Fjädringen är ju ett vanligt problem på offroadare... den bör inte ta i bottnen då man gungar lite på den! Kan ju kosta lite... Honda CRM och Yamaha DT är andra i samma klass... Lycka till med ditt hojköp!
Cheklista:
Bromsar:
*Kolla så bromskivorna inte är spåriga, misstänkt tunna eller har sprickbildningar måste dessa troligen bytas ut
*Kolla så att bromsslangarna är täta och inte är torra med sprickbildningar
Drivpaket:
*Kuggarna ska inte vara "hajformade"
*Går det att lyfta kedjan mera än några mm från drevet är det troligtvis dags att byta kedja och drev
Lager:
*Styrlager kollar man genom att palla upp hojen eller använda centralstöd om det finns. Ta tag i framgaffeln och dra den fram och tillbaka, till vänster och till höger. Styrningen måste lösa jämnt utan glapp och hack.
*Framhjulets lager kollas genom att ruckla på hjulet i sidled
Motorn:
*Då motorn startar ska den gå igång tämligen omedelbart, annars är någonting lurt. Om tomgången kan det vara ett tecken på att hojen tar tjuvluft eller ett försök att dölja missljud.
*Insugsgummina ska inte vara torra eller spruckna.
*Lyssna efter missljud och att hojen går jämnt utan att rycka, hosta och spotta.
Provkörning:
*Varva ur motorn till rödsträcket och kolla så den drar fint utan att spotta och fräsa?
*Kontrollera så att kopplingen inte slirar eller hugger.
*Kolla styrlager genom att köra rakt framåt. Om hojen drar åt något håll är det troligt att lagret är slut.
Övrigt:
*Se efter så att fjädringens packboxar inte läcker. Det ser man om fjädringens ben är oljiga.