1198 eller RSV4 ?? Eller?

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Men du överväger 2 andra italienska maskiner? Där ägarna oftast hänvisar till "charm" när dom ska släta över bristerna :gnissla

Aprilia har haft urkassa reservdelskanaler. Under all kritik. Kolla så det är åtgärdat innan du ens funderar på det :fakta :död

Jag har HÖRT en massa om både italienskt, engelskt, tyskt, japanskt och amerikanskt. När jag HÖR en massa brukar jag lägga det på minnet för att kunna vara uppmärksam på eventuella problem som kan visa sig överrensstämma med fakta. Men jag brukar också ta det jag HÖR med en nypa salt då det inte alltid överrensstämmer med fakta.

Min personliga ERFARENHET av just italienskt begränsar sig till två Ducati som jag kört sammanlagt sju år med. Under denna tid har jag faktiskt inte haft ett enda problem förutom slitdelar och service. Packboxarna i framgaffeln fick bytas på den ena hojen när jag köpte den eftersom föregående yuppieamatör till ägare med alldeles för lite talang och alldeles för mycket vilja vid upprepade tillfällen försökt med wheelies. Men det tycket jag ärligt talat inte man kan beskylla hojens konstruktion för.

Förvisso är mina två Ducati bara ett stickprov i kollektivet av dessa, men min ERFARENHET är i alla fall hitintills en positiv sådan :)

För att svara trådskaparen:

Båda alternativen har ju fått mycket positiva omdömen i pressen. Utan någon egen erfarenhet av dessa tror jag att det är en fråga om tycke och smak varför en provkörning av båda nog är på sin plats. Lycka till :)
 
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag har HÖRT en massa om både italienskt, engelskt, tyskt, japanskt och amerikanskt. När jag HÖR en massa brukar jag lägga det på minnet för att kunna vara uppmärksam på eventuella problem som kan visa sig överrensstämma med fakta. Men jag brukar också ta det jag HÖR med en nypa salt då det inte alltid överrensstämmer med fakta.

Min personliga ERFARENHET av just italienskt begränsar sig till två Ducati som jag kört sammanlagt sju år med. Under denna tid har jag faktiskt inte haft ett enda problem förutom slitdelar och service. Packboxarna i framgaffeln fick bytas på den ena hojen när jag köpte den eftersom föregående yuppieamatör med alldeles för lite talang och alldeles för mycket vilja vid upprepade tillfällen försökt med wheelies. Men det tycket jag ärligt talat inte man kan beskylla hojens konstruktion för.

Förvisso är mina två Ducati bara ett stickprov i kollektivet av dessa, men min ERFARENHET är i alla fall hitintills en positiv sådan :)

Mina inlägg baseras alltid på det jag själv upplevt genom samtal och erfarenheter i depån på otaliga roadracingtävlingar och obeskrivligt många bandagar med arrangören Actionpics.

Jag vidarförmedlar bara det jag upplevt alltså. Italienska hojar har i min värld inte hållt samma prestanda, hållbarhet, reservdelsförsörjning samt allmän kvalitet. Särskilt inte när jag räknar in priset i ekvationen.
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Mina inlägg baseras alltid på det jag själv upplevt genom samtal och erfarenheter i depån på otaliga roadracingtävlingar och obeskrivligt många bandagar med arrangören Actionpics.

Jag vidarförmedlar bara det jag upplevt alltså. Italienska hojar har i min värld inte hållt samma prestanda, hållbarhet, reservdelsförsörjning samt allmän kvalitet. Särskilt inte när jag räknar in priset i ekvationen.

"Upplevt genom samtal" är väl detsamma som "hört"? Fast du skriver iofs inget om "personlig erfarenhet" heller :)

Trådskaparen nämner förvisso inget om det tänkta användningsområdet. Men otaliga roadracingtävlingar och obeskrivligt många bandagar är väl knappast att betrakta som normalt brukande i bemärkelsen att bedöma ett objekts kvalitetsnivå?
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
"Upplevt genom samtal" är väl detsamma som "hört"? Fast du skriver iofs inget om "personlig erfarenhet" heller :)

Trådskaparen nämner förvisso inget om det tänkta användningsområdet. Men otaliga roadracingtävlingar och obeskrivligt många bandagar är väl knappast att betrakta som normalt brukande i bemärkelsen att bedöma ett objekts kvalitetsnivå?

Det är väl just där som kvaliteten på materialet verkligen testas? Håller något bra på banan kommer det hålla milsvida bättre på gatan.. :fakta

Du tror väl inte tillverkarna åker omkring i 50 på fyran på en rak väg för att utvinna hur bra konstruktionen håller?

Jag har aldrig ägt något italienskt pga erfarenheter upplevda av vänner som är sedda på första parkett. Dessa fel innefattar saker som inte "ska" gå sönder och som har hutlöst med tid att få fram som reservdel, om man inte beställer från en farmors kusins polare i uganda som har ett lager i byschan.

Min kawa har 24h reservdelsgaranti. Bra va? Men det behövs knappt så länge jag inte kraschar... :tungan
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Jag har aldrig ägt något italienskt pga erfarenheter upplevda av vänner som är sedda på första parkett. Dessa fel innefattar saker som inte "ska" gå sönder och som har hutlöst med tid att få fram som reservdel, om man inte beställer från en farmors kusins polare i uganda som har ett lager i byschan.

Ok.

Trådskaparens frågeställning gäller Ducati 1198 och Aprilia RSV4. Har nämnda vänner någon erfarenhet av kvalitetsnivån på dessa modeller? Det vore i så fall med största sannolikhet intressant för trådskaparen att ta del av dessa erfarenheter :)
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Ok.

Trådskaparens frågeställning gäller Ducati 1198 och Aprilia RSV4. Har nämnda vänner någon erfarenhet av kvalitetsnivån på dessa modeller? Det vore i så fall med största sannolikhet intressant för trådskaparen att ta del av dessa erfarenheter :)

Det som jag började diskutera var detta:

Har tidigare bara haft rad fyror men fastnade helt för rc8 när jag körde en kompis hoj, men med tanke på kvalité så blir det inte en ktm.

Österrikarna har kvalitet på sina grejer, då ifrågasatte jag varför man funderar på italienska maskiner när dom österrikiska är strukna fastän kvaliteten där är god. Särskilt efter historierna om reservdelarna.

Men fortsätt att hävda att italienarna har lärt sig allt nu, inget är krångligt byggt med dyra serviceintervaller som följd, reservdelspolitiken är super och allt håller som japanska hojar om ni tror att det är så. Jag har sett, hört och bevittnat annat.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Det som jag började diskutera var detta:
Klipp

Jens, det är bara att ge upp.
Man kan inte tala diskutera med fanboys och förvänta sig logiskt tänkande. I brist på objektiva argument så handlar det om "Själen", känslor och sen börjar nån som inte har koll börjar yra om vridmomentet som är så mycket "bättre" ur tvinnar.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jens, det är bara att ge upp.
Man kan inte tala diskutera med fanboys och förvänta sig logiskt tänkande. I brist på objektiva argument så handlar det om "Själen", känslor och sen börjar nån som inte har koll börjar yra om vridmomentet som är så mycket "bättre" ur tvinnar.

Du har nog rätt, jag är bara naiv som tror på omvändelse.. :)
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Men fortsätt att hävda att italienarna har lärt sig allt nu, inget är krångligt byggt med dyra serviceintervaller som följd, reservdelspolitiken är super och allt håller som japanska hojar om ni tror att det är så. Jag har sett, hört och bevittnat annat.

JAG har i alla fall inte hävdat att italienarna har lärt sig allt nu, inget är krångligt byggt med dyra serviceintervaller som följd, reservdelspolitiken är super och allt håller som japanska hojar. Min, förvisso begränsade, personliga erfarenhet av kvalitetsnivån på italienska objekt är däremot hitintills positiv.

Min personliga erfarenhet från mina Ducati är däremot relativt dyra servicekostnader :( Men då jag personligen kör ganska lite med mina hojar är det inget större problem för mig. Ducati 1198 har något lägre servicekostnader(läs: längre serviceintervall), men är troligen fortfarande dyrare än många andra märken. Servicekostnader på Aprilia RSV4 har jag inte den blekaste aning om.
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Min personliga erfarenhet från mina Ducati är däremot relativt dyra servicekostnader :( Men då jag personligen kör ganska lite med mina hojar är det inget större problem för mig. Ducati 1198 har något lägre servicekostnader(läs: längre serviceintervall), men är troligen fortfarande dyrare än många andra märken. Servicekostnader på Aprilia RSV4 har jag inte den blekaste aning om.

Frånsett ventiljusteringarna är inte Ducati skiljer det sig nog inte särskilt mycket i servicekostnader jämfört med de japanska tillverkarnas. Skulle vara att man får byta kamrem ibland, men det är ingen stor kostnad i sammanhanget. Det är de tätare intervallerna mellan just ventiljusteringarna som dödar kalkylen om man kör samma antal mil.

Olja, bromsvätska, däck, bromsklossar och dylikt är nog rätt snarlikt oavsett om man kör en italiensk eller japansk motorcykel. Försäkringen är rätt snarlik också då man tittar på andra aspekter än just inköpspriset. Vikt/effekt förhållandet verkar väga tyngst.

Som konsument bör man nog väga reservdelshållning, service och återförsäljarnät högt. Där ligger alla de italienska tillverkarna i lä. Med det sagt har jag inte haft några problem under alla år med min Ducati. Lyckligtvis finns det en del tokstollar som är villiga att ta risker i livet och prova något utanför normerna. Då kanske man är beredd att tumma på dålig reservdelshållning, service och återförsäljarnät.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Frånsett ventiljusteringarna är inte Ducati skiljer det sig nog inte särskilt mycket i servicekostnader jämfört med de japanska tillverkarnas. Skulle vara att man får byta kamrem ibland, men det är ingen stor kostnad i sammanhanget. Det är de tätare intervallerna mellan just ventiljusteringarna som dödar kalkylen om man kör samma antal mil.

Olja, bromsvätska, däck, bromsklossar och dylikt är nog rätt snarlikt oavsett om man kör en italiensk eller japansk motorcykel. Försäkringen är rätt snarlik också då man tittar på andra aspekter än just inköpspriset. Vikt/effekt förhållandet verkar väga tyngst.

Som konsument bör man nog väga reservdelshållning, service och återförsäljarnät högt. Där ligger alla de italienska tillverkarna i lä. Med det sagt har jag inte haft några problem under alla år med min Ducati. Lyckligtvis finns det en del tokstollar som är villiga att ta risker i livet och prova något utanför normerna. Då kanske man är beredd att tumma på dålig reservdelshållning, service och återförsäljarnät.

Jag vill påpeka att det är Aprilias reservdelshållning som är det jag påpekat. Ducati har jag inte hört någon klaga på just det.
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
En parantes i sammanhanget:

1993 köpte jag en fabriksny Honda VFR750. Efter ett par års dividerande med Honda pga ett knackande missljud i motorn så löstes hojen in av Honda på garantin. Vad vill jag ha sagt med detta då? Jo denna modell har jag HÖRT ska vara i princip oförstörbar. Min personliga ERFARENHET är dock att det inte alltid stämmer.

Därmed inte sagt att hörsägen alltid är fel. Som jag nämnde tidigare så brukar jag lägga det på minnet för att kunna vara uppmärksam på eventuella problem som kan visa sig överrensstämma med fakta.

Ursäkta offtopic :rodnar
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag vill påpeka att det är Aprilias reservdelshållning som är det jag påpekat. Ducati har jag inte hört någon klaga på just det.

Det är lugnt, jag försvarar inte någon tillverkare utan berättar bara utifrån mina egna erfarenheter av italienska bil och mc tillverkare.

I ett tidigare inlägg skrev även jag att jag hört från olika håll att Aprillia och MV Agustas reservdelshållning inte var den bästa. Att folk fått vänta i månader utan att delar dykt upp. Är man medveten om det och tar med det i beräkningarna så fine. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa en MV Agusta trots detta påpekande. Kanske även en RSV4 om den tilltalade mig. Det är ju bara att hoppas på att man skärpt till sig så att båda tillverkarna kan sätta död på ryktesspridningen - helt osann är den inte. Bollen är hos Aprillia och MV Agusta.

Har inga personliga erfarenheter av att Ducati skulle ha dålig reservdelshållning och har inte hört någon annan säga det under alla år så jag får lämna den frågan öppen. Ducati har också försökt med blandad framgång att få tillstånd ett återförsäljare och servicenätverk. Beroende på var man bor i landet bör det inte var något större problem.
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Kul :tummenupp
vet inte hur många det finns i västmanland men jag misstänker att du är Nr1 :tummenupp
hmm och jag som hade tänkt vara först.

och för er som undrar om Aprilias reservdelshållning/kvalité så kan jag efter mer än 15 000 mil garantera att kvalitén är bättre än reservdelshållningen, som tur är.
men nu med nya generalagenten så är förväntningarna stora och dom kommer få jobba i lite uppförsbacke med att först o främst ta död på alla rykten om att reservdelar är obefintliga,, för det är inte sant.
på alla dessa mil så har jag bytt ett lager i kopplingen på min 1:a mille och det var ett strd lager som inte behövde beställas så det var både snabbt o billigt fixat.min 1:a Aprilia körde jag drygt 6000 mil med och behövde inte ens justera ventilerna.
jag köpte min 1:a Aprilia -02 och kan bara säga KÖRGLÄDJE och kvalité.

om Ducce kan jag inte delge några egna erfarenheter utan ser bara hur det ser ut på verkstäderna där duccarna hamnar på service, rembyten/ventiljusteringar etc.

Haha japp! fick bra peng för kawan så why not :D nu har jag nog den enda rsv4 i västerås :Bugar Carro gjorde mig sällskap och hämta pärlan :tummenupp
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
har en "äldre" italiensk hoj,

allting som e bytt har kommit från taiwan eller japan dock
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top