1-komponent lack...

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Håller det lika länge som kåporna håller måntro? Det lilla man lacka när man var liten så gick det ju bra å lite spray-burks klarlack så blir det ju jätte bra? Nån som lackat med sprayburkar =)

Bifogar en bild på RR_Larssons hoj som är spraylackad verkar ju hålla :brinnerup
 

Bifogat

  • a.JPG
    a.JPG
    121.5 KB · Visningar: 342

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Jag lackade med biltema sprayburk förra året och resultatet blev godkännt. Dock så tål inte färgen bensin så det gäller att vara försiktig när man tankar.

Sen gulnar klarlacken och den är ett helvete att få bort om man skulle vilja lacka om.

(Kåporna är lackade med biltema och tanken med riktig lack)
 

Bifogat

  • lackbild.JPG
    lackbild.JPG
    46.1 KB · Visningar: 278

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Biltemas röda släppte för anslagsenergin från insekter. Således får man en flugsvampsliknande färg i nosen. Vajrar och styrdämpare som ligger lämnar naturligtvis ett vit 'skugga' på kåporna.

Biltemas svarta höll ngt bättre, dock så släpper den vid lite hårdare behandling som om Dsuzen trilskar lite.

Har hört att Hagmans skulle vara bättre. Hammarlack är dock skitet om man vill ha en seg färg med latexfinnish.
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Men hur snyggt är hammarlack är det sånskit som krackelerar? =) har hört att 2-komponen ska de kunna blanda på sprayflaska får bli en sån om det finns å skynda hem å lacka...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det bästa är att gå till en riktig färghandlare, som säljer bilfärg alltså, så kan de blanda en bra färg på sprayburk. Kostar ca 200 kr burken och den är till skillnad från Biltemas skitfärg ok. Dvs den har bättre vidhäftning, tål mer stryk och går att slipa utan att det bara blir en geggig smet som Biltemas färger. Klart värt de extra kronorna nästa gång man ska laga/fixa/lacka kåporna. Den färgen behöver du dessutom inte ha klarlack på utan det blri ok ändå, det är ju kraschkåpor vi snackar om.
 

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
flugan skrev:
2227232 Har hört att Hagmans skulle vara bättre. Hammarlack är dock skitet om man vill ha en seg färg med latexfinnish.

Passa dig för hammarlack, innehåller silicon och är ett hlvte
att få bort om du vill lacka med nåt annat i framtiden.
Står t.o.m. på burken. (Men en bra lack är det)

Sen undrar jag varför nån håller på med usla sprejburkar.
Köp en halvskaplig färgspruta, en investering som räcker hela livet.
En kompressor för 700 spänn, sen köp riktig billack. Lacken kan
köpas i små kvantiteter typ 2 dl och ger ett bättre resultat. Enda
böket är väl att göra ren sprutan, men i slutändan är det värt det.
Den ända sprejburken som jag använder till mina bilar o motorcyklar
är typ zinkspray, annars sprutar jag med riktig lack, även smådelar.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
SoX skrev:
2227388 Sen undrar jag varför nån håller på med usla sprejburkar.
Därför att det riktigt svåra med att lacka "på riktigt" är lokal. Spruta, kompressor, färg och alla andra lösa saker är jordnötter i sammanhanget, de är bara att köpa, lokal är det svårare med. Till skillnad från sprayburken trycker kombinationen färgspruta+kompressor ur sig enorma mängder luft vilket kräver rejäl ventilation. En annan effekt av att jobba med kompressorn är att all luft sätts i rörelse och allt damm får fötter. Jag anser att en stor lackbox med ordentlig ventilation är ett måste. Har man inte det kan man lika gärna köra med sprayburk. Det är ett riktigt stök och bör att rodda med allt som har med färgspruta att göra om man bara ska lacka en gång om året och resultatet blev i mitt fall uselt. Skitfult faktiskt med tanke på hur mycket jobb jag lagt ner på det. Det var enklare, billigare och blev snyggare med fullack på burk från Biltema. Otroligt men sant.
 

Redback

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
3:a
Hoj
2st
Gustav O skrev:
2227285 Det bästa är att gå till en riktig färghandlare, som säljer bilfärg alltså, så kan de blanda en bra färg på sprayburk. Kostar ca 200 kr burken och den är till skillnad från Biltemas skitfärg ok. Dvs den har bättre vidhäftning, tål mer stryk och går att slipa utan att det bara blir en geggig smet som Biltemas färger. Klart värt de extra kronorna nästa gång man ska laga/fixa/lacka kåporna. Den färgen behöver du dessutom inte ha klarlack på utan det blri ok ändå, det är ju kraschkåpor vi snackar om.

Är det 2-komponent lack eller 1-komponent?Har hört att man kan få 2-k. på burk.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Redback skrev:
2314773 Är det 2-komponent lack eller 1-komponent?Har hört att man kan få 2-k. på burk.
Tvåkomponents, antar jag eftersom det var samma färg som jag köpte till min spruta men i en burk istället.
 

Redback

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
3:a
Hoj
2st
Gustav O skrev:
2314776 Tvåkomponents, antar jag eftersom det var samma färg som jag köpte till min spruta men i en burk istället.

Sa de något om att du var tvungen att använda den inom x antal timmar?
Hur många burkar behövs det till tank+kåpa?
 

akerstrom

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Linköping
Hoj
Ingen
En annan bra "tattarlack" om man inte vill köra på biltemas kvalitétsfärg är Multona. Finns att köpa på OKQ8 och Mekonomen.
Blir riktigt snyggt om man lägger ner lite jobb på det. :)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Redback skrev:
2314786 Sa de något om att du var tvungen att använda den inom x antal timmar?
Hur många burkar behövs det till tank+kåpa?
Han sa att den håller i flera år om man sköter den rätt. Vet inte hur mycket det går åt till en tank+kåpa eftersom jag enbart köpte burken som bättringsfärg, åt Sandstream. Lackade mina kåpor själv med riktig spruta.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Biltema har två sorters spray, den ena tål inte ens vatten & den andra heter bättringsfärg eller liknande och den är rätt ok.

Vi har utfört tester under 2004 fram till 2006 för att utvärdera durabilitet, testet visade att vår oranga lack såg bra ut (på 10 meters avstånd) en tävling, men sen började färgen lösa upp sig och färga in skinnstället och stövlarna, att volta ut i sandfållan i ösregn tar det sista av lacken.

Den turkosa (bättringslack) höll mycket bättre men har nu krackelerat och skapat ett mosaikliknande mönster som ser väldigt racemässigt ut, men den verkar iaf tåla bensin rätt så bra.
 

Bifogat

  • DSCF0003.JPG
    DSCF0003.JPG
    56.3 KB · Visningar: 134
  • IMG_96281.JPG
    IMG_96281.JPG
    48.1 KB · Visningar: 127
  • DSCF0069.JPG
    DSCF0069.JPG
    66.8 KB · Visningar: 151
  • DSCF0005.JPG
    DSCF0005.JPG
    68.4 KB · Visningar: 194
  • Fett.jpg
    Fett.jpg
    66.7 KB · Visningar: 131
  • _MG_1506-01_1.jpg
    _MG_1506-01_1.jpg
    73.3 KB · Visningar: 130
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top