100 mila-service

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Om man tittar på bilar som också har motorer där det åker kolvar upp-ner så har man skippat förstaservice. Moderna lager, kolvringar etc. är så bra att det inte ska bli speciellt mycket skräp som "hyvlas av". Däremot finns det alltid lite annat skräp i en motor som följer med olja/filter ut, saker som inte tvättats bort innan eller hamnat i motorn under monteringen - men det fångar oljefiltret.
100mil är mer att man tycker det är bättre att saker får sätta sig lite innan man tar finjusteringarna. 100mil räcker gott och har kunden några andra synpunkter så får man veta det också.

Sedan förekommer det att folk glömmer att ta med serviceböcker och att det är därför det saknas en stämpel. Men egentligen så vill man helst se kvittot dessutom, vad gjorde man egentligen på servicen, vilken olja hällde man i - var det något annat? Man ska alltid granska ägaren lika noga som fordonet vid köp!

Rent tekniskt är det säkert inga problem, men man ska sova gott om natten också. Känns det inte bra så köp något annat.

moddlaren

Guest
Jsg har alltid funderat på sådana här trådar om service bok.

Köpte en av dom första yamaha TT600 som såldes i sverige o den fick bara min service gick på crossbana minst en gång i veckan året runt,, massor med is körning grus åka o enduro spår.
några hundra mil asfalt blev det ochså totalt drygt 3000 mil utan en rad i service boken o konstigt nog så rasade inte en sak på henne hon var bara nöjd att ha fått gå på fullt ös dessa dryga 3000 milen. Killen som köpte henne la ytterligare ett antal 1000 mil utan problem.

samma gäller bilar jag har aldrig tittat i en service bok o knepigt nog så har inga av bilarns krånglat föruton dom två vw som jag ägt men vw måste vara en riktig skit bil om man skall tro alla fel som folk frågar efter på nätet.

mvh

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
En hoj som får 100 mils service vid 200 mil, är det något att lägga märke till vid köp? En yamaha

Om du någon gång har gjort 100-mila servicen själv - och därmed sett igelkotten av metallspån som sitter på magnetpluggen - då skulle du ha en lika bestämd åsikt som jag...

Snowman89

Guest
Om du någon gång har gjort 100-mila servicen själv - och därmed sett igelkotten av metallspån som sitter på magnetpluggen - då skulle du ha en lika bestämd åsikt som jag...
Då har du aldrig kört KTM.
Där ser oljepluggen alltid ut sådär..

Ang TS hoj, vad är det för årsmodell?
Hade jag köpt en nästan ny hoj så hade jag nog varit väldigt kritisk till att serviceboken varit borta.
Däremot misstänker jag att det är en 2007-2009 du tittar på va?
Isåfall skulle jag inte brytt mig om serviceboken alls då det sällan folk servar hojarna på märkesverkstäder när hojarna blir lite äldre.
Dessutom är en stämplad servicebok långt ifrån en garanti för att hojen inte kommer rasa.
Det finns några mardrömsexempel där märkesverkstäderna fuskat med servicen men stämplat boken och därefter har hojen rasat...

Så om hojen är några år gammal och i övrigt verkar schysst, samt att priset är rätt så är det bara att slå till :crash

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Hoj
KTM 690 SMC -08
Haha. Det råder onekligen delade meningar!

Jag ska se om jag fått svar från verkstaden imorgon. Finns servicen loggad i databasen känns det ganska lugnt.

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Hoj
KTM 690 SMC -08
Nu har jag fått svar från diverse verkstäder, och mellan 2007-2009 fanns det ingen sådan databas som lagrade servicen.
Hojen är även såld på MC-varuhuset i Malmö som konkat.

Verkar bli svårt att få reda på om den fått sin 100-mila service. Den hade dock varit inne till och från mellan 2007-2009 för några garanti-bytta saker. Vad det rörde sig om vet jag inte.

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Timmy J

Köp hojen, se glad ut och gör storservice på den under vintern - Det är en BMW G650X vilket betyder skottsäker konstruktion. Kan med 99 % säkerhet säg att du kan köra 5000 mil med den, plocka ner den - och inse att den ändå har många tusen fler mil att ge.

Sådana där maskiner är gjorda för att tåla stryk och usla miljöer - Köp den, och åk ut på gruset å plåga den lite !

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Hoj
KTM 690 SMC -08
@Yzf R1

Haha. Eller hur! Jag kör ner och slår till. Det är ju som du säger. Skottsäker motor :)
Jag har bara dålig erfarenhet av senaste två köpta hojarna, och en annan jag har varit och kollat på.

Och jag vet att det finns fina exemplar av just den hojen där ute. Missade en förra våren.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin