1000 mila-service

mangan76

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2017
Hoj
Yamaha xtr660
Ska inom kort serva min Yamaha xt660r, 1000 mila-service.

Vad jag förstått är att servicen innefattar nån slags ventilkontroll. Det är väl just den delen av servicen som man inte kan göra själv.

Var i kontakt med en verkstad som sa att de typ lyssnade på ventilljudet med något slags instrument. Genom denna metod kunde de avgöra om ventilerna lät bra.

Pratade även med en Yamaha original verkstad. De uppgav att man måste ta isär och mäta ventilspelet, med andra ord en ganska omfattande koll.

Den första verkstaden lyssnade bara, känns det rimligt?

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Visst kan man höra någon skillnad, men jag hade aldrig litat på det.

Har du ingenstans att meka lite själv? Inte så svårt att kolla ventilspelet!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Kolla ventilspel = en baggis

Justera ventilspel med nya shims = lite mer än baggis

Lyssna på ventiler för att avgöra ventilspel = klåpare som du inte skall ha någonting med att göra

Buy quality, cry once

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Kan man höra att ventilspelet är fel så är det bara för stort spel du kan höra, och när det är alldeles för sent. Normalt sett ökar inte spelet dessutom, det blir tightare och tightare.

Som Brooklyn säger, han är en klåpare som inte ska få komma i närheten av din hoj. Men han kan säkert kolla kylarvätskan med slagruta och säga när du får punka nästa gång med kristallkula också :tummenupp

mangan76

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2017
Hoj
Yamaha xtr660
Tack för era inputs. Ganska rolig läsning. Kanske väljer en auktoriserad verkstad trots allt :)

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Kollade 2 ggr på 8000 mil på min gamla 660. Behövde inte justera någon av gångerna. Sen sprack ramen på 2 ställen på hojen, så då vart det slutåkt :)...

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
XT660 är en lättskruvad hoj, det mesta är lättåtkomligt och därav ett bra objekt för att lära sig skruva själv. Med lite tålamod, en Haynes-manual samt shoppande så kan du göra all service själv. Ventilerna på en XT660 justeras med skruv, dvs behöver inte ens shimsas. Sannolikt räcker det med att kontrollera ventilspelet, inte sannolikt att du behöver justera dem på en XT660 om hojen bara gått 1000 mil. Mina behövdes aldrig justeras på ~3000 mil, innan den såldes.

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
...å här har vi instrumentet som Mangans hillbillyverkstad använder sig av:

Bladmått är dock något mer exakt...

Jag håller med Brooklyn - det gänget skulle inte ens få smörja kedjan på min hoj.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Skruvmejselstetoskop är jättebra för att avgöra vilken spridare som inte lirar på en stor dieselmotor men att avgöra korrekt ventilspel på en motorcykelmotor... :dummer

Jag har skruvat en del luftkylda BMW. Där består ofta det största "ticket" av att vipparmsöverfallen inte är korrekt ansatta. Sedan skall en luftkyld motor ha större ventilspel pga större temperaturspann under drift. Är en cylinder helt tyst - riv toppen omedelbums, ventilen håller på att äta sig in i sätet...

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Kolla ventilspel = en baggis

Justera ventilspel med nya shims = lite mer än baggis

Lyssna på ventiler för att avgöra ventilspel = klåpare som du inte skall ha någonting med att göra

Buy quality, cry once

Inga chims på xt660 det är vipparmar med juster skruv

mangan76

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2017
Hoj
Yamaha xtr660
Tydligen så var ventilkontrollen efter 2000 mil på min xt enligt originalverkstan. Skönt då avvaktar jag detta...

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...