100-mils-servicen

JensD

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2013
Hoj
2013, Kawasaki, Z1000
Afton.

Det råkar vara på detta vis att jag i skrivandets stund har kört 91 mil på min nya cykel. På torsdag tar jag och frugan och åker ca 60 mil spenderat över 3-4 dagar. Detta betyder att mätaren kommer att stå på 150-155 mil och Northbike säger att dom nog inte har tid att sköta service och oljebytet innan dess.

Kan jag köra ändå? Med köra menar jag inte att sitta och gasa och tok-varva motorn som en dåre. Kan jag köra på den här inkörnings-oljan så pass mycket över 100 mil?

Jag har ingen insikt i hur allvarligt det är. Om det är så att 100mil bara är en enkel riktlinje byggd på principer som man kan bortse ifrån litegrann. Eller om det innebär att motorn kommer att skära omedelbart över 100mil

Ge mig ljus är ni snäll.

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Den skär ju inte, men jag hade bytt själv om jag vore du.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag hade definitivt bytt oljefilter och olja själv isf.
Den ska ju ur tidigt för att det kan vara gjutrester och annat skräp i motorn som inte hör hemma där.

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
BMW S1000R -17
Det som är viktigt att undersöka är garantivillkoren ser på det hela. Du vill inte tappa din garanti för att du inte har utfört de krav (servicear) som ställs på dig.

French

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2012
Hoj
Triumph Street Triple RS -17,Triumph Street Triple R -16 SÅLD, Honda CBR600FA -12 SÅLD, Triumph Street Triple -12 SÅLD
Hej,

Jag satt med samma dilemma någon vecka sedan. Nyköpt hoj och 4-dagars banåkning + resan ToR Kemora i Finland via Umeå hem inplanerad.

Handlaren sa ordagrannt: "I instruktionsboken finns ett kapitel om inkörning. Skit i det!". Följde samma råd på min första hoj och den visade inga tecken av vanvård.

Dom hade inte tid att serva innan min resa á 200 mil så det dom gjorde va att skicka med mig en flask olja och bad mig hålla lite koll på att kedjan var korrekt spänd, oljenivå, samt att inget satt löst när jag började närma mig 100 mil.

Frågade även hur vidare garantier och liknande slutade gälla iom att man missat korrekt serviceintervall. De svarade att det inte var något problem att utföra servicen på t ex 300 mil men stämpla 100 mil i boken.

I samma samtal såg han även att de hade en avbokning och därmed hann boka in mig innan min resa. :banana

Ring och fråga hur dom ställer sig till att efterstämpla boken.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Har exakt samma erfarenhet som French. Det kan ju t o m vara så att vi köpt hoj på samma firma :D

French

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2012
Hoj
Triumph Street Triple RS -17,Triumph Street Triple R -16 SÅLD, Honda CBR600FA -12 SÅLD, Triumph Street Triple -12 SÅLD
Kenta på Hondacity Sollentuna :yoparty

JensD

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2013
Hoj
2013, Kawasaki, Z1000
Hej pojkar, tack för svaren.

Som det ser ut så hinner jag inte med service på 100 mil, snarare 160. Det är nämligen viktigt att jag har cykeln på torsdag pga planerad resa. Jäkla synd att jag inte gjorde mig medveten hur fort man kan köra upp 90 mil genom att bara leka. Dum som man är.

Jag ska ringa och höra om de kan "stämåa" för 100 mil. Men hur viktigt är det? Försäkringsbolaget som bryr sig eller?

French

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2012
Hoj
I min servicebok står de uttryckligen att garantier på motor etc inte gäller om servicebokens intervaller inte följs. Lite trist om du får något maskinfel och du får stå för hela kalaset själv, något som Kawasaki annars skulle fått betala. Detta gäller nog bara fabrikationsfel och garantiärenden skulle jag tro, et ej dock..

Din försäkring har säkert någon maskinskade del också men skulle inte förvåna mig om de har en friskrivning om du frångått serviceintervallerna.

Tänker mig också att andrahandsvärdet sjunker en aning om du missat "rätt" intervaller. Vissa är petiga med sånt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Hej pojkar, tack för svaren.

Som det ser ut så hinner jag inte med service på 100 mil, snarare 160. Det är nämligen viktigt att jag har cykeln på torsdag pga planerad resa. Jäkla synd att jag inte gjorde mig medveten hur fort man kan köra upp 90 mil genom att bara leka. Dum som man är.

Jag ska ringa och höra om de kan "stämåa" för 100 mil. Men hur viktigt är det? Försäkringsbolaget som bryr sig eller?

De som bryr sig är väl de som kan tänkas försöka slippa att betala för dyra motorhaverier under garantitiden. Det brukar finnas friskrivningar från garantin om serviceintervall inte hållits...

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
BMW S1000R -17
Är väll snarare Kawasaki i ditt fall som bryr sig. Lek med tanken att om ett år så får du problem med motorn. I normala då lämna in den på verkstaden och de sköter allt pga att du har garanti på hojen. Kawasaki står då för kostnaderna för att fixa eventuellt problem.

Om du inte följer de krav som tillverkaren ställer på dig kan de bara säga, du har inte gjort servicens enligt våra villkor och vi kan därmed inte vara helt säker på att dina fel inte är ett följdfel på grund av detta och därmed neka ditt garantiärende och du får själv ta kostnaden.

Jag tror att de flesta återförsäljare och tillverkare har lite överseende för det hela, men det är alltid tryggt att kolla det hela så du har ryggen fri.

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Garantier gäller då inte, jag kollade då min var ny och då sa de att innan mätaren når rätt intervall ska service göras så min 100 mila gjordes vid 60, sen få det inte gå för långt utan man får ta 600 milaservicen tidigare också.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ahh jag förstår. fan >.<

Ring runt till lite andra märkesvärkstäder och hör om de kan fixa det lite snabbt? det är ju inte jättejävlamycket jobb att göra. Kolla igenom diverse skruvar så de sitter fast, byta olja och filter och eventuellt något mer. Borde kunna klämmas in med en skvätt kvällsarbete tom (Kanske tom lite skattebefriat)

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Klart det går att köra minst det dubbla och mer därtill men problemet uppstår ju rent garantimässigt i frågan.För övrigt så är ju det första oljebytet i motorn viktigt rent slitagemässigt för hojen om man så säger.

JensD

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2013
Hoj
2013, Kawasaki, Z1000
Jag förstår
Jag hälsade på Northbike idag, hade ärende där redan (jag lånade deras släp och körde naturligtvis sönder det efter bara en mil). Dom sa att dom tar in min cykel imorgon på morgonen och jobbar kväll eftersom jag verkligen behöver cykeln på torsdag. Det löste sig.

Bör nämnas att utan er på sporthoj och era varningssignaler så hade jag inte tagit ett stadigt initiativ att diskutera öga mot öga med honom idag.

Tack

/Glad, och fortfarande ny medlem.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras