125cc eller 85cc cross

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
500cc tvåtakt skulle jag rekommendera, har du något att växa på och inte behöver byta ut den om två månader.
:tungan
 

Connsann

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR600F -89
Haft 500cc 2takt som senaste cross och inget jag rekomenderar till någon som inte kört väldigt länge:crash
125cc är oftast lugnare och uppförsig mer sansat eftersom den är större och längre hjulbas än en 80cc
men tror du kommer vilja byta efter en säsång då är det bättre att köpa 250cc som du når ner på marken sittandes.
Man behöver ju aldrig använda all effekt med en gång utan öka gradvis på gasen allt eftersom din skicklighet ökar. du kan ju alltid ställa ner gasen med vajer justeringen, så att du inte drar fullt efter ett hopp när du försöker hålla dig kvar då du landade fel. kan bli spännande om det svänger precis efter hoppet:huvet
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
"Behöver inte använda all kraft direkt". Jo visst, det brukar ju hålla typ 31 sekunder tills hornen växer ut. 2t är skoj o en hundratjufemma duger nog gott, en sån kan de flesta ha skoj med :)
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
250T är ju lättare att köra då du måste slira med koppling osv på 125.. och så slipper du byta upp dig på ett tag..
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
250T är ju lättare att köra då du måste slira med koppling osv på 125.. och så slipper du byta upp dig på ett tag..

Låter obekvämt att inte slira på kopplingen med en 250? Eller hur menar du?

Men om du når bra på en 125a så satsa på en sån. 85a är liten som tusan. Och en 125 är betydligt "lättare" än en 250.
Men om du inte vill totalt skruva ihjäl dig skulle jag föreslå en 250 4t. Mkt skruva ändå, men bra mkt mindre än en 125a. Dyrare i inköp dock..
 

MattssonGbg

Medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
På landet
Hoj
SV1000N
Lättare att köra 250 2-takt då effektkurvan är jämnare och du slipper varva och växla som en tok för att hålla igång 125:an...
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Låter obekvämt att inte slira på kopplingen med en 250? Eller hur menar du?

Men om du når bra på en 125a så satsa på en sån. 85a är liten som tusan. Och en 125 är betydligt "lättare" än en 250.
Men om du inte vill totalt skruva ihjäl dig skulle jag föreslå en 250 4t. Mkt skruva ändå, men bra mkt mindre än en 125a. Dyrare i inköp dock..

Knappast mindre skruvande i en 4-taktare. Köp du en 125:a. Den har gott om effekt och du lär dig köra hoj ordentligt eftersom du inte kan slarva och lata dig med växlingen
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Nog håller en 4t 250 betydligt bättre än en 125a.
Sen är det ju mer pyssel med ventiler m.m. När det väl ska servas dock. :)
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top