125 köpes?

coffe_aerox

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Ort
jönköping
Hoj
honda
Hej jag tänker köpa en lätt mc, så nu till min fråga
vilken tycker ni jag ska köpa?
Och kan man trimma den?
Vilken hemsida finns det trimm?


Mvh coffe
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
coffe_aerox skrev:
Hej jag tänker köpa en lätt mc, så nu till min fråga
vilken tycker ni jag ska köpa?
Och kan man trimma den?
Vilken hemsida finns det trimm?


Mvh coffe
Kolla HÄR

BTW min är till salu, toppat den till 170 ;)
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Du får inte köpa min 125a. :tungan

Men ja, det går att trimma dom. :) :hihi
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
coffe_aerox skrev:
Hej jag tänker köpa en lätt mc, så nu till min fråga
vilken tycker ni jag ska köpa?
Och kan man trimma den?
Vilken hemsida finns det trimm?


Mvh coffe


Säger ordet SÖK dig något?

Sen verkar det som dom FLESTA moppeåkare inte inser att 15 häst i stället för 8 hästar, eller vad en moderat(Mej inte jag mennar inte partiet.) trimmad moppe har, faktiskt gör stor skilnad, om man inte vänjer sig vid det först. Utan direkt drar strypningarna så att man får ca 30hk (ca 3 gånger så stor kraft som i moppen som ni är vana vid.) så kan ingen i världen påstå att ni kan hantera det. (Nej inte du heller.) att säga ja men jag har ju kört si och så många timmar på örskolans hoj, det är bara att lura sig själv för inbilla mig inte att ni inte kommer dra på mer på öppen landsväg än i körskolan, lägga ner mer och ta kurvorna i högre fart på krokiga vägar etc etc plus att dom flesta körskolor har honda xl125r som övnings hoj den har bata 10 hästar så skilnaden mellan den och en avstrypt "sporthoj" är väldigt stor specielt karaktären och gassvaret, och väldigt olikt från offroad hojar som crm också.

så mitt råd är kör ett halvår eller typ 3-400 mil strypt. innan ni avstryper/trimmar.

// bara lite råd från en som själv gått i fällan..
 
Last edited:

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
prulle skrev:
Säger ordet SÖK dig något?

Sen verkar det som dom FLESTA moppeåkare inte inser att 15 häst i stället för 8 hästar, eller vad en moderat(Mej inte jag mennar inte partiet.) trimmad moppe har, faktiskt gör stor skilnad, om man inte vänjer sig vid det först. Utan direkt drar strypningarna så att man får ca 30hk (ca 3 gånger så stor kraft som i moppen som ni är vana vid.) så kan ingen i världen påstå att ni kan hantera det. (Nej inte du heller.) att säga ja men jag har ju kört si och så många timmar på örskolans hoj, det är bara att lura sig själv för inbilla mig inte att ni inte kommer dra på mer på öppen landsväg än i körskolan, lägga ner mer och ta kurvorna i högre fart på krokiga vägar etc etc plus att dom flesta körskolor har honda xl125r som övnings hoj den har bata 10 hästar så skilnaden mellan den och en avstrypt "sporthoj" är väldigt stor specielt karaktären och gassvaret, och väldigt olikt från offroad hojar som crm också.

så mitt råd är kör ett halvår eller typ 3-400 mil strypt. innan ni avstryper/trimmar.

// bara lite råd från en som själv gått i fällan..

Till dej som startade tråden.

Köp 4-takt om du vill komma nånstans säkert och slippa ha med dig 5 kolvar under cutsen.

Köra strypt 125a 2 takt är som att köra trimmad moppe. Köra ostrypt 2 takt är kul ett tag, till resten av omvärlden utom dej själv tycker den låter värre än en trimmad moppe.

Mitt råd är stark köp 4-takt. Har haft 10 eller 11 2-taktare nu bland annat en aprilia rs 125 och en NSR 125. Kört över 1500 mil på dom. Skulle jag fått välja om nu skulle jag köpt en 4-takt från början.

Må det gå lite långsammare, Men driftsäkert. Att köra och "posa" med en 125 sporthoj är nått du tröttnar på fort om det är i dom banorna du tänker. Varannan människa som såg en köra innan frågade om det var en moppe :hihi , den frågan har jag inte fått av nån med motarden innu. Och köp inte sporthoj, tramsigt på så lite cc, en sporthoj ska inte bli rastad av en gammal 740 :hihi .

Effekten i 4-takt får du leva med, Registret i denna jag har nu är därimot roligare än någon 2-taktare jag haft (förutom crossarna), jämn och fint och aningen starkare. Sen kommer frågan hur roligt är det att köra motard/offroad över 110 km/h?

Sen att jag har 2 års garanti på hojen som jag nu köpt (WSM) och använder den till 100% transport medel är kanon, Klyddar nått, in med den till dom, inte mitt problem så länge jag inte pillat på motorn osv.

Bensin - NSRén drog i snitt litern milen. Denna drar runt 0.2. Det märkt i plånboken efter några heldagar på hojen. :tummenupp
Sen att slippa 2-takts oljan på 100 spänn nästan en gång i veckan är också ganska härligt.

Satsar du fullt ut på att köra hoj nu dessa 2-3 åren du kör 125a och är villig att ligga i garaget och skruva kvällar/helger + dryga bensin pengar och moppe ljud + lukt = köp 2-takt.

Ska du använda hojen för att ta dej från A till B utan strul och låga bensin kostnader = köp 4-takt.

Jag har kört för mycket 2-takt nu, är så trött på det så det finns inte. Är inte mer än j*vligt nöjd med WSM´en. Alså det drar ju iväg sannslöst med pengar på dessa 2-taktare. Jag körde för lätt (inkl olja) över 1200:- i månaden. Nu ligger kanske kostnaden på 200:-. Klart jag är villig att lägga pengar på intresset osv men sen när ett motorras (läs bara lite på senaste sidorna på 125cc delen så ser du hur det går för en del "hmm alla?") kommer och du får punga ut 3-4000:- när du inte är berädd på det tar ju priset, speciellt när man börjar bli så gammal så man bara kör 125an för transport.

Innan snackade jag precis som alla andra här "2-takt for life" liksom, "Det går fort och jag rastar polarens moppe", är inte så intresserad av hela grejen med att ligga och köra så snabbt med en 2-taktare, ni vet hur det går till slut.

Nepp, tänk efter FÖRE du köper och inte efter när affären redan är gjord. Frågan är om du inte hellre föredrar och ligga i 100-110 km/h stabilt och billigt.

Och tänk lite på vad du får för din 2 taktare när du säljer den också. Tror efterfrågan på 2-taktare har minskat kraftigt.

Edit: Mitt intresse för mc har avsvalnat lite på sistonde också eftersom det är på väg över till bil, mellanhoj kommer senare. Men råden jag ger dig är det nog ganska bra vikt på, Hade kört för lite 4-takt och för mycket 2-takt innan för att kunna bedömma det korrekt. Nu efter 3 veckor med en 4-taktare vill jag nog inte påstå annat än vad jag skrivigt här över. Detta är anledningen till att jag varigt ganska inaktiv här också på sistonde, men tittar in och ser så det står bra till. Btw: Rapportera inläggen så fort nått inte står bra till.

Kortfattat: 2 takt är kul, När det håller, och det brister gärna. 4 takt är långsammare men så mycket stabilare och mer körning för pengarna.
 
Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Padde skrev:
Sen att jag har 2 års garanti på hojen som jag nu köpt (WSM) och använder den till 100% transport medel är kanon, Klyddar nått, in med den till dom, inte mitt problem så länge jag inte pillat på motorn osv.

