IBA Sverige
Ny medlem
Som man kunnat läsa i en del notiser i MC-Tidningarna, och även i kalendern här på Sporthoj...
https://www.sporthoj.com/forum/calendar.php?do=getinfo&e=749&day=2017-08-18
...så arrangerar vi specialkörningen "125;ans dag" för tredje gången i år.
Nytt för i år är att vi släppt upp kubikgränsen till 175cc dels för att acceptera en del av de kinascooters på 150cc som annars bara ligger på Blocket och skvalpar, och dels för att kanske, kanske locka till oss någon riktig veteranfarbror som ligger och filar på cylindern hos en äkta "lättviktare" - alltså något pre1970 som är reggat på den gamla 75 kg-regeln.
En Silverpil vore kalas att få med ut på rundan!
...och ja, en Guldpil eller Blue Arrow accepteras också; 75 kg hojar får lite slack i bedömningen.
Nytt är också att körningen räknas som "kvalificerad" hos oss - alltså "GOLD"!
Detta innebär också att deltagarna måste vara kvalificerade: det krävs alltså tidigare godkänd körning enligt IBAs statuter för att få starta och köra hela rundan.
Varför?
Jo, detta är en benhård körning med det materialet som skall användas, och man har nytta av att veta vad som krävs för ett dygn med MC.
Vi kan också att använda oss av mer landsväg passande för 125or än tidigare med erfarna Ironbuttförare med i gruppen.
Förare som fullföljer på en hoj om 110cc eller mindre tas in i en ytterst exklusiv krets av Ironbuttmedlemmar:
Dom klassas som Not Right Riders! Finare än så blir det knappast.
Någon som nappar?
Lita på det! Vi får ofta höra att man inte "kan" köra Ironbuttkörning på riktig sporthoj. Det handlar om körställning, att knäna tar stryk, att ryggen ger upp, att den lagliga farten lägger all vikt på handlederna eftersom rätt luftkudde inte infinner sig och... ... ja, det är ingen hejd på förklaringarna.
En som inte tror på det snacket ställer upp med en genuin sporthoj:
En Reiju RS 49cc - en trimmad moppe, intagen och registrerad som MC.
1000 miles, klistrad mot tanken, motorn på fulla varv och föraren spelandes på växlarna i varje motlut för att pressa ut max ur maskinen.
Kan det blir så mycket sportigare...?
7 hästkrafter har föraren till sitt förfogande. Vid starten...
Värst?
Ja, kubikmässigt, men den Peugeot Speedfight 100 som anmält sig har visserligen hela 9 hästar, men man sitter rakt upp och ner på scootern och tar all vind.
...och hur det skall gå för killen på den indiska Honda SCV100 Lead med 6,9 hästar undrar nog de flesta.
Så ser det ut, och en massa standard 125r också, så klart. Nya och veteraner, samt lite andra hang-arounds på hojar som egentligen inte kvalar in på just detta arrangemanget, men som kör med i vårt tempo och landar en alldeles vanlig SaddleSore 1000 tillsammans med oss.
Nyfiken på att kika på spektaklet?
Vi kommer att presentera både rutt och passagetider senare i sommar. Passa på att kolla när vi drar förbi, eller kör med del av sträckan och känn stämningen.
Sugen på att själv delta?
Då gäller det att du kör en vanlig Ironbuttkörning först, på vilken slags hoj som helst - och att du hinner få den godkänd innan start.
Läs mer här: https://www.sporthoj.com/forum/calendar.php?do=getinfo&e=749&day=2017-08-18
och hör av dig på mailadressen om du har frågor.
Välkomna!
https://www.sporthoj.com/forum/calendar.php?do=getinfo&e=749&day=2017-08-18
...så arrangerar vi specialkörningen "125;ans dag" för tredje gången i år.
Nytt för i år är att vi släppt upp kubikgränsen till 175cc dels för att acceptera en del av de kinascooters på 150cc som annars bara ligger på Blocket och skvalpar, och dels för att kanske, kanske locka till oss någon riktig veteranfarbror som ligger och filar på cylindern hos en äkta "lättviktare" - alltså något pre1970 som är reggat på den gamla 75 kg-regeln.
En Silverpil vore kalas att få med ut på rundan!
...och ja, en Guldpil eller Blue Arrow accepteras också; 75 kg hojar får lite slack i bedömningen.
Nytt är också att körningen räknas som "kvalificerad" hos oss - alltså "GOLD"!
Detta innebär också att deltagarna måste vara kvalificerade: det krävs alltså tidigare godkänd körning enligt IBAs statuter för att få starta och köra hela rundan.
Varför?
Jo, detta är en benhård körning med det materialet som skall användas, och man har nytta av att veta vad som krävs för ett dygn med MC.
Vi kan också att använda oss av mer landsväg passande för 125or än tidigare med erfarna Ironbuttförare med i gruppen.
Förare som fullföljer på en hoj om 110cc eller mindre tas in i en ytterst exklusiv krets av Ironbuttmedlemmar:
Dom klassas som Not Right Riders! Finare än så blir det knappast.
Någon som nappar?
Lita på det! Vi får ofta höra att man inte "kan" köra Ironbuttkörning på riktig sporthoj. Det handlar om körställning, att knäna tar stryk, att ryggen ger upp, att den lagliga farten lägger all vikt på handlederna eftersom rätt luftkudde inte infinner sig och... ... ja, det är ingen hejd på förklaringarna.
En som inte tror på det snacket ställer upp med en genuin sporthoj:
En Reiju RS 49cc - en trimmad moppe, intagen och registrerad som MC.
1000 miles, klistrad mot tanken, motorn på fulla varv och föraren spelandes på växlarna i varje motlut för att pressa ut max ur maskinen.
Kan det blir så mycket sportigare...?
7 hästkrafter har föraren till sitt förfogande. Vid starten...
Värst?
Ja, kubikmässigt, men den Peugeot Speedfight 100 som anmält sig har visserligen hela 9 hästar, men man sitter rakt upp och ner på scootern och tar all vind.
...och hur det skall gå för killen på den indiska Honda SCV100 Lead med 6,9 hästar undrar nog de flesta.
Så ser det ut, och en massa standard 125r också, så klart. Nya och veteraner, samt lite andra hang-arounds på hojar som egentligen inte kvalar in på just detta arrangemanget, men som kör med i vårt tempo och landar en alldeles vanlig SaddleSore 1000 tillsammans med oss.
Nyfiken på att kika på spektaklet?
Vi kommer att presentera både rutt och passagetider senare i sommar. Passa på att kolla när vi drar förbi, eller kör med del av sträckan och känn stämningen.
Sugen på att själv delta?
Då gäller det att du kör en vanlig Ironbuttkörning först, på vilken slags hoj som helst - och att du hinner få den godkänd innan start.
Läs mer här: https://www.sporthoj.com/forum/calendar.php?do=getinfo&e=749&day=2017-08-18
och hör av dig på mailadressen om du har frågor.
Välkomna!