100/90w H4?

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Ort
Umeå.
Hoj
R1
Kan man använda sådana på en R1'a utan att bränna insatsen :confused:

handlade ett par på biltema för att kolla om det blir lite extra 'bright' när man kör nu i höstmörkret, men innan jag monterar så vill jag gärna veta om det är en bra/dålig idé!
Erfarenheter?! Någon? :va
 

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
YZF R6 -00
Stavfelet skrev:
Kan man använda sådana på en R1'a utan att bränna insatsen :confused:

handlade ett par på biltema för att kolla om det blir lite extra 'bright' när man kör nu i höstmörkret, men innan jag monterar så vill jag gärna veta om det är en bra/dålig idé!
Erfarenheter?! Någon? :va
Det finns en stor risk att du bränner insatserna då de är av plats.
Köp ett par H4 Blue Vision istället så tror jag att du kommer att vara nöjd med resultatet.
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
En kopis körde sånna i sin golf, funka toppen tills han fick skit på rutan och körde spolarvärska på rutan för då sprutar det på lamporna, också och eftesom dom var liiite varma sprack båda två rakt av :arsele

ta't lungt med mycket effekt, det blir varmt!
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Funkar kanoners på FZans gigantlykta. Bara å byta till en sån. :rolleyes:
 

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Ort
Umeå.
Hoj
R1
Kurvmakaren skrev:
Det finns en stor risk att du bränner insatserna då de är av plats.
Köp ett par H4 Blue Vision istället så tror jag att du kommer att vara nöjd med resultatet.


Det e 'Blue' jag handlat. Du säger att det är markant skillnad med 55/60W Blue ist för original?
 

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
YZF R6 -00
Stavfelet skrev:
Det e 'Blue' jag handlat. Du säger att det är markant skillnad med 55/60W Blue ist för original?

Jag slängde på blue vision på min V40 häromdagen och det är en stor skillnad jämfört med original H4-lampor.
Skall peta i ett par på min hoj nu då jag har sett hur pass bra de är.
 

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
N/A :(
Kurvmakaren skrev:
Jag slängde på blue vision på min V40 häromdagen och det är en stor skillnad jämfört med original H4-lampor.
Skall peta i ett par på min hoj nu då jag har sett hur pass bra de är.

Själv skulle jag aldrig slänga på ett par "Blues". De är nämligen täckta av ett tuntfilter som filtrerar bort delar av det röda området för att få dem att se ut som Xenoljus. Det enda det resulterar i, föruom den blåa tonen, är att de strålar mindre.

Största fördelen med xenoljus är inte dess blåa ton utan intensiteten i ljusbågen.

Ge bort de blåa till en korvmacks poser :squid
 

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02, HD Sportster -10
sepahewe skrev:
Själv skulle jag aldrig slänga på ett par "Blues". De är nämligen täckta av ett tuntfilter som filtrerar bort delar av det röda området för att få dem att se ut som Xenoljus. Det enda det resulterar i, föruom den blåa tonen, är att de strålar mindre.

Största fördelen med xenoljus är inte dess blåa ton utan intensiteten i ljusbågen.

Ge bort de blåa till en korvmacks poser :squid


Det beror ju lite på vilket fabrikat man slänger på, biltemas "blue"-nåt suger älgp**g men det är ganska väntat iofs, även många andra halvfabrikat brukar vara riktigt sopiga. Dock tycker jag att de Blue Vision som Philips har i sitt sortiment är riktigt bra.
Själv föredrar jag dock de högintensiva lamporna som Philips har är bäst ( kommer inte ihåg vad de heter ).
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
p.grip skrev:
Det beror ju lite på vilket fabrikat man slänger på, biltemas "blue"-nåt suger älgp**g men det är ganska väntat iofs, även många andra halvfabrikat brukar vara riktigt sopiga. Dock tycker jag att de Blue Vision som Philips har i sitt sortiment är riktigt bra.
Själv föredrar jag dock de högintensiva lamporna som Philips har är bäst ( kommer inte ihåg vad de heter ).

VisionPlus, de ger bäst ljus som dessutom är väldigt vit. Det man även bör tänka på när man har klarglas lysen är att lampan har rätt längd, skiljer det någon mm (som Biltemas t.ex) blir ljusbilden fel. Som sagt det finns bara en om man vill ha det bästa... http://www.eur.lighting.philips.com/int_en/cons/segments/car/products/visionplus/visionplus.html
 

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FE 501
FZ1 skrev:
VisionPlus, de ger bäst ljus som dessutom är väldigt vit. Det man även bör tänka på när man har klarglas lysen är att lampan har rätt längd, skiljer det någon mm (som Biltemas t.ex) blir ljusbilden fel. Som sagt det finns bara en om man vill ha det bästa... http://www.eur.lighting.philips.com/int_en/cons/segments/car/products/visionplus/visionplus.html

VisionPlus har väl i princip samma färg som alla andra Halogen lampor, men den ger lite mer ljus för samma effekt. BlueVision har vitare färg, men mindre ljus.

Angående 100/90 W. Läs er inte blinda, 100 W av en tillverkare behöver inte alls motsvara 100 W i ljus av bättre tillverkare, lampor saluförda som 100 W kan lysa sämre än en bra 60 W lampa. Så dåligt är det!

Philips, Osram och General Electric är väl i dag de tillverkare som gör något med kvalite i. Är lamporna av Biltemas vanliga kvalitè och märke kan du nog lugnt sätta i dom, kommer ändå inte motsvara mer än 30 W i ljus :)

För bäst ljus med H4 rekommenderar jag som ovan Philips VisionPlus. Vill man ha bra ljus är det Xenon som gäller, men då är prisbilden en helt annan!

Problemet med MC är de små reflektorerna och i många fall klena elsystem, hur bra lampa man än har så utnyttjas den inte maximalt om man inte har en rund och stor reflektor. Bilar har mycket större reflektor, det tillsammans med starkare elsystem gör att bilars ljus är överlägset en mc's.

Adrian, enduroåkare som troligen provat ALLT inom ljusväg på mc.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Precis som Adrian säger så gäller det att kolla elsystemet. Under ett flertal test så har det visat sig att billiga 80/95w lampor lämnat MINDRE ljus än kvalitets 55/60w lampor.

Dels beror det på att tillverkningen inte är lika precis, samt även att batteri och generator uinte klarar av att lämna den effekt som lamporna kräver. Det resulterar kortsiktigt i spänningsfall och mindre ljus, samt långsiktigt till att batteriet tar slut då det inte laddas tillräckligt.

Köp kvalitetslampor 55/60 eller någon form av "trimmad" lampa av typen Megalight, +20 eller någon annan som har en ljusbåge på 55w, men som är konstruerad till att ge mer ljus på bekostnad av livslängd.
 

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02, HD Sportster -10
FZ1 skrev:
VisionPlus, de ger bäst ljus som dessutom är väldigt vit. Det man även bör tänka på när man har klarglas lysen är att lampan har rätt längd, skiljer det någon mm (som Biltemas t.ex) blir ljusbilden fel. Som sagt det finns bara en om man vill ha det bästa... http://www.eur.lighting.philips.com/int_en/cons/segments/car/products/visionplus/visionplus.html

Ahh just så hette den ja :crash . Förutom måttet på lampan kan det även skilja på placeringen av tråden i lampan, kan paja ljusbilden helt det med.

Enda nackdelen med visionplus är väl att jag tycker de håller lite sämre än "vanliga" lampor, dock är det värt det IMO.
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
p.grip skrev:
Ahh just så hette den ja :crash . Förutom måttet på lampan kan det även skilja på placeringen av tråden i lampan, kan paja ljusbilden helt det med.

Enda nackdelen med visionplus är väl att jag tycker de håller lite sämre än "vanliga" lampor, dock är det värt det IMO.

Har också upplevt att de håller kortare tid. Kanske är det så att lampan igentligen är avsedd för en lägre spänning?
 

Bifogat

  • lampdiagram.gif
    lampdiagram.gif
    55.3 KB · Visningar: 72

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Bara en grej att tänka på när man handlar lampor, inte bara H4 utan även andra modeller är att man måste kolla om bulben sitter i 90 graders vinkel mot sockeln man fäster den i.
Kass ljus eller ljusbild beror ofta på att bulben lutar i förhållande till fästet, lägger man sedan på en massa effekt på lampan så bränner man med stor säkerhet reflektorn + att man får en riktigt sur ljusbild.
Biltema har inte ngn garanterad vinkel på sina lampor ska väl tilläggas.
Vill man ha mkt ljus är det kvalitet som gäller.
Allt vad blue och gold heter är för posörer som inte är rädda för älgar och annat som kan ställa sig i vägen när mörkret infinner sig.
Vita lampor utan filter ger mest ljus, sedan kan man kanske uppleva att man ser bättre med tex goldlampor för att gult höjer kontrasten.
//Tobbe
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Visionplus

Jag kör med Philips och dem har ett kanon bra ljus, nackdelen som många gör är att dem stirrar på hur många watt lampan har det är som att mäta 0-402m i soppaförbrukning. :huvet :3freak :dummer

Billiga lampor har oftast dålig kvalite redan vid tillverkningen( foten är sned) och har en ljusbild som reducerar flödet och sen så lämnar dem dålig ljusstyrka.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top