QUOTE]

wsm 125? hoppas det inte är samma motor som i xl125r för den är faktiskt inte ett dugg rolig.
bor man i tätort så kör man ju oftast hoj för de e kul och inte som rent transport medel, och då är frågan hur mycket körglödje levererar en 4-taktare, jag vet inte har bara kört xl125r och den låter gött när man accelererar kraftigt annars är den bara pinnsam. vågar påstå att min gammla avgasrörs drd gick bättre. Accelererade iallafall klart bättre och var mycket roligare att köra när vägen svängde.

Körglädje handar inte bara om motorstyrka utan mycket om ram, sving, fjädring, bromsar och alla sånna saker.
Låter säkert som ett moppefucko nu men många moppeder tex derbi drd sm är mycket stabilare och bättre på alla sätt (bortsät från motorn) än offroad 125:eek:r, varför är inte 125:eek:r lika "överdimensionerade"? eller kan någon tipsa om vilka som är det är det bara gasgas och aprillia som är det?(bland offroadarna)
Hur är tex ktm exc och liknande i jämförelse med tex dt, crm etc??

Sen avslutningsvis innan jag går och sover så vill jag bara säga att man faktiskt inte alls behöver bytta kolv 70-11 gånger per år på två taktare. så länge den inte går snålt eller har underdimensionerad kylning och man bytter kolv en gång varannat år så är det oftast inget problem.. min far och jag har haft rdn som utflykts hoj i 6-7 år nu och han har till och från användt den som pendlar hoj. Den har vi kört 3500 mil utan ett enda motor ras.

Rätta mig om jag har fel..
 

Solid snake

Guest
Inte samma motor, det är en Yamaha-motor i WSM har jag för mig.
 

Virtue

blått är flott
Gick med
5 Jun 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Rsex
prulle skrev:
Säger ordet SÖK dig något?

Sen verkar det som dom FLESTA moppeåkare inte inser att 15 häst i stället för 8 hästar, eller vad en moderat(Mej inte jag mennar inte partiet.) trimmad moppe har, faktiskt gör stor skilnad, om man inte vänjer sig vid det först. Utan direkt drar strypningarna så att man får ca 30hk (ca 3 gånger så stor kraft som i moppen som ni är vana vid.) så kan ingen i världen påstå att ni kan hantera det. (Nej inte du heller.) att säga ja men jag har ju kört si och så många timmar på örskolans hoj, det är bara att lura sig själv för inbilla mig inte att ni inte kommer dra på mer på öppen landsväg än i körskolan, lägga ner mer och ta kurvorna i högre fart på krokiga vägar etc etc plus att dom flesta körskolor har honda xl125r som övnings hoj den har bata 10 hästar så skilnaden mellan den och en avstrypt "sporthoj" är väldigt stor specielt karaktären och gassvaret, och väldigt olikt från offroad hojar som crm också.

så mitt råd är kör ett halvår eller typ 3-400 mil strypt. innan ni avstryper/trimmar.

// bara lite råd från en som själv gått i fällan..




Håller helt med dej angående effekten på motorcykeln. Körde min Honda på fulleffekt lite för tidigt o det dröjjde inte många mil förens man fick äta gräs =P
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
prulle skrev:
wsm 125? hoppas det inte är samma motor som i xl125r för den är faktiskt inte ett dugg rolig.
bor man i tätort så kör man ju oftast hoj för de e kul och inte som rent transport medel, och då är frågan hur mycket körglödje levererar en 4-taktare, jag vet inte har bara kört xl125r och den låter gött när man accelererar kraftigt annars är den bara pinnsam. vågar påstå att min gammla avgasrörs drd gick bättre. Accelererade iallafall klart bättre och var mycket roligare att köra när vägen svängde.

Körglädje handar inte bara om motorstyrka utan mycket om ram, sving, fjädring, bromsar och alla sånna saker.
Låter säkert som ett moppefucko nu men många moppeder tex derbi drd sm är mycket stabilare och bättre på alla sätt (bortsät från motorn) än offroad 125:eek:r, varför är inte 125:eek:r lika "överdimensionerade"? eller kan någon tipsa om vilka som är det är det bara gasgas och aprillia som är det?(bland offroadarna)
Hur är tex ktm exc och liknande i jämförelse med tex dt, crm etc??

Sen avslutningsvis innan jag går och sover så vill jag bara säga att man faktiskt inte alls behöver bytta kolv 70-11 gånger per år på två taktare. så länge den inte går snålt eller har underdimensionerad kylning och man bytter kolv en gång varannat år så är det oftast inget problem.. min far och jag har haft rdn som utflykts hoj i 6-7 år nu och han har till och från användt den som pendlar hoj. Den har vi kört 3500 mil utan ett enda motor ras.

Rätta mig om jag har fel..


Det är Yamahas TTR motor på WSMén dvs cross motor, Där är Husqvarnas CR 125 cross ram + duktigt stora dämpare + sving. Dvs inget du kan mäta för 5 öre med en moped.

Precis det jag skriver jag menar, bor du i tätort och enbart kör hoj för det är roligt går ju en 2-taktare, Fast även om jag skulle bott så nu efter att ha kört WSMén några veckor skulle jag aldrig köpt en 2-takts 125cc igen till gatan. Tror du kommer ändra din inställning en dag.

1. Jag skulle tro att du inte har körkort och kör så mycket så bensinen går upp mot 1500 i månaden och andra ganska säkra drivftkostnader på en 2-takt.

2. Din far verkar stå för det mesta på hojen, då kan vem som helst köra.


Ta hela diskussionen med en nypa salt, detta var mitt tips till trådstartaren, Men skulle nog tro att du vet bättre. :hihi :rolleyes:

Edit:

prulle skrev:
och då är frågan hur mycket körglödje levererar en 4-taktare,

prulle skrev:
Körglädje handar inte bara om motorstyrka utan mycket om ram, sving, fjädring, bromsar och alla sånna saker.
 
Last edited:

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
Padde skrev:
Det är Yamahas TTR motor på WSMén dvs cross motor, Där är Husqvarnas CR 125 cross ram + duktigt stora dämpare + sving. Dvs inget du kan mäta för 5 öre med en moped.


Stora dämpare, Stor sving?
Nu tog du väll i lite :7peta
Jag tycker inte dom ser något märkvärdiga ut iaf..


Padde, snygg qout på Prulle :rofl :rofl :rofl
 

Snowman89

Guest
prulle skrev:
Säger ordet SÖK dig något?

att säga ja men jag har ju kört si och så många timmar på örskolans hoj, det är bara att lura sig själv för inbilla mig inte att ni inte kommer dra på mer på öppen landsväg än i körskolan, lägga ner mer och ta kurvorna i högre fart på krokiga vägar etc etc plus att dom flesta körskolor har honda xl125r som övnings hoj den har bata 10 hästar så skilnaden mellan den och en avstrypt "sporthoj" är väldigt stor specielt karaktären och gassvaret, och väldigt olikt från offroad hojar som crm också.
xl125r har inte riktigt 10hk......
närmare 14hk...
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Padde skrev:
Det är Yamahas TTR motor på WSMén dvs cross motor, Där är Husqvarnas CR 125 cross ram + duktigt stora dämpare + sving. Dvs inget du kan mäta för 5 öre med en moped.

Precis det jag skriver jag menar, bor du i tätort och enbart kör hoj för det är roligt går ju en 2-taktare, Fast även om jag skulle bott så nu efter att ha kört WSMén några veckor skulle jag aldrig köpt en 2-takts 125cc igen till gatan. Tror du kommer ändra din inställning en dag.

1. Jag skulle tro att du inte har körkort och kör så mycket så bensinen går upp mot 1500 i månaden och andra ganska säkra drivftkostnader på en 2-takt.

2. Din far verkar stå för det mesta på hojen, då kan vem som helst köra.


Ta hela diskussionen med en nypa salt, detta var mitt tips till trådstartaren, Men skulle nog tro att du vet bättre. :hihi :rolleyes:

Edit:

Det låter ju på dig som om det inte finns något positivt med en 2 taktare men det verkar som om han försöker säja att det kanske inte är alla som gillar att åka slött. Din cykel ser förövrigt nice ut:) men men


jag undrar väldigt starkt vart du hittar en cross på ynka 10 hästar? skulle det gå att ta sig runt banan? alltså 125cc 4-takt har jag då aldrig sett någon köra på cross banan med! Eftersom att 4 takt är så pass mycket slöare så får 250cc 4-takt köra i samma klass som 125cc 2 takt ör det är ju ungefär så att 2 taktaren är dubbelt så stark, men registret på cyklarna skiljer ju mycket.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
RS "Alex" skrev:
Det låter ju på dig som om det inte finns något positivt med en 2 taktare men det verkar som om han försöker säja att det kanske inte är alla som gillar att åka slött. Din cykel ser förövrigt nice ut:) men men


jag undrar väldigt starkt vart du hittar en cross på ynka 10 hästar? skulle det gå att ta sig runt banan? alltså 125cc 4-takt har jag då aldrig sett någon köra på cross banan med! Eftersom att 4 takt är så pass mycket slöare så får 250cc 4-takt köra i samma klass som 125cc 2 takt ör det är ju ungefär så att 2 taktaren är dubbelt så stark, men registret på cyklarna skiljer ju mycket.

Svan: Dämparna är stora nog till att jag aldrig sett lika stora på någon moped iaf, Och har nog sett dom flesta moppar. Ser ut som dämparna på CR 125 /honda/ fram.

Yamaha TTR 125 crossen har samma motor som WSMen, Wsmén är strypt i kammen.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Padde skrev:
Svan: Dämparna är stora nog till att jag aldrig sett lika stora på någon moped iaf, Och har nog sett dom flesta moppar. Ser ut som dämparna på CR 125 /honda/ fram.

Yamaha TTR 125 crossen har samma motor som WSMen, Wsmén är strypt i kammen.

har du tagit bort strypningen? hur mycket har TTR en i hk då?
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
prulle skrev:
Körglädje handar inte bara om motorstyrka utan mycket om ram, sving, fjädring, bromsar och alla sånna saker.
Låter säkert som ett moppefucko nu men många moppeder tex derbi drd sm är mycket stabilare och bättre på alla sätt (bortsät från motorn) än offroad 125:eek:r, varför är inte 125:eek:r lika "överdimensionerade"? eller kan någon tipsa om vilka som är det är det bara gasgas och aprillia som är det?(bland offroadarna)
Hur är tex ktm exc och liknande i jämförelse med tex dt, crm etc??
:rofl Du har inte kollat närmare på fjädringskomponenter/ram/whatever på en moped respektive en vanlig offroad 125:a va? Många mopeder verkar ha rejäl gaffel, ram osv, men kolla lite närmare... Vet att iaf Furia, Aprilias offroadmoppe (vad den nu heter...) Har en (1) fjäder i sin gaffel. Det ena gaffelbenet är alltså utan fjäder. Överdimensionerat? jomenvisst. Liknande är det på i stort sett hela hojen.

Padde skrev:
Till dej som startade tråden.

Köp 4-takt om du vill komma nånstans säkert och slippa ha med dig 5 kolvar under cutsen.
Sammanfattning; 4-takt är praktiskt, bra om du ska ha hojen som pendlarfordon.

2-takt: Om du klarar av att ha högre bensinförbrukning (min drar ca 0,7liter/milen) köpa olja ibland, och byta kolv vartannat år (högt räknat) men samtidigt får över dubbla effekten, köp 2-takt. :tummenupp
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top