bara.

Om straffet skulle ha varit fängelse skulle man istället döma till vård. Men nu när det med största sannolikhet är dagsböter kan man inte döma för något frihetsberövande straff såsom vård har jag för mig.

Lågutbildade var bara en chansning (dock med ett uns av sanning - pöbelmentalitet brukar i större utsträckning finnas bland lågutbildade) - griper ju efter halmstrån här. Vill så gärna få en förklaring.

Kyckling skrev:
2410232 En sjuk sak att fundera på:
En psykiskt sjuk person begår ett grovt brott (t.ex. mord) men blir inte tagen av polisen förrens långt senare.
Personen har då fått hjälp mot sin psykiska sjukdom och är för närvarande klassad som frisk.
Hur dömmer man i domstol?
Han var vid brottet sjuk och borde därmed dömmas till vård, men nu är han ju frisk och kan således avsluta vården och gå hem som en fri man?
(Han kan ju inte dömmas till fängelse, för han var som sagt sjuk vid tiden för brottet).

Kan du förklara lite varför saken är sjuk? Om han var allvarligt psykiskt sjuk vid mordet ska kan ju inte dömas till fängelse. Och är han nu inte allvarligt psykiskt sjuk ska han inte dömas till vård - alltså inget straff. Det är väl logiskt?

Jämför med detta: En nioåring har ihjäl en kille som mobbat honom i skolan (har hänt i verkligheten!). Brottet blir dock inte uppklarat förrän femton år senare. Nioåringen är nu 24 år. Ska han dömas till livstids fängelse eller frikännas?

Last edited:

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
vafan vi bor ju sverige. allt är ok sålänge man är full. otrohet, mord, u name it.

men jag va ju full ju...

Quattro

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
Ingen ännu...
Sandstrom skrev:
2410261 Jag trodde att det var självklart vad barnet hade med saken att göra.

Varför straffar vi inte barn? Enkelt: de är inte kapabla att ta ansvar för sina handlingar.
Varför straffar vi inte allvarligt psykiskt sjuka? Enkelt: de är inte kapabla att ta ansvar för sina handlingar.

Om vi nu ändå ska straffa psykiskt sjuka som inte är kapabla för att ta ansvar för sina handlingar - varför ska vi då inte också straffa barn som begår brott? Om vi inte bryr oss om gärningsmannen är kababel att ta ansvar för sina handlingar så gör vi inte... så är det ju bara.

Om straffet skulle ha varit fängelse skulle man istället döma till vård. Men nu när det med största sannolikhet är dagsböter kan man inte döma för något frihetsberövande straff såsom vård har jag för mig.

Lågutbildade var bara en chansning (dock med ett uns av sanning - pöbelmentalitet brukar i större utsträckning finnas bland lågutbildade) - griper ju efter halmstrån här. Vill så gärna få en förklaring.

Kan du förklara lite varför saken är sjuk? Om han var allvarligt psykiskt sjuk vid mordet ska kan ju inte dömas till fängelse. Och är han nu inte allvarligt psykiskt sjuk ska han inte dömas till vård - alltså inget straff. Det är väl logiskt?

Jämför med detta: En nioåring har ihjäl en kille som mobbat honom i skolan (har hänt i verkligheten!). Brottet blir dock inte uppklarat förrän femton år senare. Nioåringen är nu 24 år. Ska han dömas till livstids fängelse eller frikännas?

Jämför du mobbning med fyllekörning!?

Risken att bli mördad av en "psykisk" sjuk människa är oerhört mycket större än att bli mördad av en nioåring...

Problematiken med det du skriver/tänker är att jag skulle tippa att fler och fler skulle åberopa psykiska sjukdomar om dom utfört ett värre brott, det skulle vara betydligt svårare att åberopa att dom var barn.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras