125;ans dag 2018: Ironbutt på en moped, går det?

IBA Sverige

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2014
Ort
Sverige
Hoj
All sorts
Som man kunnat läsa i en del notiser i MC-Tidningarna, och även i kalendern här på Sporthoj...

https://www.sporthoj.com/forum/calendar.php?do=getinfo&e=749&day=2017-08-18

...så arrangerar vi specialkörningen "125;ans dag" för tredje gången i år.

Nytt för i år är att vi släppt upp kubikgränsen till 175cc dels för att acceptera en del av de kinascooters på 150cc som annars bara ligger på Blocket och skvalpar, och dels för att kanske, kanske locka till oss någon riktig veteranfarbror som ligger och filar på cylindern hos en äkta "lättviktare" - alltså något pre1970 som är reggat på den gamla 75 kg-regeln.

En Silverpil vore kalas att få med ut på rundan!

E1DDtZZ.jpg


...och ja, en Guldpil eller Blue Arrow accepteras också; 75 kg hojar får lite slack i bedömningen.

Nytt är också att körningen räknas som "kvalificerad" hos oss - alltså "GOLD"!

2PCBBRS.jpg


Detta innebär också att deltagarna måste vara kvalificerade: det krävs alltså tidigare godkänd körning enligt IBAs statuter för att få starta och köra hela rundan.

Varför?
Jo, detta är en benhård körning med det materialet som skall användas, och man har nytta av att veta vad som krävs för ett dygn med MC.

Vi kan också att använda oss av mer landsväg passande för 125or än tidigare med erfarna Ironbuttförare med i gruppen.

Förare som fullföljer på en hoj om 110cc eller mindre tas in i en ytterst exklusiv krets av Ironbuttmedlemmar:

vdKu7KQ.jpg


Dom klassas som Not Right Riders! Finare än så blir det knappast. :dummer

Någon som nappar?
Lita på det! Vi får ofta höra att man inte "kan" köra Ironbuttkörning på riktig sporthoj. Det handlar om körställning, att knäna tar stryk, att ryggen ger upp, att den lagliga farten lägger all vikt på handlederna eftersom rätt luftkudde inte infinner sig och... ... ja, det är ingen hejd på förklaringarna.

En som inte tror på det snacket ställer upp med en genuin sporthoj:

MheVG8I.jpg


En Reiju RS 49cc - en trimmad moppe, intagen och registrerad som MC.
1000 miles, klistrad mot tanken, motorn på fulla varv och föraren spelandes på växlarna i varje motlut för att pressa ut max ur maskinen.
Kan det blir så mycket sportigare...?

7 hästkrafter har föraren till sitt förfogande. Vid starten...

Värst?

Ja, kubikmässigt, men den Peugeot Speedfight 100 som anmält sig har visserligen hela 9 hästar, men man sitter rakt upp och ner på scootern och tar all vind.
...och hur det skall gå för killen på den indiska Honda SCV100 Lead med 6,9 hästar undrar nog de flesta.

Så ser det ut, och en massa standard 125:eek:r också, så klart. Nya och veteraner, samt lite andra hang-arounds på hojar som egentligen inte kvalar in på just detta arrangemanget, men som kör med i vårt tempo och landar en alldeles vanlig SaddleSore 1000 tillsammans med oss.

Nyfiken på att kika på spektaklet?
Vi kommer att presentera både rutt och passagetider senare i sommar. Passa på att kolla när vi drar förbi, eller kör med del av sträckan och känn stämningen.


Sugen på att själv delta?
Då gäller det att du kör en vanlig Ironbuttkörning först, på vilken slags hoj som helst - och att du hinner få den godkänd innan start.

Läs mer här: https://www.sporthoj.com/forum/calendar.php?do=getinfo&e=749&day=2017-08-18

och hör av dig på mailadressen om du har frågor.

Välkomna!
 

IBA Sverige

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2014
Ort
Sverige
Hoj
All sorts
Ja, då gäller det.

Från klockan 03:00 öppnar startfönstret i morgon.
Det är fritt val att starta mellan 03:00 och 04:00, men det verkar som de flesta går iväg tidigt.

Starten går från Salatullen, Enköping och första obligatoriska stopp blir Circle K i Sveg.
Snabbt hopp till OKQ8 Östavall, och sedan långt ben med fritt vägval ner tillbaka till starten Circle K Salatullen.

Japp - fritt vägval. De snabbare med mycket "R" i modellbeteckningarna verkar snacka om att gå ut på E4 en bit och blåsa ur sina fulleffekts tvåtaktare på 120-sträckorna.

De små Hondorna, SCV 100 Lead har inte så mycket att hämta där ute. Dom verkar satsa på den kortare sträckan ner via Kilafors, Sandviken och krångla med vägbyten istället.

Halvvägs vid Enköping kan man välja om man skall pausa vid pensionatet, eller hänga med de andra ut på nattvarvet.
Bilisten Kristinehamn, Circle K Österängen / Jönköping innan tråkvägen tillbaka tar vid.

E4an är sannerligen inte kul. Med 125a...
Men, vad skall man göra? Gamla 125or - eller nya, har inte världens bästa ljus, och bilister som inte ens orkar blända av gör färden på mindre vägar obehaglig och farlig.
Viltstängsel och mötesseparation med breda vägar är trots allt bättre än "roliga vägar" på natten.

Mer än hälften av de startande har extrabelysning - bakåt, för att minska risken att bli överkörd bakifrån av någon facebookande bilist.

Circle K Järva Krog, och sedan målgång på Circle K Salatullen Enköping.


Galet? Ja visst!
Detta är en utmaning även för de mest erfarna bland våra medlemmar.
Kan man få en 125a att hålla en 1000-miles körning?
En hundrakubikare?
En 50-kubikare...?

Som ni sett finns det en 50 cc sporthoj med i startfältet. Tvåtaktare.
Håller den?
Scooters med bara 5 kW? Når dom ens det nödvändiga snittet i toppfart?

Den som tycker att sådant här är kul kan följa med oss på nätet.
Här är en "location page" som visar flera av deltagarnas positioner under.

https://spotwalla.com/locationViewer.php?id=465


Förutsättningen för att synas på sidan är att man har en "spot"-sändare som går direkt mot satellit, eller en app i sin telefon; SW-connect eller Bubbler.

Somliga har det på denna körningen, andra inte.

Den som vill ut och köra med en stund, eller stå vid mackarna och kolla på spektaklet är hjärtans välkommen ut och heja på.

Tänk bara på att det finns ett lagg på Spotwallasidan om ca 10-20 minuter.

...och att kanske inte alla deltagare har tid att stanna och snacka.
Dett är en tuff körning!

Och innan någon börjar oja sig allt för mycket:
Denna körningen räknas som "kvalificerad" i våras statuter, vilket innebär att man måste vara medlem sedan tidigare = redan ha godkända körningar.
Det finns medlemmar som startar i natt med mer än 20 godkända Ironbuttkörningar!
Fler än 30 godkända körningar!!
Fler än 40 godkända körningar!!!

Knäppt? Tja, flera är ute efter att få lov att bära titeln "Not Right Rider" genom att köra så smått som möjligt, så - ja, det är ganska knäppt.
Men roligt! Vansinnigt kul. Faktiskt!

Killen bakom markeringen MLU kör en wicked TDR 125. Den är svår att missa...

Dg och HAM kör var sin Honda SCV 100 Lead. Dom som kört en sådan vet vad dom går för-
...och undrar vad dom gör här.

Den lilla Reiju 50-kubikaren döljer sig bakom JLO och ???* vill jag minnas är en hyfsat ny CBR 125.

Bakom BB finns en Indian Enfield. Inte 125 direkt - mer än ur toppfarts- och hållbarhetsperspektiv.
Mer då?* Ja, någon TZR, en CBF - lite allt möjligt.
Känd MC-handlare på en Peugeot Speedfight II, vad sägs om det?
Japp - moppescootern, fast med 100cc motor.


Önska oss lycka till hörrni!
 

IBA Sverige

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2014
Ort
Sverige
Hoj
All sorts
Summering:

Det var hårt. Hårdare än väntat.
Hela 6 ekipage bröt med antingen haverier eller helt enkelt för att valet av hoj inte erbjöd möjligheten att hålla den snittfart som krävs. I verkligheten, ute på vägen. Vägen är skoningslös.

Med de små gränsfallscyklarna kan man testa sig blå hemmavid och tycka att allt funkar kalas.
Under en verklig Ironbuttkörning? Not so much.

De båda piloterna på dom indiskbyggda småscootrarna Honda SCV 100 Lead insåg båda var och en för sig, med 10 mil emellan sig att detta håller inte.
Dygnssnittet för en Saddlesore 1000 behöver ligga på 67,4 km/h för att ekvationen avstånd/tid skall hålla.
Men, när det är svårt att hålla det ens det rörliga snittet i den nivå där det totala dygnssnittet skall ligga så är det bara att bryta ihop och komma igen.

Båda blyslädarna bröt med hedern i behåll. Dom kämpade sig igenom dagsetappens bedrövliga regn, körde alla punkterna som hörde till just dagsetappen och tog sig tillbaka till pensionatet för egen maskin - men i förtid.
Båda är övertygade att det skall gå att landa en Ironbuttkörning på just en sådan hoj. Det gäller bara att hitta nyckeln.
Andra är övertygade att det är lösa skruvar som behöver lokaliseras...


Handlarens kittade Speedfight är den första som lämnar in:
Bränsleförsörjningsproblem redan ute på E4an söder om Gävle. 120-sträckan ni vet...** Yippie...
Bärgad och hämtad hit till BaseCamp av vårt eget renhållningsfordon - sweepbilen med skamkärra.
Den snubben fick fortsätta jobba under kvällen:

Den lilla Reijun skar/nöp/blåste hål i kolven på sedvanligt tvåtaktsvis mellan Mariestad och Skövde.
Sweepbilen först dirigerad dit, men operationen avblåstes. Ägaren känner folk överallt, så han ordnade nattkvarter åt sig själv och hojen alldeles i närheten, och hoppar idag upp bak på en hoj som skall upp till dessa trakter med anledning av Mälaren Runt. På så vis kan han vara med på kvällens fest ändå.

Marko med den Hello Kitty-kittade TDRen blåser hål i kolven utanför Arboga och kvällens sista haveri sker bara 6 suuura mil från målet. Det är en indisk Enfield som är med lite ad hoc-igt på just denna körning.
En stötstång som går av. Inte reparerbart på plats - inom tidsfönstret, alltså.
Den grejade 155 av 161 nödvändiga mil. Close, but no cigarr.

Ingen hinner plåta något vettigt under en sådan här körning, men här är en ögonblickbild:

qgZrhlC.jpg


Man vet att man kör igenom små samhällen när en mötande distributionsbil svänger över på fel sida, möter dig, ställer sig tvärs över vägen och börjar backa till en lastbrygga.
Snittet!!!

Marko meckar halvljus vid halvvägstankningen:
w1DnBZ8.jpg


En timme senare är det färdigkört.

Lite bilder från parkeringen nu på morgonen:

TDMen är lite androgynt custad:

9gk3vqs.jpg


Manligt mattsvart, med rosa accentdetaljer.

91UeLRd.jpg


Finsk flagga är i vissa kretsar den yttersta manlighetssymbolen - flankerad av Hello Kitty-stickers.
Gulligt!

'
t4e8zBe.jpg


TZR -91 Fullföljde inom tidsramen. ...trots Belgardadekaler.
"Strypt till 11 kW" säger ägaren.
"Nä nä nä" säger vi andra som blivit omkörda av monstret. Gång på gång...
Kan behöva slipa på tankstoppen, om man säger.


Handlarens Speedfight.

7Mc1mhM.jpg


Bröt med bränsleproblem. Men inte brist på soppa!

n3f1th8.jpg


Hjälmfacket är ombyggt med 7 liter extratank som är kopplat till vanliga systemet - för att kunna sträcka ut etapperna mellan tankstopp.


Indian Enfield

Js1a34A.jpg


Kronans isokärl som packväskor. BP-dunken är kopplad till bränslesystemet av samma anledning som ovan.
Bröt han med.

Sweet sweet NSR! Kolla in NS-gälarna.

Oh04mvG.jpg


Sådana +30 hästare erbjöds tonåringarna då, innan 11 kW-sabotaget.
Ägaren är en av få som lyckats spränga en motor tidigare, under pågående IBA-körning - men ändå få körningen godkänd! Det gäller att vara påläst och se möjligheter istället för problem när maskinen smälter ihop.

Killen har tidigare arbetspendlat mellan Borås och Göteborg på både SCV 100 Lead, CBF och andra småhojar.
"Man kan ha mycket nytta av 100-bussen även utan månadskort"
NSRen fullföljde i natt utan problem.



CBF 125

C9HRvOC.jpg


Fullföljde. Denna hojen är ägarens Daily Commuter. Extraljus, highway-pegs och Acerbis eleganta 6-liters häcktank.



Blysläde

JiDoSSn.jpg



5.1 kW klarade inte riktigt uppgiften denna gång.
Ingen är egentligen förvånad. Mer än de två optimisterna som drog hit varsin för att köra på.
Dessa två sitter nu och skissar på hur man skall tvinga dessa små söta indiska husbilsaccessoarer att rulla full pull 1000 miles inom 24 timmar. Det SKALL gå.

Trimning diskuteras, större extratankar, optimala slingor med bara medvind.
Ingen nämner potentialen med att banta av några kilo på respektive förare...



Så kan det se ut och låta i glada vänners lag.
Trots 160 mil i natt står de som fortfarande har hojar kvar att köra på nu redo att glida bort till motorbanan i Eskilstuna och kolla på spektaklet där under Mälaren Runt.

Ingen skäms över att köra 125-a! Tvärt om; det är med stolthet man ger sig iväg.
En 125 kan! Kan så mycket mer än vad folk tror.
Alla har vi större, modernare hojar i garaget - de flesta av oss massa olika hojar.
Men, tusan vet om man inte har roligast på en 125a!

Pröva på själv! 0m tre år kör vi igen! 2020 kommer 125ans dag tillbaka, och då med liiite annorlunda upplägg.

Var med! Gillar du udda hojar, omöjligheter och kul folk så håll koll och ta kontakt!

Ironbutt Sverige
gm
Hampe / notrightrider


Nu skall vi ut och köra igen!
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bra skrivet (som vanligt) Hampe!

Inte utan att man blir lite sugen att prova på, men jag inser att det riktiga inträdet i gubbåldern (IBA-körning) bör göras med en större hoj först, det här är ju next level av utmaning.


Buy quality, cry once
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top