Snabb fråga, är det lagligt med 100% elektronisk styrning av fordon ex bilar, alltså helt utan mekanisk sammanbindning mellan ratt och hjul? Har bara ägt en Volvo C30 men det var väldigt längesedan och har aldrig förstått mig på bilister...
Det är lite olika lagstiftning i t ex EU och USA, men om det inte redan är tillåtet inom EU så lär det bli det väldigt snart. Flera av biltillverkarna kommer ha detta i sina kommande modeller. Kan till och med vara så att det redan finns enstaka bilmodeller på marknaden som redan har tekniken.Snabb fråga, är det lagligt med 100% elektronisk styrning av fordon ex bilar, alltså helt utan mekanisk sammanbindning mellan ratt och hjul? Har bara ägt en Volvo C30 men det var väldigt längesedan och har aldrig förstått mig på bilister...
Varför liksom? Visserligen har flygplan haft fly by wire i åtskilliga decennier, men det krävs helt andra krafter att böka runt med 100ton flygplan i luften än 2 ton bil. ,där servot redan hjälper till. Flygplan har dessutom tredubbla system, hur många vill betala för det i en bil, bara för att ersätta ett järnrör och en styrväxel, och på köpet få något ohyggligt krångligt som tar bort alla former av feedback?Det är lite olika lagstiftning i t ex EU och USA, men om det inte redan är tillåtet inom EU så lär det bli det väldigt snart. Flera av biltillverkarna kommer ha detta i sina kommande modeller. Kan till och med vara så att det redan finns enstaka bilmodeller på marknaden som redan har tekniken.
Det finns flera anledningar till att bilbranschen vill gå mot drive-by-wire både vad gäller broms och styrning. En viktig sådan är att för kommande generationer självkörande bilar vill man kunna utnyttja passagerarutrymmet på ett annat sätt. Vissa, s.k. robot-taxis, kommer inte ha ratt och pedaler överhuvud taget, medan andra kommer vara i självkörande läge en del av tiden och enbart styras manuellt ibland. Då vill man ha kunna utnyttja utrymmet mer flexibelt, så man exempelvis kan sova, arbeta osv. Där blir den mekaniska kopplingen en begränsning. Även kostnaden är en faktor, liksom att komma ifrån böket det innebär att anpassa bilar till marknad med vänster- respektive högertrafik.Varför liksom? Visserligen har flygplan haft fly by wire i åtskilliga decennier, men det krävs helt andra krafter att böka runt med 100ton flygplan i luften än 2 ton bil. ,där servot redan hjälper till. Flygplan har dessutom tredubbla system, hur många vill betala för det i en bil, bara för att ersätta ett järnrör och en styrväxel, och på köpet få något ohyggligt krångligt som tar bort alla former av feedback?
Snabb fråga, är det lagligt med 100% elektronisk styrning av fordon ex bilar, alltså helt utan mekanisk sammanbindning mellan ratt och hjul? Har bara ägt en Volvo C30 men det var väldigt längesedan och har aldrig förstått mig på bilister...
Jo, på maskiner, men på bilar har det krävt dispans, därav har många offroadfordon registrerats kreativt...Hydraulisk styrning har ju funnits i drygt ett halvt århundrade på både bilar och andra fordon som entreprenadmaskiner osv. Idag finns ju spakstyrning på de flesta hjullastare över en viss storlek; det är definitivt steer-by-wire.
Citroëns DIRAVI använder en ratt men kunde lika gärna ha använt en centralmonterad spak (som SAAB-s projekt) eller annat intuitivt reglage.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |