prulle skrev:
Säger ordet SÖK dig något?
Sen verkar det som dom FLESTA moppeåkare inte inser att 15 häst i stället för 8 hästar, eller vad en moderat(Mej inte jag mennar inte partiet.) trimmad moppe har, faktiskt gör stor skilnad, om man inte vänjer sig vid det först. Utan direkt drar strypningarna så att man får ca 30hk (ca 3 gånger så stor kraft som i moppen som ni är vana vid.) så kan ingen i världen påstå att ni kan hantera det. (Nej inte du heller.) att säga ja men jag har ju kört si och så många timmar på örskolans hoj, det är bara att lura sig själv för inbilla mig inte att ni inte kommer dra på mer på öppen landsväg än i körskolan, lägga ner mer och ta kurvorna i högre fart på krokiga vägar etc etc plus att dom flesta körskolor har honda xl125r som övnings hoj den har bata 10 hästar så skilnaden mellan den och en avstrypt "sporthoj" är väldigt stor specielt karaktären och gassvaret, och väldigt olikt från offroad hojar som crm också.
så mitt råd är kör ett halvår eller typ 3-400 mil strypt. innan ni avstryper/trimmar.
// bara lite råd från en som själv gått i fällan..
Till dej som startade tråden.
Köp 4-takt om du vill komma nånstans säkert och slippa ha med dig 5 kolvar under cutsen.
Köra strypt 125a 2 takt är som att köra trimmad moppe. Köra ostrypt 2 takt är kul ett tag, till resten av omvärlden utom dej själv tycker den låter värre än en trimmad moppe.
Mitt råd är stark köp 4-takt. Har haft 10 eller 11 2-taktare nu bland annat en aprilia rs 125 och en NSR 125. Kört över 1500 mil på dom. Skulle jag fått välja om nu skulle jag köpt en 4-takt från början.
Må det gå lite långsammare, Men driftsäkert. Att köra och "posa" med en 125 sporthoj är nått du tröttnar på fort om det är i dom banorna du tänker. Varannan människa som såg en köra innan frågade om det var en moppe
, den frågan har jag inte fått av nån med motarden innu. Och köp inte sporthoj, tramsigt på så lite cc, en sporthoj ska inte bli rastad av en gammal 740
.
Effekten i 4-takt får du leva med, Registret i denna jag har nu är därimot roligare än någon 2-taktare jag haft (förutom crossarna), jämn och fint och aningen starkare. Sen kommer frågan hur roligt är det att köra motard/offroad över 110 km/h?
Sen att jag har 2 års garanti på hojen som jag nu köpt (WSM) och använder den till 100% transport medel är kanon, Klyddar nått, in med den till dom, inte mitt problem så länge jag inte pillat på motorn osv.
Bensin - NSRén drog i snitt litern milen. Denna drar runt 0.2. Det märkt i plånboken efter några heldagar på hojen.
Sen att slippa 2-takts oljan på 100 spänn nästan en gång i veckan är också ganska härligt.
Satsar du fullt ut på att köra hoj nu dessa 2-3 åren du kör 125a och är villig att ligga i garaget och skruva kvällar/helger + dryga bensin pengar och moppe ljud + lukt = köp 2-takt.
Ska du använda hojen för att ta dej från A till B utan strul och låga bensin kostnader = köp 4-takt.
Jag har kört för mycket 2-takt nu, är så trött på det så det finns inte. Är inte mer än j*vligt nöjd med WSM´en. Alså det drar ju iväg sannslöst med pengar på dessa 2-taktare. Jag körde för lätt (inkl olja) över 1200:- i månaden. Nu ligger kanske kostnaden på 200:-. Klart jag är villig att lägga pengar på intresset osv men sen när ett motorras (läs bara lite på senaste sidorna på 125cc delen så ser du hur det går för en del "hmm alla?") kommer och du får punga ut 3-4000:- när du inte är berädd på det tar ju priset, speciellt när man börjar bli så gammal så man bara kör 125an för transport.
Innan snackade jag precis som alla andra här "2-takt for life" liksom, "Det går fort och jag rastar polarens moppe", är inte så intresserad av hela grejen med att ligga och köra så snabbt med en 2-taktare, ni vet hur det går till slut.
Nepp, tänk efter FÖRE du köper och inte efter när affären redan är gjord. Frågan är om du inte hellre föredrar och ligga i 100-110 km/h stabilt och billigt.
Och tänk lite på vad du får för din 2 taktare när du säljer den också. Tror efterfrågan på 2-taktare har minskat kraftigt.
Edit: Mitt intresse för mc har avsvalnat lite på sistonde också eftersom det är på väg över till bil, mellanhoj kommer senare. Men råden jag ger dig är det nog ganska bra vikt på, Hade kört för lite 4-takt och för mycket 2-takt innan för att kunna bedömma det korrekt. Nu efter 3 veckor med en 4-taktare vill jag nog inte påstå annat än vad jag skrivigt här över. Detta är anledningen till att jag varigt ganska inaktiv här också på sistonde, men tittar in och ser så det står bra till. Btw: Rapportera inläggen så fort nått inte står bra till.
Kortfattat: 2 takt är kul, När det håller, och det brister gärna. 4 takt är långsammare men så mycket stabilare och mer körning för pengarna.