1.5 veckors tips!

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Om man har runt en och en halv vecka på sig att ta sin hoj från Uppsala
någonstans. Vart bör man sikta sitt framhjul då? Blir antagligen i slutet maj/början juni.
Med tanke på att jag kör en x-moto 650 så ska inte dagsturerna vara 100 mil.
Norge? Danmark?

Ciao

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Norge är riktigt bra att hoja i. Danmark har "för bra" vägar för din hoj - om du inte lyckas leta upp de allra minsta och smalaste. I Norge finns det gott om krokigt att roa sig på. Sök och läs trådar här på forumet (och svmc.se, med flera), det finns massor skrivet om Norge som hojland.

Nackdel: dyrt att leva/äta. Risk för dåligt väder (som här hemma eller värre :)
Fördel: gott om fina hojvägar, en del är riiiktigt bra... Långt land, du kan håller på i 1 1/2 vecka utan vidare.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Den tiden på året kan det ju vara bra att åka söderut, vill minnas att förra året var det svinkallt en bit in i Juni på våra breddgrader 2010.
Sveriges Ostkust, en avstickare på Öland och en bit in i Danmark?
Färja till Baltstaterna och sedan ner mot Polen/tyskland?
Eller varför inte en tripp till Moseldalen eller Hartzbergen i Tyskland, Berlin eller Liepzig?
Eller gör som jag, ta biltåget från Hamburg till norra Italien och snurra omkring en vecka och sedan tåget hem igen.

Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Färja till Baltstaterna och sedan ner mot Polen/tyskland? Eller varför inte en tripp till Moseldalen eller Hartzbergen i Tyskland, Berlin eller Liepzig?
Bra input! Du hinner till Tyskland och tillbaka. Själv åker jag till Harz 1-5 juni. "Snabbt in-snabbt ut" :)

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Annars har jag lagt en tur upp till Kiruna över gränsen till Narvik, lofoten, bodö, kystriksväg 17 söderut via Trondheim, över selbu till brekken och ner i funäsdalen, till särna, sälen, vansbro och hem. 350mil, en vecka. Nån som ska med?

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Norge är riktigt bra att hoja i. Danmark har "för bra" vägar för din hoj - om du inte lyckas leta upp de allra minsta och smalaste. I Norge finns det gott om krokigt att roa sig på. Sök och läs trådar här på forumet (och svmc.se, med flera), det finns massor skrivet om Norge som hojland.

Nackdel: dyrt att leva/äta. Risk för dåligt väder (som här hemma eller värre :)
Fördel: gott om fina hojvägar, en del är riiiktigt bra... Långt land, du kan håller på i 1 1/2 vecka utan vidare.

Ska djupdyka lite i norge. Åkte bakpå farsans hoj när man 14.
(Har nog glömt det mest runt den turen)
Skulle vara kul och ta samma tur fast köra själv : )

Den tiden på året kan det ju vara bra att åka söderut, vill minnas att förra året var det svinkallt en bit in i Juni på våra breddgrader 2010.
Sveriges Ostkust, en avstickare på Öland och en bit in i Danmark?
Färja till Baltstaterna och sedan ner mot Polen/tyskland?
Eller varför inte en tripp till Moseldalen eller Hartzbergen i Tyskland, Berlin eller Liepzig?
Eller gör som jag, ta biltåget från Hamburg till norra Italien och snurra omkring en vecka och sedan tåget hem igen.

Färgan till gdansk kanske? Sedan vidare genom tyskland hem?

Annars har jag lagt en tur upp till Kiruna över gränsen till Narvik, lofoten, bodö, kystriksväg 17 söderut via Trondheim, över selbu till brekken och ner i funäsdalen, till särna, sälen, vansbro och hem. 350mil, en vecka. Nån som ska med?

Åkte en tur på 300 mil på en helg. Ger inte 100% njutning av åkandet direkt : )

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Det här röstar jag på. Hade jag 1½ vecka skulle jag göra den turen. Lätt!

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Kör ner till Göteborg, ta båten över till Danmark, ta båten från Danmark till Färöarna och kör omkring där i två dagar sen tar du nästa båt vidare till Island där du kör omkring i fem dagar och sen tar du båten tillbaka till Danmark och sen hem igen. Kanske inte funkar på 10 dagar men 12 dagar är nog realistiskt. Betydligt billigare på Island idag än för något år eller två sedan.....

Ett annat tips....

MVH//Jan

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj