125 Enduor 2-takt

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
125 Enduro 2-takt

Hej är ny här men snart närmar sig tiden för den första riktiga mc:n :) .
Ska använda den som transportmedel och lite lek. :tungan

Meb så är det såhär, jag vill ju ha nått som jag kan dra irriterande moppepojkar med. Så den ska inte gå för slött (strypt).
Kan tänka mig att det då är 2-takt som gäller?

Sen är det så att enduro står mig varmt.
Finns det nån sjyst 2-takt enduro-motard för runt 20 000kr?

Har sökt en delmen inte riktigt hittat bra svar.

MVH // Erik :yoparty

Last edited:

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Strypning är ju givet. Det är lag på det.

Leta efter en lite äldre ktm exc 125. Men för 20 papp får du nog inga motardhjul på köpet.

Välkommen förresten :)

samuelahlin

Medlem
Gick med
19 May 2009
Hoj
bmw m1000r
oavsett vilken 125 du har drar du i stort sätt alla irriterade moppetöntar som finns... men det finns vissa som har lite värre mopeder och då är ju som du säger 2-takt det bästa och det hetaste 125 du kan ha om det gäller motard/enduro är en KTM exc dom har ju varit endurosar/crossar förr så dom har ju 45 hästar på veven :) (ostrypt) och då kan du lätt dra alla bilar också. MEN desto mer hk desto oftare kolv dyten :huvet och den drar nog en liter milen också sen kostar dom 40k+ också :huvet
finns en 04 aprilia för 22k på blocket.... inget vidare snygg men...

Last edited:

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
oavsett vilken 125 du har drar du i stort sätt alla irriterade moppetöntar som finns... men det finns vissa som har lite värre mopeder och då är ju som du säger 2-takt det bästa och det hetaste 125 du kan ha om det gäller motard/enduro är en KTM exc dom har ju varit endurosar/crossar förr så dom har ju 45 hästar på veven :) (ostrypt) och då kan du lätt dra alla bilar också. MEN desto mer hk desto oftare kolv dyten :huvet och den drar nog en liter milen också sen kostar dom 40k+ också :huvet
finns en 04 aprilia för 22k på blocket.... inget vidare snygg men...

Den på blocket är ju ganskaok , med dekaler på och lite sånt, men sitter det samma motor på den som på en aprilia rs racing? :va
För visst ska en sånn flytta på sig ganska bra? :p
Om man skulle köra ostrypt.
Blir kolvbytena m,m, mycket täta då?

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Jag skulle inte råda dig att köpa en endurohoj för 20k och sedan använda den som transportmedel, men det är jag

Risken är ganska stor att du har ett gäng höga kostnader på väg när du skaffar den och sedan är den normala "hålla igång"-kostnaden onödigt hög för gatåka.

Kolla på något lite mer gatanpassat, RS har väl vettiga intervaller och skaplig effekt (långt mer än det vanliga moppefjunet då en strypt 125a drar ifrån dom) men är det enduro/motard du är ute efter rekommenderar jag offroad eller gatmotard.
Aprilia MX, Honda CRM, Yamaha DT m.fl.

BTW så låter 45 hästar lite väl optimistiskt :tungan

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
sporthoj is the way to go! :)

den är både bra som bruksmoped och som racing moped om du vill köra som en galning på vägarna ;)

nackdelen är väl om man inte gillar sitta på en sån eller om man vill köra mycket grusväg,
En aprilia rs eller cagiva mito duger minst lika bra och en sån kan du få för 15-16 000,
Dom nyare rs:en och miton:a kostar dock runt 40-50

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Ett Ärligt mennat om än tråkigt visdomsord från en som varigt där.

köp INTE en enduro fök 20k å kör gata med, vist sjukt kul när det håller men det gör det inte..

Körde crm tröttna->köpte billig enduro->kul som fan 3h->skar->kul som fan 2½h skar-> såldes med total kostnad av 4500/ kör timme->fortsatte köra crm, slöare å tyngre men jag kunde köra med polarna å använda den som transport iaf.

sporthoj is the way to go! :)

den är både bra som bruksmoped och som racing moped om du vill köra som en galning på vägarna ;)

nackdelen är väl om man inte gillar sitta på en sån eller om man vill köra mycket grusväg,
En aprilia rs eller cagiva mito duger minst lika bra och en sån kan du få för 15-16 000,
Dom nyare rs:en och miton:a kostar dock runt 40-50
Förutom att när du ramlar eller tappar den så kostar det som ett cylinderbytte..

Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många

köp INTE en enduro fök 20k å kör gata med, vist sjukt kul när det håller men det gör det inte..

Körde crm tröttna->köpte billig enduro->kul som fan 3h->skar->kul som fan 2½h skar-> såldes med total kostnad av 4500/ kör timme->fortsatte köra crm, slöare å tyngre men jag kunde köra med polarna å använda den som transport iaf.

Förutom att när du ramlar eller tappar den så kostar det som ett cylinderbytte..
Jag körde drygt 500 problemfria mil med min husqvarna :tungan

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
okej , kan någon samanfatta det ni har sagt, ska jag skippa enduro helt? Det är ju inget krav med 2-takt. jag bor heller inte i stan, bor i ett litet samhälle med 1 mil till plugget.

Varför skulle en endurohoj hålla sämre än en racer? är ju inte nån gatreggad cross jag är ute efter.

// Erik

fredda11

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
yamaha dt 125r 2005
köp istället en offroad (inte enduro) typ dt, kdx mf
har själv en dt som går bra har dock inte kört mycket (har inte kortet än)
och på sånna är det ju myckeeetttt längre service intervaller tack vare att de är mer gjorda för att gå på väg.:)

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
okej , kan någon samanfatta det ni har sagt, ska jag skippa enduro helt? Det är ju inget krav med 2-takt. jag bor heller inte i stan, bor i ett litet samhälle med 1 mil till plugget.

Varför skulle en endurohoj hålla sämre än en racer? är ju inte nån gatreggad cross jag är ute efter.

// Erik

För att endurohojen har en trimningsgrad som inte är allt för långt ifrån en cross och därmed slits på det sättet.
Har du hittat någon 125cc enduro 4t eftersom du säger att 2t inte är något krav?

Offroad går dock bra så kika efter det kanske?

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00

ramla/tappa den fan inte då ;)

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
För att endurohojen har en trimningsgrad som inte är allt för långt ifrån en cross och därmed slits på det sättet.
Har du hittat någon 125cc enduro 4t eftersom du säger att 2t inte är något krav?

Offroad går dock bra så kika efter det kanske?

Kan någon dra en klar beskrivning på et typisk enduor och en typisk offroad? :p

Nä 4takt funkar ju det med ;P , men vill ja ha rikligt med körglädje :yoparty

Vad för pluggar sitter det på 4taktarna:p?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Kan någon dra en klar beskrivning på et typisk enduor och en typisk offroad? :p

Nä 4takt funkar ju det med ;P , men vill ja ha rikligt med körglädje :yoparty

Vad för pluggar sitter det på 4taktarna:p?
Enduro: WR, EXC, EC

Offroad: DT, CRM

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Så fort du köper en fyrtaktare försvinner vartenda litet problem med underhåll garanterat ;) Men de blir ju mindre pulver tyvärr...

MEN hittar du en med 4t 4 ventil och vätskekyld så är det så bra som det kan bli och dom käkar upp en moped utan problem.

Jag åkte ifrån moppepojkar med min gamla senda baja ( slö som fan ).

Kolla om du kan få tag i Derbis nya DRD racing 125 ( den enda motard/ offroad jag vet som har 4t 4v som inte ser ut som skit ). Den har allt jag skrev om och full effekt till skillnad mot tvåventilade fyrtaktare.

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Okej, hur är det med beta rr 125 sm ? Den ser riktigt trevlig ut, min bror har haft en beta rr 50 07 och har själv sett vilken fin hojj det är, men är det också nått som pajjar ?

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Okej, hur är det med beta rr 125 sm ? Den ser riktigt trevlig ut, min bror har haft en beta rr 50 07 och har själv sett vilken fin hojj det är, men är det också nått som pajjar ?

Har för mig att Beta har den gamla yamahamotorn, dvs luftkyld 2v 11hk.

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Okej,

Men vilka SM hojjar rekomenderar ni, som det går att få ur lite kräm men som håller för en hel del.:p

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...