1198 eller RSV4 ?? Eller?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Nästan.. Uppvuxen i Gävle så det är Brynäs.. *grinar* :brinnerup

Ibland undrar jag om I4 "fantaster" är mer fanatiska än Italienfantaster faktiskt.. :rolleyes: Jag kör både och har lika kul oavsett vilken av dem jag sitter på för tillfället.. Varför välja. :tummenupp

Edit
Synd att du har så negativ utstrålning.

Som realist uppfattas man ofta som negativ tyvärr!
Har svårt att se det på andra sätt när det gäller så pass mycket pengar!

Pratar rätt ofta med arkitekter och dylikt via jobbet som ofta har ideér, känslor och uttryck för hur något skall göras som är orealistiska vilket leder till ett visst resonemang från min sida!

Jag både gillar och respekterar italienska hojar men för mig går det bort pga de problem tråden behandlat!

emullo

Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Som realist uppfattas man ofta som negativ tyvärr!
Har svårt att se det på andra sätt när det gäller så pass mycket pengar!

Pratar rätt ofta med arkitekter och dylikt via jobbet som ofta har ideér, känslor och uttryck för hur något skall göras som är orealistiska vilket leder till ett visst resonemang från min sida!

Jag både gillar och respekterar italienska hojar men för mig går det bort pga de problem tråden behandlat!

Jo det kan jag förstå.. det var mest din jämförelse med Leksing eller bajare som jag reagerade på negativt.. har lixom inte med det här att göra enligt mig.. Samt faktasiffor som jag aldrig tittar på..

Och man får kanske inte vara helt realist eller "vettig" eller bara kolla effektsiffror om man köper en hoj för 200 lakan när man kan få "samma" prestanda för 140..
Men det gör vissa (jag) ändå av någon anledning. :tummenupp :brinnerup

What the..

Vad är näst, ska du påpeka att hans aura är trasig?

Den kanske är Italiensk? :glömdet

Last edited:

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Skön tråd. Börjar med en seriös fråga och slutar med massa grinpellar som inte har råd att köra Ducati så de klamrar sig fast vid en barnslig den-är-ändå-dålig-attityd.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jag har en Ducce, om än en ST4s, och de problem jag haft med den är lätträknade vad gäller kvaliteten på saker man förväntar sig ska fungera:

- En felaktig oljetrycksmätare.

- Ett elsystem som blev helknäppt på grund av vatten som samlat sig i en låda.

Utöver det har jag bytt hjullager fram och bak, samt styrlager, kopplingskorg och lameller, men det är ju inte precis på grund av dålig kvalitet, utan mer för att 7.400 mil tar ut sin rätt. Senast jag hade den inne på service sade de att motorn såg fin ut, det de såg, samt lät riktigt bra.

Reservdelar har jag sällan behövt vänta på i mer än en vecka.

Jag kanske bara haft tur?

Ska sälja den till våren, men kommer nog alldeles säkert köra Ducati igen längre fram, om inte annat så för att Ducati har charm. :tummenupp

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Välja Hoj

Själ o hjärta kompis.. själ o hjärta.. :tummenupp :gnissla

Sämre kvalitet för dig betyder inte sämre för någon annan.. det har med förväntningar att göra.. :rolleyes:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvalitet

Så fort något är udda så pratar man om själ,det gör grabbarna som kör Ural också.Samma sak fick jag höra när jag körde HD under några säsonger när jag sedan bytte till VTX 1800(som är en mycket bättre hoj)då var det färdigthälsat på mig.Sedan tror jag ingen har så låga förväntning så att dom accepterar att bli stående en hel säsong i väntat på nån pissdel.(lustigt nog är det Harley,Sverige som har fått importrättigheterna på Aprilia,ingen annan stod väl ut med svårigheterna)

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Rsv4 finns uppe i Hudiksvall för provkörning,,
och jag tror inte att du kommer ångra dig :tummenupp
jag blev frälst av det jag körde Rsv4 tidigare i år.
skapar ett gigantiskt jagvillha begär.

Det är ju som ni säger, men svårt att hitta en rsv4 såhär sent för provkörning...

Har inte ens kört 1198, men dock 848 och det är ju same same men mer krut!

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
det är bara i skandinavien som aprilia har så usla återförsäljare, i tex USA, tyskland och england finns det massor, bara att beställa det man behöver därifrån, tar inte mer än 2-3dagar att få sina grejer (och är det till trots ofta mycke billigare än svenska återförsäljare).

men det är klart, kan man inte serva hojen själv så är det nog en riktigt jobbig hoj att ha.

har haft två st RSVar och det är grym kvalitet på den motorn iallafall, RSV4an vet jag inget om men kan inte tänka mig att den är sämre.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det är inte alltid BMW ligger i topp heller och ändå har det enligt studier visat sig flera år att dem har nöjdast kunder.

En stor del av det där beror säkert på att kunderna förlåter mer för att de är så nöjda. De måste ju vara det, för "de kör BMW" *bling*!

Men! :mattias

Jag har alltid haft svårt för der tyske turkräser. I våras blev vi iaf ägare till en pga att det var den bil som bäst svarade kravspecen, och som därefter var "bäst" (minst sämst) affär.

Nu, efter 1000 mil och en sommar, måste jag erkänna att jag ändrat mig. Trots en garantiåtgärd som BMW i mitt tycke inte ens skötte särskilt bra, så har jag blivit kär i bilen. Man vill liksom bara stänga dörrarna flera gånger för att det "känns" så bra i dem. Jag körde samma volvo som jag tidigare tyckt om massor, för att inse att den var sämst på allt i jämförelse osv.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Hojfrågan:

KTM skulle jag inte vara rädd för. Fantastisk service, LC8an har mig veterligen inte visat större brister än japsarna och.. Det är en KTM.

Ducati kanske har dålig kvalitet, dem säger det.

Aprilia kanske också har dålig kvalitet, eller inte. Problemet där ligger väl i de ökända leveranstiderna där, som någon skrev, de måste bryta malmen först för att tillverka delen.

Rhino

Life is a playground!
Gick med
28 May 2003
Hoj
ZX10R
Skön tråd. Börjar med en seriös fråga och slutar med massa grinpellar som inte har råd att köra Ducati så de klamrar sig fast vid en barnslig den-är-ändå-dålig-attityd.

Tack!!!
Vad hände, en lite lugn tråd med några seriösa svar spårade ur totalt på en eftermiddag...?

Tack för svaren, de flesta iaf... Att jämföra bil och mc på det sätt som görs här, käns faktiskt jävligt orelevant.

Tacksam för de inlägg som håller sig till ämnet.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Zeb_macahan: Håll dig till din franska bil och dina riskokare. Så håller vi oss med stor plånbok till hojar o bilar som vi vill ha. Så slipper du även här ha insyn.

Varför behöver du stor plånbok? För att kvaliteten är sämre.

Det var det vi började diskutera och som vanligt slutade det med att du spillde mjölken och jag fick rätt :krama:arsele

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Att avgöra en tillverkares "kvalitet" på ett någorlunda rättvist sätt kräver
i mitt tycke lite mer än "jag känner en snubbe vars hoj exploderade" alt.
"i min polares farsas verkstad tycker dom att alla albanska hojar suger".

Personliga erfareheter i all ära, men dom ändå bara små "stickprov" ur verkligheten.
Alla märken kan uppvisa helnöjda resp. helförbannade ägare men det bevisar liksom
inget annat än att dom kan lyckas arsla till det resp. få till det lite då och då.

Kör själv italiensk för att jag gillar det och för att dom verkar hålla ihop förbannat bra.
5000 mil på Tuonos hittils och jag väntar fortfarande på någon form av haveri.
Det är självklart ingen garanti för att någon annans exemplar är en riktig citron
och krånglar oavbrutet.

Hojar köps (nästan) alltid med en lagom blandning av hjärta, hjärna och plånbok.
Ibland måste förnuftet få ge vika för passionen:banana

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
5125997457_c5f50d8dce.jpg

RC8R 2011. :drool

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Aprilia RSV4 Factory APRC SE

I dagsläget hade jag iaf tagit den nya Aprilian med fullspäckat elektronik paket. Traction control, launch control, anti-wheelie........hur fränt är inte det. Jag är helt säker på att dessa tillbehör kommer göra oss vanliga dödliga snabbare på bana......hur mycket nytta det har på gatan kan diskuteras.

Test körning.

[YOUTUBE-ID]tt6CtJnVHP0[/YOUTUBE-ID]

/J

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC
Presis som vanligt är min pappa mycket starkare än din pappa! :arsele

För att ge några handfasta exempel.
Har haft en Mille, var helt klart den härligaste hojjen jag ägt, en nöjesmaskin utan like. På den tiden tog det 6 eller om det var 8 veckor att få fram ett kopplingslager när det pajjade. Spelar ingen roll, det var minst 6 veckor mer än vad det tagit att få fram ett motsvarande till en Japs. Hur det funkar idag, ingen aning.
Har även haft en del Jappsmodeller, men den roligaste jag haft var en superbike preppad ZX10, här snakar vi hoj!

Men till det viktigaste, jag var på väg att köpa en speciell modell av hoj, helt oviktigt vilken. Pratade till och med med handlare som hade vissa bekymmer att få fram en sådan hoj. Men efter många om och men visade det sig att det gick att lösa. Bara någon vecka innan leverans lyckades jag provköra en motsvarande modell och min uppfattning gick från förväntan till panik! En helt otrolig hoj, men den passade inte mig över huvud taget! Är mycket glad att ja inte la 100k på en hoj jag inte trivits med, även om det inte behöver betyda att det är en dålig hoj...

Mitt råd är inte mer än ett ord. Provkör! :)

Hoppas du hittar den hoj du trivs med.

/ W

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
I dagsläget hade jag iaf tagit den nya Aprilian med fullspäckat elektronik paket. Traction control, launch control, anti-wheelie........hur fränt är inte det. Jag är helt säker på att dessa tillbehör kommer göra oss vanliga dödliga snabbare på bana......hur mycket nytta det har på gatan kan diskuteras.

Test körning.

[YOUTUBE-ID]tt6CtJnVHP0[/YOUTUBE-ID]

/J

Har haft turen att få testa denna bike på Jerez.. It´s nice ;)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år