100% elektronisk styrning, finns det?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Snabb fråga, är det lagligt med 100% elektronisk styrning av fordon ex bilar, alltså helt utan mekanisk sammanbindning mellan ratt och hjul? Har bara ägt en Volvo C30 men det var väldigt längesedan och har aldrig förstått mig på bilister...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Snabb fråga, är det lagligt med 100% elektronisk styrning av fordon ex bilar, alltså helt utan mekanisk sammanbindning mellan ratt och hjul? Har bara ägt en Volvo C30 men det var väldigt längesedan och har aldrig förstått mig på bilister...
Det är lite olika lagstiftning i t ex EU och USA, men om det inte redan är tillåtet inom EU så lär det bli det väldigt snart. Flera av biltillverkarna kommer ha detta i sina kommande modeller. Kan till och med vara så att det redan finns enstaka bilmodeller på marknaden som redan har tekniken.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är lite olika lagstiftning i t ex EU och USA, men om det inte redan är tillåtet inom EU så lär det bli det väldigt snart. Flera av biltillverkarna kommer ha detta i sina kommande modeller. Kan till och med vara så att det redan finns enstaka bilmodeller på marknaden som redan har tekniken.
Varför liksom? Visserligen har flygplan haft fly by wire i åtskilliga decennier, men det krävs helt andra krafter att böka runt med 100ton flygplan i luften än 2 ton bil. ,där servot redan hjälper till. Flygplan har dessutom tredubbla system, hur många vill betala för det i en bil, bara för att ersätta ett järnrör och en styrväxel, och på köpet få något ohyggligt krångligt som tar bort alla former av feedback?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Varför liksom? Visserligen har flygplan haft fly by wire i åtskilliga decennier, men det krävs helt andra krafter att böka runt med 100ton flygplan i luften än 2 ton bil. ,där servot redan hjälper till. Flygplan har dessutom tredubbla system, hur många vill betala för det i en bil, bara för att ersätta ett järnrör och en styrväxel, och på köpet få något ohyggligt krångligt som tar bort alla former av feedback?
Det finns flera anledningar till att bilbranschen vill gå mot drive-by-wire både vad gäller broms och styrning. En viktig sådan är att för kommande generationer självkörande bilar vill man kunna utnyttja passagerarutrymmet på ett annat sätt. Vissa, s.k. robot-taxis, kommer inte ha ratt och pedaler överhuvud taget, medan andra kommer vara i självkörande läge en del av tiden och enbart styras manuellt ibland. Då vill man ha kunna utnyttja utrymmet mer flexibelt, så man exempelvis kan sova, arbeta osv. Där blir den mekaniska kopplingen en begränsning. Även kostnaden är en faktor, liksom att komma ifrån böket det innebär att anpassa bilar till marknad med vänster- respektive högertrafik.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är inte lagligt än, och kommer nog inte att bli det närmsta tiden heller.

Det är väl väldigt nyligt EU har tillåtit kameror istället för backspeglar, vissa bilar som har haft kameror och bildskärmar har haft speglar i EU.

Anledningen är så klart att en glappkontakt/kabelbrott/brunnen säkring inte ska leda till en olycka.
Det har gått att söka dispans för orbitrolstyrning av bilar, dvs hydraulik.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Snabb fråga, är det lagligt med 100% elektronisk styrning av fordon ex bilar, alltså helt utan mekanisk sammanbindning mellan ratt och hjul? Har bara ägt en Volvo C30 men det var väldigt längesedan och har aldrig förstått mig på bilister...

Hydraulisk styrning har ju funnits i drygt ett halvt århundrade på både bilar och andra fordon som entreprenadmaskiner osv. Idag finns ju spakstyrning på de flesta hjullastare över en viss storlek; det är definitivt steer-by-wire.

Citroëns DIRAVI använder en ratt men kunde lika gärna ha använt en centralmonterad spak (som SAAB-s projekt) eller annat intuitivt reglage.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hydraulisk styrning har ju funnits i drygt ett halvt århundrade på både bilar och andra fordon som entreprenadmaskiner osv. Idag finns ju spakstyrning på de flesta hjullastare över en viss storlek; det är definitivt steer-by-wire.

Citroëns DIRAVI använder en ratt men kunde lika gärna ha använt en centralmonterad spak (som SAAB-s projekt) eller annat intuitivt reglage.
Jo, på maskiner, men på bilar har det krävt dispans, därav har många offroadfordon registrerats kreativt...
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top