125 eller vänta till Mellanklassen?

MightyLuvan

Drömmare
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Zündapp CS50 <-- Kvallite
Hej
Står inför ett moraliskt dillemma, antingen väljer jag en 125:a till våren eller så väntar jag ett extra år och köper en Mellan.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
dum fråga!. :fatta! köp en gammal heck om du inte vill gå back på köpet. Klart du ska köra hoj!. ett år är mycket!. :rolleyes: ne men seriöst.. du missar en hel del!. om så på en 125a så är det hur kul somhällst.

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
philsson skrev:
dum fråga!. :fatta! köp en gammal heck om du inte vill gå back på köpet. Klart du ska köra hoj!. ett år är mycket!. :rolleyes: ne men seriöst.. du missar en hel del!. om så på en 125a så är det hur kul somhällst.

125a tiden va ju skitskoj.. :tummenupp mobba alla polare som åkte moppe.. :rolleyes:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Fluxir skrev:
125a tiden va ju skitskoj.. :tummenupp mobba alla polare som åkte moppe.. :rolleyes:
det jag aldrig förstod var att folk köpte mopeder för över 20k när de kunde köpt sig en 125a för 5 papp som går bättre.. är verkligen körkortet så jobbigt?. :3freak

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Nej inte alls krångligt.
Tog varken kör eller teori lektioner.
Tränade lite på datorn och läste 1 bok me frågor.
Körningen är ju inte oftast direkt problemet då en 125a är i stort sett lika lätt att hantera som en moppe.

Tror det gick på sammanlagt: 860 kr lr nått sånt.
inte helt säker på va de kostar.

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Jag hade inte väntat.. Se det som extra träning innan du köper en R1 eller nått :tummenupp

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Köp en offroad 125:a så kan du köra höst, vinter och vår med....

Det är inget att tveka på.

Fluxir

Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
philsson skrev:
det jag aldrig förstod var att folk köpte mopeder för över 20k när de kunde köpt sig en 125a för 5 papp som går bättre.. är verkligen körkortet så jobbigt?. :3freak

jag fegade å tog faktiskt endel körlektioner, körkortet gick på sammanlagt 7000kr, fast då slutade det med att ja körde upp privat iaf, å klarade det på första försöket. :)

det där du snackar om att "folk" köper moppar för över 20k.. det är väl ofta så att det är föräldrarna som köper till ungarna. dumt, javisst, men det är ju inte lika farligt.. :rolleyes: asfalten är ju inte lika hård när man åker moppe.. :fatta!

MightyLuvan

Drömmare
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Zündapp CS50 <-- Kvallite
okej då kanske det blir 125 om jag inte köper Snöskoter till vintern. sen har jag hört att det blir billigare att ta Begränsad när man har Lättmc stämmer detta?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
MightyLuvan skrev:
okej då kanske det blir 125 om jag inte köper Snöskoter till vintern. sen har jag hört att det blir billigare att ta Begränsad när man har Lättmc stämmer detta?
på sätt och vis. Du lär för de första tränat en hel del med den lätta och behöver därför inga lektioner ;) + att du redan isf har teorin och den behöver du inte göra om. :tummenupp

Fluxir

Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
philsson skrev:
på sätt och vis. Du lär för de första tränat en hel del med den lätta och behöver därför inga lektioner ;) + att du redan isf har teorin och den behöver du inte göra om. :tummenupp

jag gjorde så, samma sak med bil, det blir lättare då man fått trafikvanan av MCn,

klart du ska ha mc, men kör inte olagligt, det är det ingen annan här som gör. :fakta :hihi

Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Honda XL600R -83
Bonniers Trafikskola är helt ok, men det tar dig inte hela vägen (men rätt nära).

Sedan tycker jag att du ska ta din 125:a,
och se det som förstudie inför tung och bil (notera att mellan är också bara ett mellansteg....)

Det som man behöver när man tar körkort är trafikvana!

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
r6-02
MightyLuvan skrev:
Hej
Står inför ett moraliskt dillemma, antingen väljer jag en 125:a till våren eller så väntar jag ett extra år och köper en Mellan.

jag tog A1kort i år bara för att jag ville hinna köra så mycket som möjligt. Man får ju trafikvana och kan ta mellan ganska enkelt sen. Själv så har jag väl ca 2 veckor på mig att köra mellan innan snön kommer. Så om jag var du skulle jag ta och köpa en lätt. Du kan ju alltid sälja den sen och skaffa mellan, man förlorar inte så mycket på det och tänk på hur skoj du kan ha det

EDIT:

Freddola skrev:
Körningen är ju inte oftast direkt problemet då en 125a är i stort sett lika lätt att hantera som en moppe.

inte i alla fall, pröva köra krypkörningsbanorna med en nsr och en k50 så är det stor skillnad

Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Jag har två månader på mig, att läsa teori (knappt börjat) göra teoriprovet och att köra upp.

Hmm, får se om man hinner :)

Kan tilläga att jag har ingen trafik/körvana alls.

jep84

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
gammelsukka
mellan e kul en vecka.. sen e de på tok för slött!!.. kul det låter va?=)

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras